ח"כ לשעבר יאיר גולן ניצח הערב (יום שלישי) בפריימריז במפלגת העבודה ונבחר ליו"ר המפלגה, לאחר שזכה ב-95.15% מהקולות. מול גולן התמודדו איש העסקים אבי שקד (1.89%), עזי נגר (0.77%) ואיתי לשם (1.76%). אחוזי ההצבעה בקרב מתפקדי העבודה היו גבוהים מעבר למצופה, ומספר המצביעים הכולל עמד על 31,353 המהווים 60.6% מכלל חברות וחברי המפלגה.
בנאום הניצחון שלו, גולן קרא לאיחוד גדול בין מצביעי המרכז והשמאל, ופנה בין היתר למובילי המחאה נגד הממשלה. "הערב הזה אנחנו מציבים את האלטרנטיבה השלטונית, הערכית, המוסרית והביטחונית לממשלה הכושלת ביותר בתולדות ישראל", אמר. "אנחנו מתייצבים מול אזרחי המדינה כדי לומר בצורה ברורה ונחרצת – ישראל חייבת לשנות כיוון ומייד. אנחנו נהיה בית למי שנלחמים על נשמת אפה של הלאומיות הישראלית הבריאה ועל נשמת אפה של הדמוקרטיה. בית למקדשי ערכי מגילת העצמאות".
3 צפייה בגלריה
יאיר גולן נבחר לראשות מפלגת העבודה
יאיר גולן נבחר לראשות מפלגת העבודה
"צריך להתאחד, זו לא העת לקטנוניות פוליטית". נאום הניצחון של גולן
(צילום: דנה קופל)
גולן מתח ביקורת חריפה על הממשלה, ותקף כי "ישראל נמצאת במשבר הגדול בתולדותיה. לא נשארה חלקה אחת לא נגועה, הכל הושחת וחולל עד היסוד. האמון הבסיסי בין העם לנבחריו הגיע לשפל מסוכן". גולן אמר בין היתר כי "נשחרר את המשטרה מהעול העברייני שהושם עליה, נשחרר את קצונתה מנאמנות לשר עבריין מושחת ומשחית. נעשה אתחול מחדש במערכות החינוך והבריאות", והדגיש כי "נשקיע את כל יהבנו בהפלת הממשלה ובהקדמת הבחירות".
גולן אמר כי יקים מיד צוות הידברות "על מנת לקדם את האיחוד הפוליטי עם מרצ. זו לא העת לקטנוניות פוליטית. פנינו להתחדשות. אני פונה לאחיי ואחיותיי: התפקדו ועכשיו. הצטרפו, התמודדו, ובואו לקחת חלק בשינוי הנדרש כל כך למעננו, למען ילדינו ולמען נכדינו".
3 צפייה בגלריה
יאיר גולן נבחר לראשות מפלגת העבודה
יאיר גולן נבחר לראשות מפלגת העבודה
גולן עם הח"כים לזימי וקריב
(צילום: אלעד מלכא)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בירך את גולן על הניצחון, ואמר כי "ישראל זקוקה לנציגי ציבור פטריוטים, אוהבי הארץ כמו גולן. יש לנו עבודה רבה למען המדינה. אני מאחל הצלחה לו ולמפלגת העבודה". חברותיו למפלגה אפרת רייטן ונעמה לזימי בירכו גם הן את גולן. יו"ר המפלגה היוצאת, מירב מיכאלי, איחלה "בהצלחה רבה ליאיר ולמפלגה".
ח"כ לזימי, שהביעה תמיכה במועמדותו לפני הפריימריז, מסרה: "הניצחון המזהיר של חברי יאיר גולן הוא הצעד הראשון בבניית המחנה הדמוקרטי הגדול והמאוחד שיביא בשורה אדירה לאזרחי ישראל ולמדינה. שמחתי לקחת חלק במסע של יאיר מהרגע הראשון ועד לניצחון. כעת, תפקידנו להמשיך ולבנות יחד אלטרנטיבה שלטונית וערכית, שתציב סדר יום מדיני-ביטחוני, כלכלי-חברתי ודמוקרטי-אזרחי חדש למען מדינת ישראל ותיקח חלק מוביל בהנהגתה העתידית". ח"כ גלעד קריב, שתמך גם הוא בגולן, אמר כי "חברי מפלגת העבודה הצביעו היום פה אחד בעד יאיר גולן, בעד איחוד כוחות בשמאל הציוני ובעד דרך של תקווה. מדובר בצעד ראשון במסע ארוך לתיקון ולשיקום של מדינת ישראל והחברה הישראלית".
3 צפייה בגלריה
יאיר גולן במטה הבחירות שלו בתל אביב
יאיר גולן במטה הבחירות שלו בתל אביב
יאיר גולן במטה הבחירות שלו בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
המפלגה יצאה לפריימריז בעקבות המשבר שבו היא שרויה מאז הבחירות האחרונות לכנסת, אז על פי חלק מהסקרים לא עברה את אחוז החסימה. היו"ר היוצאת, ח"כ מיכאלי, אף הודיעה אז על פרישה מתפקידה, והוסיפה כי תיקח "פסק זמן מהכנסת" מיד לאחר פיזורה. עד לשעה 10:50 הבוקר, פחות משעה מפתיחת הקלפיות, כבר הצביעו יותר מ-9,000 חברים, שהם כ-18% מבעלי זכות ההצבעה בפריימריז של העבודה. הבחירות התקיימו לאחר שאמש קיבל בית המשפט העליון את הערעור שהגישו גולן והמפלגה, וקבע כי תוצאות הבחירות יהיו סופיות ומוחלטות.
אלוף במיל' גולן, שהתמודד בעבר גם על ראשות מפלגת מרצ, קרא לאיחוד בין המפלגות הליברליות למחנה אחד בבחירות הבאות. "אנחנו חייבים לאחד את כולם", אמר. "עבודה, מרצ, ארגוני המחאה, מאוכזבי מפלגות אחרות. להביא את כולם לבית פוליטי ליברלי שמבין שהעתיד של ישראל כחברה פלורליסטית זקוק לבסיס של מדינה וחברה מתוקנות. בנינו מדינה לתפארת, אך היום אלמנטים מושחתים מאיימים עליה. אנחנו צריכים לבנות מפלגת שלטון, והיא לא יכולה להיות מפלגת נישה או מפלגה קטנה. לכן איחוד המחנה הוא חיוני בהיבט המספרי והמנטלי - אסור שהמנטליות שלנו תהיה אקסקלוסיבית".
גולן, שבעבר ספג ביקורת על עמדותיו הפוליטיות, זכה לתשבוחות לאחר פעילותו במהלך טבח 7 באוקטובר, כאשר ירד לעוטף וסייע בחילוץ אזרחים. בריאיון ל"120 ואחת", הפודקאסט הפוליטי של ynet, גולן אישר כי כבר פנה לגורמים מוכרים שבלטו גם הם בתקופת המלחמה והציע להם להצטרף לשורות המפלגה. הוא זכה לתמיכת חברי הכנסת לזימי וגלעד קריב בפריימריז, ואמר כי לנוכח המלחמה, "יש הכרח פוליטי" לשינוי בהתנהלות המדינה. "ישראל לא יכולה להיבנות על סקטוריאליות ושחיתות קיצונית", אמר שקענו לתוך פסיכוזה לאומית שמתבטאת בעיקר בהתייחסות לביטחון. לאן פנינו בזירה הפלסטינית? אני מבין ביטחון, ואני אומר חד-משמעית שסיפוח של מיליונים פירושו חיסולה של המדינה. היפרדות היא חיונית. רק בשיטה הזאת אפשר לסמן לישראל איזשהו אופק".