חמאס הודיע כי מנהיג הארגון ברצועת עזה, יחיא סינוואר, נבחר לתפקיד ראש הלשכה המדינית ומנהיג הארגון במקום איסמעיל הנייה שחוסל בטהרן. לצד מוחמד דף ובכירי הזרוע הצבאית, סינוואר נחשב לאדריכל הטבח ב-7 באוקטובר - ומאז שהחלה המלחמה הוא מסתתר במנהרות מתחת לאדמה. גורם בחמאס אמר שהגדרת סינוואר כמנהיג הלשכה המדינית מהווה "מסר חזק" לישראל. לסגנו מונה חליל אל-חיה, שיחליף את סאלח אל-עארורי. אל-חיה שימש עד כה גם כסגנו בעזה, על אף שהוא שוהה בחו"ל.
בכיר חמאס מחמוד אלמרדאווי אמר: "הבחירה בסינוואר הגיעה לאחר התייעצות בארגון. גורמים בתקשורת ואנשים מוטים ניסו להראות תמונה שמחלישה את המצב הלאומי שמחבק את ההתנגדות. הארגון יהיה כפוף לרצונו של ראש הלשכה המדינית החדש של חמאס". פרשננו אבי יששכרוף הסביר: המסר במינוי הוא שאין בלתו - סינוואר הופך לבוס הגדול שעל פיו יישק דבר בחמאס בכל המישורים.
בצידון שבלבנון חוגגים את הבחירה בסינוואר

4 צפייה בגלריה
בכיר חמאסאסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
בכיר חמאסאסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
סינוואר עם הנייה
4 צפייה בגלריה
דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי בראיון לערוץ אלערביה מתייחס לבחירתו של יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס
דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי בראיון לערוץ אלערביה מתייחס לבחירתו של יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס
דובר צה"ל תא"ל הגרי בריאיון ל-"אל-ערביה"
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בריאיון לערוץ "אל-ערביה" בהתייחסו לנושא: "יחיא סינוואר הוא מחבל שאחראי למעשה הטרור הנפשע ביותר בהיסטוריה - 7 באוקטובר. יש רק מקום אחד עבור יחיא סינוואר והוא לצידו של מוחמד דף וכל הטרוריסטים שאחראים ל-7 באוקטובר. זה המקום היחיד שאנחנו מכינים ומייעדים לו".
בחיזבאללה בירכו היום על המינוי, ואמרו כי הבחירה בסינוואר "מלב רצועת עזה הנצורה" מהווה אישור לכך ש"ישראל לא השיגה את מטרתה בחיסול הבכירים, והדגל מועבר מיד ליד". במקביל, בצידון שבלבנון יצאו תושבים לחגוג את הבחירה בסינוואר עם דגלי פלסטין.
מזכ"ל הוועד המרכזי של אש"ף, ג'בריל רג'וב, בירך ברשת אל-מיאדין הלבנונית על המינוי גם כן, ואמר כי מדובר ב"תגובה הגיונית וצפויה לרצח של איסמעיל הנייה". לטענתו, סינוואר הוא "אישיות פרגמטית, איש ריאלי והגיוני".
סינוואר במנהרות בתחילת המלחמה
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל, AP)
זמן קצר אחרי ההודעה על המינוי, הופעלו אזעקות בדרום אשקלון, בשדרות, איבים, ניר עם וזיקים. הג'יהאד האיסלאמי לקח בעקבות זאת אחריות על הירי לעבר ישראל. שלוש רקטות שוגרו מהרצועה, אחת יורטה על-ידי מערכת כיפת ברזל ושתיים נפלו בשטחים פתוחים מבלי לגרום לנפגעים בגוף או לנזק. מאז 5 ביולי נרשמו 58 שיגורים מהרצועה לכיוון ישראל.

מצליח לתקשר עם חמאס

למרות הסתתרותו, ידוע כי סינוואר מצליח לתקשר עם הסביבה החיצונית ולקבל החלטות הנוגעות למשא ומתן על הפסקת אש ועסקת חטופים. בין השאר, הוא אף הצליח להעביר מסר של תנחומים לאיסמעיל הנייה אחרי שחוסלו בניו ברצועת עזה. בין היתר, גורמים בחמאס אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי ישנם שלושה אנשים שיודעים היכן נמצא סינוואר, והם גם אלה שמספקים את צרכיו. "הוא מעודכן כל הזמן, מתקשר ומעורב בהתפתחויות", אמרו.
בדבריהם בתחילת החודש לעיתון שיוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, ציינו הגורמים בחמאס כי ההתקשרויות עם סינוואר התקיימו בעיקר "בתקופות המכריעות של המשא ומתן", אך עם זאת לא צוין כיצד התנהלו והאם מדובר בתקשורת ישירה או עקיפה. הגורמים טענו כי "מעגל קטן מאוד הוא זה שיודע את מקום הימצאו. לא יותר משניים או שלושה אנשים שמספקים את צרכיו השונים ומקיימים את התקשורת שלו עם מנהיגי התנועה האחרים".
4 צפייה בגלריה
חגיגות בעיר צידון בלבנון על בחירתו של יחיא סינואר
חגיגות בעיר צידון בלבנון על בחירתו של יחיא סינואר
אוגדה 98 הייתה קרובה לסינוואר. החגיגות בצידון, הלילה
לפי הדיווח בתחילת החודש, הגורמים לא הכחישו - ולא אישרו - את הידיעה כי סינוואר שרד ניסיונות התנקשות ישראליים במלחמה, ולא ציינו האם כוחות צה"ל התקרבו למקום המסתור שבו הוא שוהה. כמו כן הם נמנעו מחשיפת רמזים למקומו, כמו העובדה האם הוא מסתתר מעל האדמה או במנהרות. הם אמרו כי "הכיבוש לא הצליח להגיע לרבים ממנהיגי הדרג הראשון והשני של חמאס, אך ניסה להתנקש בחיי חלקם. חלקם נפצעו וחלקם שרד ויצא ללא פגע מפעולות הפצצה באזורים שונים".
בנוסף, ידוע כי כוחות אוגדה 98 היו קרובים מאוד במהלך הפעולות בחאן יונס, במרחק ובזמן, לסינוואר שצעד עם כפכפים ללא נשק, אך לא הצליחו להשיגו. חמאס, נציין, מרבה להשתמש בדלתות מסתור עם דיפונים כפולים שנהרסים בקלות, שמסתירים או מקשים את המעבר במרדפים התת-קרקעיים שצה"ל ניהל נגד בכירי צבא הטרור. בישראל גם לא שוללים שמדי פעם יוצא מנהיג חמאס מהמנהרות כדי לנשום אוויר - כמו שעשה גם ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף, שחוסל בחודש שעבר באחת ההזדמנויות הללו.

הערכת ראש ה-CIA בנוגע לסינוואר

ה-CIA מעריך שסינוואר נתון ללחץ גובר מצד פקודיו הצבאיים לקבל את הסכם הפסקת האש ושחרור החטופים ולסיים את המלחמה עם ישראל. לפי רשת CNN, כך אמר ראש ה-CIA ביל ברנס בוועידה שנערכה, לדברי מקור שהשתתף בה.
לפי ברנס, סינוואר "אינו מודאג מהתמותה" בקרב אנשי ארגון הטרור, אך הוא מתמודד עם לחץ גובר לגבי האשמה בנוגע לגודל הסבל בעזה. גורמי מודיעין אמריקנים מאמינים שסינוואר מסתתר במנהרות מתחת לעיר הולדתו חאן יונס, משם הוא מקבל את ההחלטות המרכזיות של חמאס לגבי העסקה.
מאז החיסול המהדהד של הנייה בטהרן, עסקו בעולם הערבי בשאלה מי יחליף אותו בראשות הלשכה המדינית של חמאס. רשת אל-ערבייה דיווחה הבוקר כי אבו עומר חסן, שמוכר בשם מוחמד איסמעיל דרוויש ועומד בראש מועצת השורא של חמאס, נבחר למחליפו של הנייה. החיסול בטהרן יצר כאוס במוסדות התנועה בגלל הקושי לבחור מחליף. בימים האחרונים נשמעו הערכות שלפיהן חאלד משעל יחזור לתפקיד שאותו הפסיק למלא ב-2017, אבל נראה שסינוואר לא נתן את ברכתו למהלך.