יפן הטילה סנקציות על ארבעה מתנחלים ישראלים בעקבות אלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית. כך הודיע הבוקר (שלישי) דובר הממשל היפני יושימאסה היאשי, כפי שנחשף בתחילת השבוע ב-ynet. לדבריו, "מקרי אלימות של כמה מתנחלים ישראלים התגברו באופן דרמטי מאז אוקטובר האחרון. במצב זה, ובהתחשב בצעדים שנקטו מדינות G7 ואחרות, החלטנו להגדיר אותם כיעדים להקפאת נכסים". ארה"ב, בריטניה וקנדה כבר הטילו סנקציות על מתנחלים מאותה סיבה.
ריאיון עם משה שרביט, שעליו הוטלו סנקציות
(צילום: חגי דקל)

עוד הבהיר דובר הממשל היפני כי "אנו ניישם את הצעדים עליהם החלטנו, ונמשיך לקרוא לממשלת ישראל לעצור לחלוטין את פעילות ההתנחלויות, תוך שיתוף פעולה מלא עם הקהילה הבינלאומית".
ב-ynet נחשף כאמור בתחילת השבוע כי יפן צפויה להכריז היום על הטלת הסנקציות נגד ינון לוי, צבי בר יוסף, משה שרביט ונריה בן פזי. בחודשים האחרונים הכריז הממשל האמריקני על שורה של סנקציות נגד "מתנחלים אלימים" וארגונים אשר לטענתו ביצעו מעשי אלימות ופשע נגד פלסטינים. בשבוע שעבר משרד האוצר של ארה"ב הודיע על סבב סנקציות נוסף נגד מתנחלים וישראלים קיצונים.
מלבד איסור כניסה לארה"ב ועיצומים פיננסיים שונים, במסגרת הסנקציות יוקפאו כל הנכסים שהארגונים הללו מחזיקים בארה"ב וייאסר על אמריקנים לבוא איתם במגע. בהודעה האמריקנית, שקדמה להכרזה של יפן, הם פירטו לגבי המעשים של המתנחלים שהובילו לסנקציות:
צבי בר יוסף: "תושב חלמיש, שעסק באלימות חוזרת ונשנית ובניסיונות לעסוק באלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית. בבעלותו של בר יוסף חווה, 'החווה של צבי', שהינה מאחז שממנו הוא מבצע אלימות נגד פלסטינים ומונע מחקלאים פלסטינים מקומיים גישה ושימוש באדמותיהם". גם על החווה הטיל הממשל האמריקני סנקציות.
משה שרביט: "שוב ושוב הטריד, איים ותקף אזרחים פלסטינים ופעילי זכויות אדם ישראלים בסביבת 'חוות משה', מאחז בגדה המערבית. באוקטובר 2023 פרסם שרביט איום על תושבי הכפר הפלסטיני עין שיבלי שבבקעת הירדן, ובעודו חמוש הורה להם לעזוב את בתיהם. איום זה הביא לכך שכמאה אזרחים פלסטינים נמלטו מהכפר שלהם מחשש לחייהם. סנקציות הוטלו גם על 'החווה של משה', מאחז בלתי חוקי שהוקם על-ידי שרביט ב-2021. המאחז משמש כבסיס שממנו הוא מבצע אלימות נגד פלסטינים".
נריה בן פזי: "גר ב'חוות רימונים', גירש רועי צאן פלסטינים ממאות דונמים של אדמה. באוגוסט 2023 מתנחלים, ובהם בן פזי, תקפו פלסטינים ליד הכפר ואדי א-סיק. בן פזי מואשם שעסק במישרין או בעקיפין או ניסה לעסוק בתכנון, הזמנה, הכוונה או השתתפות בתפיסה או נישול של רכוש על-ידי גורמים פרטיים המשפיעים על הגדה המערבית".
1 צפייה בגלריה
שרת החוץ היפנית, יוקו קמיקאווה ויעקב ארגמני
שרת החוץ היפנית, יוקו קמיקאווה ויעקב ארגמני
שרת החוץ של יפן יוקו קמיקאווה ויעקב ארגמני, אביה של נועה שחולצה מהשבי
(צילום: משרד החוץ היפני)
יש לציין כי למרות הצעד הזה יפן היא מדינה ידידותית לישראל. מאז 7 באוקטובר יפן מכירה בזכות ישראל להגן על עצמה, קושרת פומבית ואף בדיוני מועצת הביטחון של האו"ם בין שחרור החטופים לבין הפסקת האש, הטילה סנקציות על ארגון חמאס ובכיריו ומתייחסת אליו כארגון טרור. בנוסף, שרת החוץ יוקו קמיקאווה הגיעה לביקור הזדהות בישראל בנובמבר האחרון, ובדצמבר אירחה בטוקיו את נציגי משפחות ארגמני, אוהל וזכריה. שרת החוץ גם שיגרה לפני מספר שבועות מכתב ברכה לשר החוץ ישראל כ"ץ, לאחר חילוצה של נועה ארגמני.
יפן אינה מכירה במדינה פלסטינית, שלא כמו רבות ממדינות המערב, ודפוס הצבעותיה במועצת הביטחון הוא נגד הצעות ההחלטה של אלג'יריה ורוסיה בדבר כפיית הפסקת אש. למרות שחידשה את המימון לאונר"א, הקפידה שלא להעביר כספים אלא לרכוש מוצרי היגיינה לנשים ומוצרים לתינוקות - כדי שהתמיכה שלה לא תגיע לידי מחבלי חמאס בצורה כזו או אחרת. היא גם עומדת בנחרצות באו"ם ובסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נגד הפרות איראן בסוגיית הגרעין.