יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, התייחס היום (שלישי) לבקשת קארים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, להוציא צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט בגין פשעי מלחמה - וניצל זאת כדי לחזור על קריאתו ל"רפורמה" במערכת המשפט.
(צילום: ליאור שרון)

"אירועי 24 השעות האחרונות הם ראיה הסותרת את האמירה שמערכת המשפט שלנו היא השכפ"ץ בפני מה שמתרחש בערכאות בין-לאומיות בחו"ל", אמר והוסיף: "אני לא חושב שזה צריך להוביל אנשים למחשבה שצריך רפורמה או צריך להתנגד לרפורמה. את מערכת המשפט שלנו צריך לתקן בדרך שאנו רואים לנכון, בהסכמה לפי הצרכים שלנו כמדינה. את אומות העולם נשאיר לאנטישמיות שלהם, הם יתקפו את מדינת ישראל ממניעים פוליטיים ומדיניים, לא בזכות ולא בגלל ולא לפי השאלה איך אנחנו ננהל את עניינינו לא בתחום המלחמתי".
עוד אמר כי הוא "מקווה שנשמע בכל מקרה התגייסות מלאה ואמירה ברורה גם מצד ראשי מערכת המשפט של מדינת ישראל שהם מגנים את מה שמתרחש בהאג ומעמידים את אותה יוקרה בינלאומית מפורסמת, שהם טוענים שיש, לטובת ההגנה על ארץ ישראל".
120 ואחת
ח"כ רוטמן: השבר בחברה הישראלית - כי לא תיקנו את מערכת המשפט
47:31
בבקשתו של חאן, שבה נכללו גם בכירי חמאס, השווה למעשה התובע בין גלנט ונתניהו למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף. נציין כי בינתיים בקשתו של התובע הועברה לשופטים, שיכריעו אם להוציא את צווי המעצר ונגד מי - אך גם אם יוחלט להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, אין זה אומר שהשניים ייעצרו, אלא רק אם יגיעו לאחת מ-123 המדינות (מלבד הפלסטינים) שחתומות על אמנת רומא. ארה"ב למשל, אינה כפופה, אך רבות ממדינות המערב כמו בריטניה, צרפת וקנדה דווקא כן.
אין זו הפעם הראשונה בתקופה האחרונה שרוטמן מנסה לקדם מחדש את המהפכה המשפטית. בחודש שעבר, בריאיון לפודקאסט "120 ואחת" עם מורן אזולאי, אמר רוטמן כי "מה שדוחף אותנו היום לשבר בחברה הישראלית היא העובדה שלא תיקנו את מערכת המשפט. חד וחלק". הוא הסביר כי "תיקון מערכת המשפט לא יעצור לעולם. אין לנו פריבילגיה לא לפתור בעיות ולהשאיר מערכת שמגרדת לנו בכל פצעי החברה ומייצרת חיכוך. המציאות שבה אנחנו מגרדים את פצעי החברה ומייצרים את השסע היא לא תוצר של הרפורמה - היא התוצר של זה שלא עשינו רפורמה".