יו"ר הקואליציה אופיר כץ החליט הבוקר (רביעי) לדחות את העלאת הצעת "חוק הרבנים המרוכך", שחשובה ליו"ר ש"ס אריה דרעי, בצל הניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לפשרה עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר על הכנסתו לפורום מצומצם לענייני המלחמה. ל-ynet נודע כי דרעי מסרב שבן גביר יהיה חבר בפורום ביטחוני ובעל סמכות ומשמעות, גם במחיר תקיעת החוק.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר, נתניהו ודרעי. יו"ר ש"ס מטיל וטו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"שמים אותנו בצד": השר אליהו בריאיון ל-ynet
(צילום: ירון ברנר)

"החלטתי לדחות את הצעת חוק המועצות הדתיות ליום ראשון. לא אסכן חוקים חשובים לאזרחי ישראל ולביטחון ישראל שאמורים לעבור פה היום. כמו כן, הביקור של ראש הממשלה בארה"ב הוא בעל חשיבות מכרעת ואסור לתת לשום דבר להפריע לו", אמר כץ.
גורמים בעוצמה יהודית דיווחו הבוקר על "התקדמות חיובית במגעים לטובת הכנסת בן גביר לפורום המצומצם", ואמרו כי "מסתמנת היענות לדרישת השר בן גביר לכך שהפורום יהיה שותף בהתוויית מדיניות וקביעת עקרונות אסטרטגיים בנוגע למלחמה". עוד ציינו הגורמים: "המו"מ מוסיף להתקיים, אך ההסכם הסופי בין הצדדים טרם סוכם. ככל שהמו"מ אכן יצלח בסופו של דבר ונגיע להסכמות - נצביע בעד חוק הרבנים".
בימים האחרונים התקיימו כמה שיחות - גם בין בן גביר לנתניהו. הרעיון היה הקמת פורום מייעץ. ביממה האחרונה בשיחות בין בן גביר לאנשי נתניהו חלה התקדמות בשל היענות של נתניהו לכך שהפורום יקבע מדיניות ואסטרטגיה, אלא שהבוקר אמור היה בן גביר לשוחח שוב עם אנשי נתניהו, אך השיחה בוטלה - ככל הנראה לאחר שחזרו בהם מההסכמה שהפורום יהיה בעל סמכות. זמן קצר אחר כך, הודיע כץ שהחוק יידחה.
בסביבת בן גביר אומרים שלא רואים בביטול השיחה ובהורדת חוק הרבנים פיצוץ במו"מ, אלא ממתינים שיתחדש - אבל כאמור, יו"ר ש"ס מטיל וטו על השתתפות בן גביר בפורום ביטחוני משמעותי. על כך צייץ השר לביטחון לאומי: "חבל שהוא לא שם וטו באוסלו".
"שמעתי שדרעי לא רוצה שאכנס לקבינט מלחמה"
(צילום: שחר גליק, גל"צ)

2 צפייה בגלריה
חבר הכנסת אופיר כץ סיעת הליכוד
חבר הכנסת אופיר כץ סיעת הליכוד
יו"ר הקואליציה כץ. "לא אסכן חוקים חשובים לביטחון ולאזרחים"
(צילום : אלכס קולומויסקי )
גורם בש"ס אמר כי "אתמול היינו קרובים להסכמות עם בן גביר, אבל זה מת. אנחנו לא מצפים שהחוק יעלה בשבוע הבא. הסיפור שלו נגמר".
השר לביטחון לאומי, נזכיר, הציב תנאי לתמיכתו ב"חוק הג'ובים לרבנים" – שתחילה עורר התנגדות נרחבת גם בתוך הליכוד אבל בהמשך הועלה בגרסה מרוככת – ודרש להצטרף לקבינט המלחמה (שאף שפורק רשמית ממשיך בגרסת התייעצויות ביטחוניות מצומצמות שעורך נתניהו), ולקחת חלק בפורומים שמנהלים את המלחמה.

"מה יגיד נתניהו לביידן?"

הכנסת צפויה לצאת לפגרה ב-28 ביולי, כך שלא נותר עוד זמן רב להשלמת החקיקה במושב הנוכחי. נתניהו, כך פורסם אתמול, בוחן אפשרות להקים פורום התייעצויות מיוחד, חדש, שבו ייקח חלק בן גביר ובכך למעשה ייענו דרישותיו. גורמים המעורים בפרטים אמרו אתמול כי לא מדובר בפורום שיקבל את ההחלטות ויתווה את המדיניות. הוא לא אמור להחליף את הפורומים המרכזיים שבהם מתקבלות ההחלטות המכריעות של הממשלה בענייני מדיניות הביטחון. גורמים פוליטיים ציינו אתמול כי בפועל גוף לצורכי התייעצויות הוא גוף ללא חשיבות, והוא נועד אך ורק לצורך פתרון המשבר הנקודתי מול בן גביר.
ח"כ סגלוביץ' מעדכן בכנסת: החוק לא יעלה
(צילום: ערוץ כנסת)

בן גביר עצמו הופיע הבוקר במליאת הכנסת, לא לפני שח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד עדכן את יוזם "חוק הרבנים המרוכך", ח"כ ארז מלול, על החלטת יו"ר הקואליציה לדחות את העלאתו. "דנים על זה שבן גביר יהיה באיזה פורום קבלת החלטות. נתניהו צריך לפגוש את ביידן. מה הוא יגיד לו? מצאתי את האיש הכי מתאים לעזור לי בניהול המלחמה? מה ביידן יענה לו?", אמר סגלוביץ'.
בן גביר שעלה לדוכן אחריו, אמר: "'חבר ההתייעצות הפיקטיבית' צעקו לי". הוא השיב לביקורת הח"כים על שחרור האסירים, וטען: "אצלי שינו את כל התנאים, נתתם להם בשר כבש, נתתם להם כספים, נתתם להם 8 שעות סיורים בחצר, זה נגמר. נתתם להם מעמד דובר, זה נגמר". ח"כ מירב בן ארי עקצה: "בן גביר הולך לכנס החזרה להר הבית, לפני שחוזרים לקריית שמונה, לפני שחוזרים לכפר עזה. השר שבפעם הראשונה בישראל, במשמרת שלו נרצח סוהר בבית שלו. עם כל האבו עלי שלו אין הרתעה. הוא הולך ובוכה לביבי שהוא רוצה קבינט משלו כי אף אחד לא סופר אותו בקבינט".

השר אליהו: "שמים אותנו בצד"

סוגיית הפורום המצומצם מטרידה מאוד את חברי הכנסת והשרים בעוצמה יהודית. השר עמיחי אליהו אמר הבוקר ל-ynet כי "שמים את בן גביר ועוצמה בצד, לא מתנהגים כקואליציה. עד כמה שאנחנו יכולים להשפיע, נשפיע. אנחנו דורשים את מה שדרשנו בהתחלה, אנחנו חלק מהתפיסה הביטחונית של ישראל, לא ניתן לרוח ההתנתקות להוביל".
ח"כ סעדה ל-ynet: זה לא מה שחשוב כרגע
(צילום: ירון ברנר)

אליהו התייחס גם למגעים לעסקת חטופים, ואמר כי "אף אחד מאיתנו לא יודע על איזו עסקה מדובר. אנחנו מבינים היטב מי מושל במלחמה הזאת. מחבלים עם כפכפים פגעו בנו, מול הטכנולוגיה החזקה בעולם מול הצבא המתוחכם. הם באו עם הרוח שלהם, רוח של רשע, והם ניצחו את הרוח של מדינת ישראל".
שר החינוך יואב קיש מהליכוד האשים את בן גביר בסחטנות פוליטית. "השיטה לא מתאימה כלל, ובעיקר לתקופת מלחמה. מי שפועל כך לא מבין את גודל השעה, את החשיבות באחדות ברגעים אלה ומנותק מהאתגרים שעומדים בפני ישראל. איתמר, תתעשת", קרא קיש.
ח"כ משה סעדה מהליכוד אמר מצידו ל-ynet כי "חוק הבלניות והמועצות הדתיות הוא טכני. מקווה שהצרימות האלה ייעלמו. אם הוא (בן גביר - א"ל) חלק מהממשלה הוא רוצה להיות חלק בקבלת ההחלטות. זה לא מה שחשוב כרגע".
הוא מתח ביקורת חריפה על שר הביטחון יואב גלנט, ואמר: "הוא לא מייצג אותי בכלל, לא יודע אם הוא בכלל במפלגה שלי או מגדיר את עצמו במפלגה שלי. איזה היגיון יש ששר ביטחון יתעסק בדבר הזה (ענייני האג - א"ל) ולא בהחזרת ילדי משפחת ביבס והחטופים הביתה? זה הזמן להתעסק בהקמת בית חולים לילדים עזתים? אולי נקים בי"ח גדול ונתעסק רק בזה? מה קרה לנו? איפה המצפן הערכי שלנו? ברור שיש חוסר אמון בין ראש הממשלה לגלנט. תהיה מוסרי, תהיה ערכי, תתפטר ותלך".
שילה פריד ואלכסנדרה לוקש השתתפו בהכנת הכתבה