התקדמות משמעותית נעשתה היום (ראשון) בתהליך המורכב והארוך של בניית הרכבת הקלה בגוש דן: מכונת ה-TMB, אשר כורה את המנהרה של החלק התחתי של הרכבת, פרצה מכיוון ארלוזורוב לתוך תחנת כיכר רבין, שמיועדת להיות התחנה המרכזית של הקו הירוק של הרכבת.
מנהרה של הרק״ל בכיכר רבין
(צילום: דן רבן, נת"ע)

במהלך אירוע הפריצה, שארך כשעה, ניתן היה לראות קיר בטון בעובי עשרות סנטימטר נשבר לחלוטין – ואת שיני מכונת הכרייה הענקית פורצים לתוך החלל שעתיד להיות חלק מהתחנה. ברקע, כ-30 מטרים בלבד מעל, ממשיכות לנסוע מכוניות על רחוב אבן גבירול.
במסגרת בניית הקו הירוק, בחלקו המרכזי, עוברות שתי מנהרות צמודות זו לזו, אחת לכל כיוון נסיעה של הרכבת. המנהרות ממוקמות מתחת לעיר תל אביב, לאורך כ-4.5 ק"מ, ועוברות מתחת לרחובות אבן גבירול, קרליבך ודרך בגין. תוואי הקו כולו יעמוד על 39 ק"מ ויעבור בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב-יפו ועד להרצליה, עם שלוחה גם לרמת החייל. צפי הפתיחה הנוכחי לקו, אחרי עיכובים רבים בין היתר בשל מלחמת "חרבות ברזל", עומד על שנת סוף 2028 – בתחזית אופטימית במיוחד וספק אם ריאלית.
3 צפייה בגלריה
מנהרה של הרק״ל בכיכר רבין
מנהרה של הרק״ל בכיכר רבין
פריצת המנהרה מתחת לאבן גבירול
(צילום: נת"ע)
3 צפייה בגלריה
מנהרה של הרק״ל בכיכר רבין
מנהרה של הרק״ל בכיכר רבין
עמדת הבקרה בנקודת הכריה
(צילום: דן רבן)
את המנהרות של הקו כורות שלוש מכונות TBM: כל אחת מהן באורך של כ-100 מטרים, בקוטר של כ-7.5 מטרים ובמשקל של כ-900 טון. בחזית המכונה יש ראשי קידוח שעל ידי סיבוב ודחיפה שוברים את האבן וחופרים את המנהרה (ראש הקידוח מונע במנועי חשמל). על חזית ראש הקידוח, יש כפות שאוספות את החול שנכרה ומעבירות אותו למרכז הראש. משם הוא עולה למערכת מסועים והם משנעים את החומר מחוץ למנהרה. לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצא מתוך המנהרה אחורה. במקביל, המכונה גם מרכיבה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית את טבעות הבטון של דיפון המנהרה.
לאה שמול, מנהלת ביצוע של הקו הירוק, אמרה כי "היום סיימנו אבן דרך מאוד משמעותית בפרויקט, הסתיימה כריית המנהרה הראשונה מבין השתיים בין תחנת ארלוזורוב לתחנת רבין, המנהרה השנייה כבר נמצאת בדרך ואנחנו מקווים שתוך חודש נראה סיום של המנהרה השנייה – מה שאומר ששתי התחנות יהיו מחוברות כמתוכנן. מפה המנהרה ממשיכה גם לתחנת קפלן, ושם ייכרו שתי מנהרות, אחת לכל כיוון. העבודות מתקדמות בהתאם לתוכניות, עם העיכובים של בערך כמה חודשים בשל המלחמה. זה מאוד מאתגר, אבל אנחנו כל הזמן ממשיכים לעבוד ככל האפשר".
3 צפייה בגלריה
פריצת מכונת הקידוח לתחנת קרליבך של הקו הירוק לרכבת הקלה בתל אביב
פריצת מכונת הקידוח לתחנת קרליבך של הקו הירוק לרכבת הקלה בתל אביב
מכונת הקידוח בפריצה הקודמת לתחנת קרליבך
(צילום: מוטי קמחי)
איתמר בן מאיר, מנכ״ל נת"ע הנכנס, הוסיף כי "זה רגע מרגש גם עבורי, זו הפריצה הראשונה שאני משתתף בה. מה שאנחנו רואים פה זה רק את קצה הקרחון, מאחורינו מעל 100 מטר של מכונת ה-TBM שחופרת ודוחפת את הפרויקט שלנו קדימה. אין ספק שתקופת המלחמה מאתגרת, אבל אנחנו ממשיכים לדחוף בכל הכוח את הפרויקטים שלנו קדימה. עקרונית לפי החוזים הקו הסגול היה אמור להגיע בסוף 2027 והקו הירוק בסוף 2028. אין ספק שלמלחמה תהיה השפעה. הפתיחה לא תהיה בסוף 2028, אבל אנחנו עדיין בעיצומו של האירוע, אנחנו עדיין לומדים את הנושא וכשיהיה לנו מה להודיע אנחנו נודיע. מבחינה תקציבית, כרגע אנחנו בתוך המספרים ולא צופים קפיצות משמעותיות".