ראש העיר כפר קאסם וראש מועצת ערערה באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

מותו של אשרף כרוב בן ה-49, שנורה אמש (שבת) למוות על ידי חמושים שחדרו לבית בג'לג'וליה, מסמן את הנתון הבלתי נתפס - 102 נרצחים בחברה הערבית מאז תחילת 2023 - 162 ימים בלבד. עאדל בדיר, ראש העיר כפר קאסם, אמר היום באולפן ynet כי "המספרים עולים ועולים כל יום וכולם רוצים להאשים את כולם אבל צריך לציין דבר אחד, זו אותה חברה ערבית ואותה משטרה לפני שנה. מה שהשתנה זה רק דבר אחד - השר".
לדברי ראש העיר כפר קאסם, "הייתה תוכנית של המשטרה, והיא הצליחה והורידה לשני שליש את מספר הנרצחים בחברה הערבית בשנה שעברה. לשם ההשוואה, בשנה שעברה עמדנו על 33 נרצחים בתקופה המקבילה". בביקורת חריפה על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אמר בדיר כי "השנה בא השר וזרק את כל התוכנית שהייתה קודם, ובמקום זה הוא משתלח במשטרה ובאזרחים הערבים. עד לפני שלוש-ארבע שנים הוא היה משתתף בהפגנות שבהן קוראים 'מוות לערבים'".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"במדינה מתוקנת, כל השרים היו מתפטרים על רציחות בקצב הזה". בן גביר ונתניהו
(צילום: EPA)
לעומת בדיר, ראש מועצת ערערה שבוואדי ערה נאיף אבו הרר ציין כי לדעתו "יש הרבה שינויים. השינוי הכי יסודי הוא שאין הרתעה ושיש יותר מדי נשק בלתי-חוקי". לדברי אבו הרר, "ברגע שאין הרתעה מהמשטרה או משום גורם אחר שיכול להרתיע את משפחות הפשע, אז זו התוצאה".
אולם, גם לאבו הרר יש ביקורת נוקבת על הממשלה. "במדינה מתוקנת, כל שרי הממשלה היו מתפטרים על רציחות בקצב הזה. אבל פה כנראה הדבר הזה לא מעניין אף אחד ולא אכפת לאף אחד", ציין ראש מועצת ערערה. "גורמי משטרה בכירים אומרים שהם לא יכולים לגעת במשפחות הפשע כי כולם סייענים של השב"כ. מה זה אומר? זה אומר דרשני. יש פה בעיה".
4 צפייה בגלריה
אשרף כרוב
אשרף כרוב
אשרף כרוב. הנרצח ה-102 - שנורה למוות בג'לג'וליה
4 צפייה בגלריה
ואתק קשקוש
ואתק קשקוש
ואתק קשקוש. נרצח בקלנסווה, כמה שעות לפני אשרף כרוב
(מתוך הרשתות החברתיות)
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח של ואתק קשקוש בקלנסווה
זירת הרצח של ואתק קשקוש בקלנסווה
זירת הרצח של ואתק קשקוש בקלנסווה
השב"כ עלה לאחרונה לכותרות בהקשר האלימות בחברה הערבית לאור הקולות בקואליציה שתומכים בשילובו במאבק בפשיעה. לעומתם, ראשי היישובים היו פחות נלהבים מהרעיון. "אני לא יודע אם זה יכול לעזור. תמר אנחנו התרענו שצריך לאסוף את כל הנשק הבלתי-חוקי. אם אין נשק - אז אין רציחות", אמר אבו הרר.
בדיר הוסיף על דבריו של אבו הרר, וציין כי הוא "לא מאמין שצריך שהשב"כ ייכנס לתמונה. עובדה שהציבור הערבי וראשי הרשויות עבדו טוב מאוד ובשילוב ידיים עם המשטרה. את כל הכלים שיש בידי שב"כ צריך לתת למשטרה". לדבריו, "יש משטרה שעובדת טוב מאוד, רק צריך לתת לה את הכלים ואת הגיבוי. בינתיים, השר כל הזמן תוקף את המשטרה ותוקף את כולם רק כדי להקים את המשמר הלאומי שלו".
מפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ בריאיון לאולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

לא רק ראשי הרשויות הערביות התייחסו להכנסת השב"כ למאבק בפשיעה בחברה הערבית, אלא גם למפכ"ל לשעבר אסף חפץ. "השב"כ מצליח בשטחים כי הוא עובד בשיטות לא דמוקרטיות. הגענו למצב שיכול להיות שצריך לשקול מחדש מתן סמכויות למשטרה. אנחנו משלמים מחיר כבד מאד על המשטר הדמוקרטי שמקשה על מערכות האכיפה לפעול מול פשיעה קשה ומאורגנת", אמר באולפן ynet.
לדברי חפץ, "אם נסתפק בכלים של הממשלה הקודמת, רק תוך חמש עד עשר שנים יראו תוצאות. זו אמירה קשה, אבל לדעתי צריך לשקול מעצרים מינהליים - למרות שזה דבר לא דמוקרטי". גם למפכ"ל לשעבר הייתה ביקורת חריפה על השר לביטחון לאומי. "אין לי שום תקווה שבן גביר יצליח. החשש שלי זה שהוא יהרוס את הארגון. הוא מטרלל את המערכת, ראש הממשלה צריך להחליף אותו", אמר חפץ.
בכיר השב"כ לשעבר ליאור אקרמן בריאיון לאולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

בכיר השב"כ לשעבר ליאור אקרמן הגיב באולפן ynet לדבריו של חפץ, וציין כי "לא הייתי קורא לזה כלים לא דמוקרטיים. השב"כ פועל בתוך מדינת ישראל על פי החוק בלבד". לדברי אקרמן, "אי אפשר להכניס את השב"כ כי החוק לא מאפשר, אבל את החוק אפשר לשנות. האפשרות השנייה היא לשלב יכולות של המשטרה והשב"כ, ולבנות פלטפורמה מבצעית נפרדת בסגנון ה-FBI".
אקרמן הוסיף ואמר כי "משטרת ישראל קטנה מדי על מידותיה. היא ארגון עני, נטול משאבים וכוח אדם. ממשלות ישראל לאורך כל השנים האחרונות דאגו לייבקש אותה. לשב"כ לעומת זאת יש יכולות מאוד גבוהות, אבל הן מופנות לאיסוף מודיעין ולצרכי סיכול טרור, מה שמאפשר לארגון לשמור על שיטות העבודה והחקירה שלו באופן חסוי, מפני שהן לא מוגשות כראיות בהליך משפטי בשום שלב שהוא".
לדברי בכיר השב"כ לשעבר, "המשטרה פועלת באופן גלוי, וכל מה שמתבצע בתהליך המשטרתי הוא ראייה בבית משפט - כל השיטות הן חשופות. לכן בלתי אפשרי להכניס את השב"כ. חשיפת שיטות הפעולה של הארגון תפגע באופן דרמטי ביכולות שלו לסכל טרור".
ראש מועצת יפיע בריאיון לאולפן ynet: "זה טבח, ראיתי את זה בעיניים שלי"
(צילום: ירון ברנר)

אובדן השליטה על האלימות בחברה הערבית בשבוע שעבר החל ביום חמישי, אז נרצחו חמישה אזרחים ביפיע במסע הרצח הפלילי הקטלני ביותר בארץ מאז שנת 2009. ראש מועצת יפיע, מאהר חליליה, אמר היום באולפן ynet כי "המשטרה לא משקיעה באזרח הערבי. לביטחון אישי רק המשטרה יכולה לדאוג ולא נתנו לחברה הערבית את הכלים. הפקירו אותה. בכל מדינה מתוקנת השר היה מתפטר".
ד"ר ערוק בסיל תחריר, חברת מועצת יפיע, אמרה היום ל-ynet radio כי התמונות מזירת הטבח ביישוב החזירה אותה ל-2009, אז נרצחו ששת בני משפחת משפחת אושרנקו. "ראיתי תמונות קשות, אבל כאלה בחיים לא ראיתי. הזעם גדול בכפר והכאב לא ניתן לתיאור. אנשים פה מתוסכלים, לא מאמינים במערכת המשפט או בשר לביטחון לאומי. כולם אומרים שבן גביר השר הכושל ביותר בתולדות המשטרה. אנשים אומרים שאם קורה טבח כזה במגדל העמק, כמה מטרים מאיתנו, תוך שעות מאתרים את הרוצחים. וזה נכון".
לדברי בסיל תחריר, "המשטרה חייבת לעשות את העבודה ולא אנחנו. זה לדעתי יבוא ויפגע גם בחברה היהודית. השר לביטחון לאומי חייב להתפטר, הוא בעצמו זה שמסית".