2 צפייה בגלריה
בני גנץ, וולודימיר זלנסקי
בני גנץ, וולודימיר זלנסקי
שר הביטחון גנץ ונשיא אוקראינה זלנסקי
(צילום: EPA)
בכירים באוקראינה מתחו ביקורת חריפה על שר הביטחון בני גנץ בעקבות הצהרתו שלפיה ישראל תמשיך להימנע מהעברת נשק למדינה האירופית שנמצאת במלחמה מתמשכת מול רוסיה. אחרי שגנץ הציע לבנות לאוקראינים מערכת התראה חכמה מפני טילים, אמרו בכירים בקייב: "זה מעט מדי, מאוחר מדי".
במהלך תדרוך לשגרירי האיחוד האירופי שנערך היום (רביעי), הבהיר שר הביטחון גנץ כי "המדיניות לא תשתנה – נמשיך לתמוך ולעמוד לצד אוקראינה, נאט"ו והמערב, אבל לא נעביר לקייב מערכות נשק". לדברי גנץ, "אנחנו מעבירים תמיכה הומניטרית לאוקראינה, ומספקים מערכות מצילות חיים וציוד הגנתי. נמשיך לתמוך באוקראינה עם המגבלות שלנו, כפי שעשינו עד כה".
עם זאת, גנץ חשף בתדרוך חידוש בחבילת הסיוע - בניית מערכת התראה חכמה מפני טילים, בדומה למערכת האזעקות שקיימת בישראל. "במסגרת הרחבת הסיוע ואספקת הציוד מציל החיים, פנינו לאוקראינה לקבלת נתונים שיאפשרו לנו לסייע בבניית ואספקת מערכת התראה חכמה מול איומים אוויריים ואחרים, כפי שיש בישראל", אמר שר הביטחון. "למערכת כזו יהיו יתרונות בהצלת חיי אזרחים ובמיקוד ההתראות והאזעקות לאזורים הרלוונטיים".
דבריו של גנץ הכעיסו מאוד את האוקראינים. "המשלחת האוקראינית שביקרה בישראל כבר בדצמבר, עוד לפני פרוץ המלחמה, העלתה בקשה למערכת ההתראה", אמרו הבכירים בקייב. "אבל להגיד את זה עכשיו, זה נראה כמו בדיחה שאדם מבקש פיסת לחם ומישהו מציע לך כף. לצערנו, זאת העמדה המסורתית של גנץ. אנו ממתינים לשיחת החוץ של אוקראינה עם ראש הממשלה יאיר לפיד ומקווים לבשורות משם".
2 צפייה בגלריה
מכתב הבקשה הרישמית מאוקראינה למשרד החוץ לקבלת מערכות הגנה
מכתב הבקשה הרישמית מאוקראינה למשרד החוץ לקבלת מערכות הגנה
הבקשה הרשמית של אוקראינה מישראל לקבל מערכות הגנה
כפי שציינו הבכירים האוקראינים, ראש הממשלה לפיד צפוי לערוך מחר שיחה עם שר החוץ של ארצם דמיטרו קולבה. השיחה תיערך על רקע איגרת רשמית שהעבירה אוקראינה למשרד החוץ בירושלים, ובתוכה בקשה מפורשת לקבלת מערכות הגנה ישראליות בהקדם האפשרי. בין היתר מדובר על כיפת ברזל, שרביט קסמים, פטריוט, חץ וברק 8. בלשכת גנץ אמרו הערב כי שר הביטחון צפוי לשוחח מחר עם שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב.
במקביל, גם הפרלמנט בקייב קרא היום לישראל לספק לאוקראינה נשק. כמו כן קרא הפרלמנט לממשלת אוקראינה לנתק את היחסים עם איראן בעקבות מה שהוגדר כתמיכת הרפובליקה האיסלאמית בתוקפנות נגד ארצו.