צפו בריאיון המלא עם ד"ר אלרעי-פרייס
(צילום: גיל יוחנן)

לראשונה מאז שהוצמד לה מאבטח בעקבות האיומים כלפיה, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס מדברת בפתיחות בריאיון מיוחד ל-ynet על הפחד וההשפעה של האיומים עליה ועל בני משפחתה, ועל נחישותה להמשיך בעבודתה למרות הכול. היא הדגישה כי האישור לחיסוני ילדים "אינו עובדה מוגמרת" וכי לכל הורה תהיה הזכות לבחור – ומספקת גם בשורה: בשבוע הבא משרד הבריאות יציע הקלה הדרגתית בתו הירוק.
"יש פחד, יש איומים שהם בהחלט משמעותיים, מאוד קונקרטיים ברשתות, חלקם בטלפון", אמרה אמש (יום ו') אלרעי פרייס בתשובה לשאלה האם היא חוששת לחייה, בעקבות האיומים שהשמיעו נגדה מתנגדי חיסונים. "הפחד הזה לא צריך להכניע ולהכריע אותנו, צריך לעשות את מה שצריך לעשות. יש מאבטח ואני מאוד מקווה שהמשטרה תמצה את הדין עם האנשים האלה".
5 צפייה בגלריה
ריאיון עם שרון אלרעי פרייס
ריאיון עם שרון אלרעי פרייס
אלרעי פרייס. "יש פחד, לטפל באיומים בדחיפות"
(צילום: גיל יוחנן)
ראש שירותי בריאות הציבור הזהירה בדבריה כי ישנה כעת "עליית מדרגה משמעותית" באיומים כלפיה וכלפי מומחים נוספים במערכת הבריאות, וציינה כי היא סבורה שיש לדבר קשר לדיון המתנהל כעת באישור לחסן ילדים. "עליית מדרגה מטורפת. גם אמירות של 'אתם מכריחים אותנו להתחסן', אמירות לא נכונות", אמרה.
-היו רגעים שאמרת לעצמך, "למה אני צריכה את כל הדבר הזה?" "מחשבות עמוקות - לא. דברים חולפים בראש. המשימה פה חשובה, והציבור בישראל נורמטיבי ומבין מה אנחנו עושים. יכול להסכים או לא, אבל הם לא אנשים אלימים. קומץ האלימים לא צריכים להכתיב מדיניות ואת הפעולות שלנו לכלל המדינה".
-איך מסבירים לבן הזוג, לחברים, לילדים? "לילדים שלי יש מגוון פרספקטיבות על הדבר, מהבן הגדול שמאוד מודאג, להכי קטן שאומר 'וואו, אני מבין כמה אמא חשובה למדינת ישראל אם מצמידים לה מאבטח 24/7' – ויש לנו מאבטח גם ליד הבית, אז הוא מבין שמה שאני עושה זה חשוב. מגוון תגובות, אבל על כולם זה משפיע – זו הנקודה. לא רק עליי. על בן זוגי, על אחי ואחותי, על הילדים. על כולם".
5 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד
שרון אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד
אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד, אתמול
(צילום: אלעד גרשגורן)
ד"ר אלרעי פרייס נשאלה גם על הדיון בתחילת השבוע בבית משפט השלום בתל אביב – אליו היא הגיעה עם מאבטח צמוד – ושבו הוחלט למחוק תביעת דיבה שהוגשה נגדה על ידי רופאים שהשתתפו בסרט של אורלי וילנאי וגיא מרוז, ובמסגרתו נמתחה ביקורת על ההתמודדות של מדינת ישראל עם מגפת הקורונה.
"זו תביעת דיבה שלא הייתה צריכה להינתן, וגזר הדין אמר את זה", אמרה אלרעי פרייס. "לא היה מקום להגיש אותה בכלל. זו אמירה מאוד נחרצת של שירותי הבריאות, יש את הזכות והחובה לדבר בצורה הזו מתוקף התפקיד ועל מנת להגן על הציבור. אמירה נחרצת של בית המשפט".
-הופתעת? השופט היה ברור בדבריו. "לא הופתעתי. אני חושבת שזו הייתה ההחלטה הנכונה ולכך כיוונו וזה מה שביקשנו בבית המשפט. אז לא הופתעתי, אבל זה פסק דין יוצא דופן. בדרך כלל לא שוללים על הסף תביעת דיבה, זו אמירה חזקה של בית המשפט".
-נראה שהכשירו אווירה ציבורית מסוימת – ועל רקע הדבר הזה רמת האיום עלתה. "יש לי המון הודעות ווטסאפ בטלפון שאני לא מצליחה לענות לכולן. לפעמים אני מקבלת הודעה ומתחילה להסתכל אחורה, ורואה איך אמרו לי ביולי-אוגוסט 'מחזקים את ידייך'. כל פעם יש עליית מדרגה - 'מטורללת', קללה בכנסת, דברים אחרים שלאט לאט הופכים לשיח נורמלי ועולה עוד מדרגה. צריך לטפל בזה בצורה דחופה, אסור ששיח כזה אלים ופוגעני ימשיך בישראל. היו לנו תקופות אפלות בעבר וראינו לאן זה יכול להגיע".
אלרעי פרייס נשאלה אם לדעתה לשיח המאיים הייתה תרומה מצד נבחרי ציבור מסוימים, והעדיפה לספק תשובה מתחמקת-מעט. "כל מי שמשתמש בביטויים כאלה, במילים פוגעות ומעליבות באופן אישי, באמירות שפוגעות בעובד ציבור שעושה את עבודתו, בין אם מסכים ובין אם לא - אין סיבה לרדת לפסים אישיים ולנאצות", אמרה.
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
אלרעי פרייס עם מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש. "עליית מדרגה באיומים, זה שיח שהופך לאט לאט לנורמלי"
(צילום: עמית שאבי)
בהמשך התייחסה ראש שירותי בריאות הציבור גם להליך אישור חיסוני פייזר לילדים בני 5 עד 11, בעקבות האישור שכבר ניתן בארה"ב למהלך – והדגישה כי היא לא חושבת שהאישור בישראל הוא בגדר "עובדה מוגמרת". לדבריה יש "דיון אמיתי" בצוות לטיפול במגפות (צט"מ), ששלשום התכנס לדיון וירטואלי ראשון בסוגיה, ובניגוד לפעמים קודמות הועבר בשידור חי.
אלרעי פרייס דוחה את הטענות שבעבר, כשהדיונים לא הועברו כך, לא הייתה שקיפות בהליך: "אנחנו חושבים שדיוני הצט"מ גם ככה מאוד שקופים. כל הדיונים בחוץ, באתר משרד הבריאות, עם דברים בשם אומרם – ואנחנו באמת עושים הכול בשקיפות. כנראה שהווידאו (כלומר: השידור החי) נותן הרגשה של נגישות, והולכים למקום הזה".
היא הדגישה: "הדיון לא הסתיים. זה היה השלב הראשון שבו פרשו את התשתית העובדתית והדיון ימשיך. אני מקווה שגם בשלב השני הוא יהיה פתוח לציבור, ונוכל לעשות את הדיונים באופן הזה. זה בהחלט מאתגר, כשהכול מצולם יש חשש שהדיונים לא יהיו מספיק עמוקים אלא יותר פלסטיים".
5 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד
שרון אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד
"קומץ אנשים מאוד קולניים - שחלקם עלול גם להגיע למעשים". עם המאבטח הצמוד, אתמול
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדבריה, קיים גם חשש שהשידור החי שבו נחשפים לעיני כל חברי הצט"מ ומומחים שונים במערכת הבריאות עלול להביא את מתנגדי החיסונים להגביר את האיומים שלהם כלפיהם. "בהחלט", אמרה כשנשאלה אם קיים חשש כזה. "השיח הציבורי והאווירה הציבורית אלימה. זה קומץ אנשים, אבל הם מאוד קולניים, וחלקם עלולים גם להגיע למעשים. אנחנו רואים אותם אומרים דברים בוטים ברשת. בהחלט מפחיד, אני יכולה להבין את זה מאוד".
אלרעי פרייס ציינה כי מבחינת לוח הזמנים לאישור חיסוני הילדים, ככל הנראה מדובר בשבועות עד אשר נתחיל לראות ילדים מקבלים זריקה, אך לדבריה האישור ממומחי ועדת הצט"מ יתקבל כנראה כבר בשבוע הבא. בנוגע למוקדי החיסון היא אמרה כי עדיין מוקדם לדון בכך, אך ציינה כי ייתכן שהם יינתנו לא רק במוקדי קופות החולים אלא גם בבתי הספר. "אנו רוצים לתת להורים שבוחרים בכך את האפשרויות לעשות את זה בכל המקומות. זה עוד מוקדם, צריכים להחליט קודם להמליץ על חיסון בישראל", אמרה.
-אנחנו הולכים למציאות שבה לחלק מהילדים יהיה תו ירוק, וחלק לא. זה יכול להיות יותר רגיש בקרב ילדים, ליצור שתי קבוצות באוכלוסייה. "התו הירוק בישראל בניגוד למדינות אחרות תמיד כולל אפשרות של בדיקות בכניסה, כי הרעיון שלו הוא הפחתת תחלואה. כשהתחלואה הולכת ויורדת יהיו פחות מקומות שיידרשו לתו ירוק. הפעם נמליץ לקבינט לא לשחרר את התו הירוק מכל המקומות, כי לוקח הרבה זמן להפעיל אותו כשיש עליית תחלואה. באסטרטגיית היציאה שיגיש משרד הבריאות בשבוע הבא תהיה הקלה הדרגתית בתו הירוק. הוא יישמר למקומות שבסיכון יותר גבוה".
-יש כוונה להחיל תו ירוק על ילדים שחוסנו לעומת אלה שלא? "תו ירוק אומר שאתה עם בדיקה/מחוסן/מחלים. העיקרון הזה ימשיך".
5 צפייה בגלריה
ריאיון עם שרון אלרעי פרייס
ריאיון עם שרון אלרעי פרייס
"לא כל ההורים ירוצו לחסן את ילדיהם". אלרעי פרייס
(צילום: גיל יוחנן)
בריאיון נשאלה אלרעי פרייס גם על האיזון הדק הקיים בין הצורך בהסברה שתקדם את חיסוני הילדים, אל מול הרצון להימנע ממצג של כפייה על ההורים לחסן את ילדיהם – דבר שהיא ובכירי המערכת מדגישים שוב ושוב שלא יקרה.
בתשובתה ציינה כי מחקר שערכה קופת החולים מאוחדת הראה ש-50% מההורים רוצים לחסן את ילדיהם. "יש המון אנשים שפונים אליי באופן פרטי ושואלים מתי אפשר יהיה לחסן, כך שאני חושבת שיש לא מעט אנשים שמחכים לחיסון הזה, מבינים שהוא יכול להגן על הילדים שלהם ורוצים את זה לפני הגל הבא", אמרה.
"אני בטוחה שלא כולם ירוצו, אבל גם לא בטוחה שאף אחד לא יבוא. התפקיד שלנו זה להראות נתונים בתחלואה בילדים, בתחלואה ממושכת, פימס, סיכון מלונג-קוביד, ועוד השפעות ארוכות טווח שאנו עוד לא יודעים. לדבר על היעילות והשפעת החיסון ולתת לכל הורה לבחור".
-המשימה הזו יותר קשה כשהתחלואה בירידה. "נכון. בגל הרביעי היינו בדיוק באותו מצב בחיסוני 12-15. הייתה אמירה שהתחלואה יורדת ולא צריכים לחסן, וכשהגיע הגל הרביעי הייתה עלייה אקספוננציאלית, והיעילות מהחיסון איטית, לוקח חודש עד שמקבלים הגנה".
מומחי בריאות בריאיון באולפן ynet על חיסוני הילדים
(צילום: שחר גולדשטיין)

בתום הריאיון התייחסה אלרעי פרייס להכרזה אתמול של חברת פייזר על היעילות הגבוהה של הגלולה האנטי-ויראלית שלה לקורונה, תרופה שמאפשרת לטפל בחולים שכבר נדבקו ולמנוע ממצבם להידרדר. לדבריה, על מערכת הבריאות בישראל "לפעול בזהירות ולראות נתונים מדעיים" לפני שתחליט לרכוש את התרופה. בארה"ב, מנגד, כבר הודיע אתמול הנשיא ג'ו ביידן כי ממשלו ירכוש מילוני גלולות מפייזר.
"בינתיים ראיתי רק הצהרה של פייזר. אנחנו מקבלים את הנתונים, ויש את מכון טכנולוגיות שעובר על הנתונים המדעיים, אם ראוי או לא לאשר, וכמובן שזה יילך גם ל-FDA", אמרה אלרעי פרייס. "צריך לעשות זאת בצורה שקולה. אם זה מוצלח ויעיל זה עוד כלי בארגז הכלים שחשוב להתמודדות עם המגפה".
-אם נלך לעוד גל תחלואה, התרופה תינתן בבתי החולים בחודשים הקרובים? "זה קצת מוקדם להגיד. אבל בוודאי שאם התרופה הזו תוכח כטובה מבחינת נתונים מדעיים, זה עוד משהו שנרכוש במשרד הבריאות כדי שתהיה היכולת לטפל ביותר אנשים ולהגן עליהם".
פורסם לראשונה: 19:54, 05.11.21