(צילום: ירון ברנר)

סגן-אלוף במילואים ש', טייס בחיל האוויר שנמנה עם הטייסים שהודיעו כי לא יגיעו לאימונים השבוע במחאה על המהפכה המשפטית, אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי ההחלטה התקבלה אצלו ואצל חבריו מאחר ש"מקבלי ההחלטות לא עוצרים לרגע – לא למתווה כזה ולא למתווה אחר, וכבר היום ממשיכים בהכנות לחקיקה". לדברי ש', "במצב הזה אנחנו צריכים להמשיך לפעול כל אדם לגופו ולפי צו מצפונו".
ש' הסביר כי "אני כאן בשם עצמי ובשם הרבה מחבריי שדיברתי איתם בנושא. אנחנו לא מייצגים עמדה של חיל האוויר. הודענו שבשבועות הקרובים צו 8 האמיתי שלנו, האזרחי, הוא לשמור על הדמוקרטיה בישראל ולעצור את התהליך שקורה כאן". לדבריו, "כבר השבוע יש מאות טייסים שלא מגיעים. זה לא מספר קטן. מי שמבין את המשמעויות והמספרים בחיל האוויר יודע שזו השפעה אמיתית על יכולת חיל האוויר לפעול. אנחנו מדגישים שאם מחר בבוקר נידרש לפעילות מבצעית נתייצב מיד. ישראל עדיין דמוקרטיה חיה ובועטת, וכל עוד היא כזו – אנחנו משרתים בה".
3 צפייה בגלריה
סא"ל ש', מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
סא"ל ש', מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
סא"ל במיל' ש'. "צו 8 האמיתי - לשמור על הדמוקרטיה. אם נידרש לפעילות מבצעית נתייצב מיד"
(צילום: ירון ברנר, AFP)
3 צפייה בגלריה
הודעות של קציני וטייסי המילואים למפקדיהם טקס סיום קורס טיס מסדר כנפיים מחאת מילואים
הודעות של קציני וטייסי המילואים למפקדיהם טקס סיום קורס טיס מסדר כנפיים מחאת מילואים
הודעות של קציני וטייסי המילואים למפקדיהם
(צילום: רויטרס)

עם זאת, ש' אמר כי "יש לנו צו שעה אמיתי – שאנחנו מרגישים סכנה להמשך קיומה של הדמוקרטיה. רוח צה"ל במשפט הראשון אומר 'אנחנו כאן בשביל לשרת מדינה יהודית ודמוקרטית'. את זה אנחנו שומרים, בשביל זה צה"ל הוקם. אנחנו מדברים, כולנו חברים טובים ועושים יחד את ההבנה איפה אנחנו צועדים. אנחנו מנסים לשקף למפקד חיל האוויר שהוא חבר ומפקד, לשקף לרמטכ"ל, לשר הביטחון וגם לשאר חברי הכנסת – גם בקואליציה, גם באופוזיציה".
אם חלילה קורה משהו ביטחוני גדול, ועוברת חקיקה, חלקית, מה עושים אז? "אני מציע שלא נבצע סימולציות. אנחנו מצוינים בלהתאמן בסימולציות. אנחנו עושים סימולטורים בחיל האוויר להתאמן למצבי חירום, ומה שאנחנו רואים כרגע הוא מצב חירום. הסימולציות האלה נידונות לכישלון מראש כי הן מאוד אישיות, יש פה רצף של מאות אנשים שאומרים: אני כבר עכשיו מרגיש מאוד לא בטוח עם מה שקורה פה ולכן אני כבר עכשיו עושה מעשה. אני לא מפסיק לטוס, אני לא סרבן, אני ממשיך לבוא, אני ממשיך לשרת. אני אישית משרת כמעט 30 שנה את המדינה שלי ואני ממשיך לעשות את זה, למרות לקיחת סיכון אישי, למרות כל המחירים האישיים שזה עושה. אני לא נכנס לסימולציות של חוק כזה עובר וחוק אחר לא. אני פשוט חושב שהקריאה היא מאוד ברורה, שפויה, שקולה, ואומרת - תעצרו.
"לאן אנחנו ממהרים? באו מומחים כלכליים שאמרו שהמדינה, הכלכלה תקרוס, לא רלוונטי. באו מומחים משפטיים לדבר על זכויות אדם, לא רלוונטי. אנחנו באים להתריע ולהגיד: יש סכנה אמיתית ומיידית לביטחון מדינת ישראל. אם הכלכלה, זכויות האדם, וביטחון המדינה, כולם פחות חשובים מהרפורמה - המשיכו בדרככם, כנראה שזה הדבר החשוב ביותר. אם יש משהו מבין הדברים האלה שחשוב לכם שם למעלה, אותם אנשים ששולחים אותנו לשדה הקרב, עצרו ודברו על זה, ותעשו תהליך סדור. זאת הדרישה, זאת הבקשה. היא לא עוברת בקו כזה או קו אחר. היא עוברת בקו מאוד ברור שאומר: לעצור ולעשות תהליך שפוי, התהליך שאנחנו עוברים כרגע כמדינה אינו כזה".
3 צפייה בגלריה
ה כור
ה כור
"מקווים שנתניהו ייקח את המושכות. קוראים לו ולגלנט לעצור את המפולת"
(צילום:רויטרס, קובי קואנקס)
נתניהו בישיבת הממשלה: "על הרמטכ"ל להיאבק בסרבנות"

זה מטריד גם את ראש הממשלה. אם יש משהו שמטריד אותו, זה אתם. "אני מקווה שכך, ומקווה שהוא ייקח את המושכות במהרה".
מוקדם יותר, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לסוגיית הסרבנות, ואמר כי "אני מצפה מהרמטכ"ל ומראשי זרועות הביטחון להיאבק בתקיפות בסרבנות". לדבריו, "אין שום מקום לסרבנות בשיח הציבורי. מדינה חפצת חיים לא יכולה להשלים עם תופעות כאלה, ואנחנו לא נשלים איתן".
בקבוצת "555 פטריוטים", שמונה יותר מ-1,300 אנשי צוות אוויר, אמרו כי "אנו מגבים את חברינו הטייסים המבצעיים ואנשי צוותי האוויר אשר ייעדרו השבוע מימי האימון. זו רק ההתחלה. יש מאות רבות של אנשי צוותי אוויר במילואים, כולל בתפקידי טיסה מבצעיים פעילים המתכוונים להקפיא התנדבותם עם העברת החקיקה ההרסנית. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר הביטחון לעצור את המפולת, לעשות הכול כדי לצאת מהסחרור ולגנוז את חוקי הדיקטטורה. כל סחבת רק תדרדר את המצב ותוביל אותנו לנקודת האל חזור".
ממארגני עצומת מערך המבצעים המיוחדים והסייבר, שמונה 650 איש, נמסר כי "נתניהו קרא לרמטכ"ל 'להיאבק בתקיפות בסרבנות'. זו אמירה של רודן מפוחד שאיבד את דרכו. אתה מחרב את הדמוקרטיה הישראלית, ואתה האחרון שתטיף לנו לגבי כללים ומוסר. אנחנו לא קונים את השקרים שלך".
הבוקר עשרות טייסים ומפעילי כטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק) במילואים הודיעו כי אם יזומנו בשבועיים הקרובים, לא יתייצבו כדי להשתתף בהפגנות נגד המהפכה המשפטית. במקביל, הבוקר נכנס לתוקף האיום של 450 קצינים ולוחמי מילואים ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, יחד עם עוד 200 מילואימניקים במערך הסייבר ההתקפי - שהודיעו כי לא יתייצבו למילואים בשל אישור "חוק הנבצרות".
גם להם לא הוצאו צווי מילואים לימים הקרובים. בנוסף, 180 אנשי צוות אוויר פעילים במילואים, יותר מ-50 בקרים וכ-40 מפעילי כטמ"מ ממרבית הטייסות והיחידות הודיעו בסוף השבוע ביחידותיהם כי בשבוע הקרוב יקדישו את עיקר זמנם לקריאה להידברות והגנה על הדמוקרטיה - ולא יתייצבו לאימונים, אך ימשיכו בפעילות המבצעית.
ההודעות של אנשי המילואים ממשיכות את קו המחאה של מערך המילואים, לאחר שמוקדם יותר החודש הודיעו יוצאי יחידות מובחרות כי "יתקשו לשרת" אם המהפכה המשפטית תושלם, ואחריהם הודיעו 37 טייסים מטייסת 69 כי לא יתייצבו לאימונים בעקבות החקיקה.