תיעוד הפעילות ביריחו

פעילות חריגה בבקעה: צה"ל פשט הבוקר (שבת) על העיר יריחו במטרה לעצור את המחבלים שהיו מעורבים בביצוע פיגוע הירי לעבר מסעדה בצומת אלמוג לפני שבוע. במסגרת הפשיטה התפתחו חילופי אש בין הכוחות לבין מחבלים במקום, וחמושים התבצרו במסגד. 15 פעילי טרור ומעורבים בירי נעצרו על-ידי הכוחות, אך החוליה עצמה, שביצעה את ניסיון הפיגוע, כנראה לא ביניהם. הם הועברו לחקירה. כחלק מהפעילות כיתר הצבא מבנה. לא היו נפגעים בקרב החיילים.
5 צפייה בגלריה
ההריסות בבית שכותר ביריחו
ההריסות בבית שכותר ביריחו
הריסות בבית שכותר ביריחו
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ביריחו
כוחות צה"ל ביריחו
כוחות צה"ל ביריחו, הבוקר
במסגרת כיתור הבית, החלו הכוחות, מיחידת דובדבן, בנוהל "סיר לחץ", שבמסגרתו נורו טילי נ"ט לעבר המבנה. במקביל, דחפור נשלח כדי להחריב את הבית למקרה שהמחבלים יסרבו להסגיר עצמם. הפלסטינים דיווחו על נזק כבד שנגרם לבית כתוצאה מהפעילות.
הפלסטינים דיווחו כי מהמסגדים בעיר נשמעו קריאות לצאת לעימותים עם כוחות צה"ל, והזרוע הצבאית של פתח - גדודי חללי אל-אקצא, אמרו כי הם לוקחים חלק בעימותים עם הצבא. לפי הדיווחים, בפעילות נפצעו 13 מירי צה"ל.
לקראת כניסתם לעיר, כוחות הביטחון שלחו לתושבי מחנה הפליטים עקבת ג'בר שבדרום יריחו הודעה שבה נכתב: "תושבי מחנה עקבת ג'בר, אנחנו עובדים באופן סלקטיבי נגד הטרור. הימנעו מעימותים מיותרים עם כוחות הביטחון ושמרו על ילדיכם בבית. היענו לנו כדי שנחזיר את השקט למחנה".
אתמול ירה כוח צה"ל לעבר חשוד פלסטיני לא-חמוש שיצא ממכוניתו בכניסה הדרומית של שכם והתנפל על אחד הלוחמים שמאבטחים את כיכר חטמ"ר שומרון. הפלסטיני, עבדאללה קלאלווה נפגע מהירי וטופל בזירה, ובהמשך נקבע מותו. לא היו נפגעים בקרב כוח המילואים שאחראי על הגזרה. בכיסו של הפלסטיני אותר מכתב התאבדות. הכוח קרא לפלסטיני שרץ לעברו לעצור, אולם הוא המשיך להתקרב - ולכן נורה. "לוחמי צה"ל שהיו בעמדה פתחו בנוהל מעצר חשוד שכלל קריאות וירי לאוויר. החשוד המשיך להתקדם וניסה לתקוף את אחד הלוחמים. לוחם נוסף שהיה במקום ביצע ירי לעבר החשוד ופגע בו", מסר אתמול דובר צה"ל.
האירועים מתרחשים בצל המתיחות הביטחונית הגוברת בתקופה האחרונה. מתחילת השנה, בחודש אחד בלבד, התרחשו יותר מ-30 פיגועים - שבהם נרצחו שבעה בני אדם, כולם בפיגוע הירי הקטלני בשכונת נווה יעקב בירושלים בערב שבת לפני שבוע בדיוק - אירוע הטרור הקטלני ביותר מאז 2011.
גורם בכיר במשטרה אמר ל-ynet השבוע: "מזהים הסלמה, יש 41 התרעות לפיגועים שיכולים להתרחש כל רגע". לדבריו, "אנחנו מזהים הסלמה, בפרט שברבים מהפיגועים יש שימוש בנשק". הגורם אמר כי על שולחן המשטרה נמצאים 41 התרעות לפיגועי חבלה והיערכות לפיגועים יחידניים, שלדבריו מהווים "פיגועי חקיינות של בודדים". לפי המשטרה, מרבית הפיגועים וניסיונות הפיגוע שסוכלו, 29 מתוכם, התרחשו במחוז ש"י, ובסוף השבוע שעבר, כאמור, בשכונת נווה יעקב ועיר דוד בירושלים.
פורסם לראשונה: 07:50, 04.02.23