נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הערב (שישי) לתגובה הצפויה של ישראל למתקפה האיראנית, שכללה שיגור של יותר מ-180 טילים בליסטיים לשטח המדינה, ואמר כי "ישראל עוד לא החליטה מה לעשות בנוגע למתקפה". לדבריו, "אנחנו נמצאים איתם בקשר, ובמקומם הייתי חושב על אלטרנטיבה לתקיפת מתקני הנפט".
"ישראל טרם החליטה". ביידן
(צילום: מתוך X)

המתקפה האיראנית: תיעוד היירוטים ברחבי הארץ
(צילום: שלו שלום, ירון ברנר, גיל יוחנן, גיל נחושתן, יאיר שגיא, עמית שאבי, ארנון בוסאני, אביב לשם, מקסים אוקנין)

ביידן, שהצטרף במפתיע לתדרוך לעיתונאים בבית הלבן, הוסיף: "הם (ישראל) לא יקבלו החלטה באופן מיידי, אנחנו נמתין ונראה מתי הם רוצים לדבר. הדבר העיקרי כרגע הוא להימנע ממלחמה כוללת, ולגייס את בעלות הברית כדי לבלום את זה".
הנשיא התייחס גם לאפשרות שיוטלו על איראן סנקציות בעקבות המתקפה על ישראל, וציין כי הן "נמצאות כעת תחת בחינה". ביידן נשאל אם לדעתו ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להשפיע על תוצאות הבחירות בארה"ב, בכך שהוא מסרב לחתום על הסכם דיפלומטי שיסיים את המלחמה, והשיב בהתחמקות: "על נתניהו לזכור שאף ממשל לא סייע לישראל יותר מהממשל שלנו. אני לא יודע אם הוא מנסה להשפיע על תוצאות הבחירות".
רק אתמול, ביידן נשאל אם יתמוך בתקיפה ישראלית על מתקני נפט באיראן, לא פסל זאת ואמר כי "אנחנו בדיונים על כך". יום קודם לכן הוא הבהיר כי אינו תומך בתקיפה של מתקני הגרעין. ביידן נשאל גם לפני המראה לפלורידה על התוכניות שהוא מתכוון "לאפשר" לישראל להגיב - והשיב: "קודם כל, אנחנו לא מאפשרים לישראל לעשות שום דבר. אנחנו מייעצים".
במאמר שפורסם הערב בעמוד הראשי של "וול סטריט ג'ורנל", נטען כי בעוד שבישראל נערכים לתגובה צפויה למתקפה האיראנית, ממשל ביידן נותר בשוליים. על פי המאמר, ארה"ב משמשת כ"משקיפה בלבד" בשלבי ההיערכות, ואין לה השפעה של ממש על ההחלטה איך ומתי להגיב - או לתקוף.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן: "העיקר - להימנע ממלחמה כוללת"
(צילום: AP Photo/Susan Walsh)
2 צפייה בגלריה
שרידי טיל שנפל בעת המתקפה האיראנית על ישראל, סמוך לערד
שרידי טיל שנפל בעת המתקפה האיראנית על ישראל, סמוך לערד
שרידי טיל בליסטי איראני ליד ערד
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
בכירים בבית הלבן מסרו לעיתון האמריקני כי הם "מתאמים", כלשונם, מול מקביליהם בישראל ומקווים שראש הממשלה "יגביל את האפשרות לתקיפה נגד איראן". אותם בכירים, שלא מסרו את שמם, העידו כי בישראל לא חשים בצורך להגיב באופן מיידי בעקבות הנזקים המועטים שגרמה המתקפה. צה"ל, נזכיר, אישר כי נגרם נזק למבנים בבסיסים של חיל האוויר, אך ציין שלא היו נפגעים בגוף, ולא ניזוקו מטוסים. ברחבי הארץ נרשם נזק לרכוש, ואדם אחד נפצע באורח קל משברי זכוכיות. אדם נוסף, שב"ח עזתי שנפגע מטיל איראני ביריחו, נהרג.
במערכת הביטחון ובדרג המדיני בישראל מקיימים התייעצויות קדחתניות לקראת האפשרות של תקיפה באיראן, שעשויה לצאת לפועל כבר בימים הקרובים. שלשום, ערב ראש השנה, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון ביטחוני בקריה, בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט, ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ומזכירו הצבאי של נתניהו רומן גופמן. יום קודם לכן, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס בלילה, אך לא דן בתוכניות התגובה של ישראל. את ההחלטה הזו העביר להתייעצויות בפורומים מצומצמים יותר.