הקלטת השיחה בין קצין המשטרה למפגינים
כשבוע אחרי החלטת משטרת מחוז תל אביב לאסור על ועד החברות פלאפון ובזק בינלאומי להפגין מול ביתו של בעל השליטה דוד פורר ברמת השרון בטענה שהוא איש ציבור, פנו הוועד וההסתדרות הכללית החדשה בתלונה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, למפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי וליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח"כ גלעד קריב. האחרון כתב למפכ"ל כי מדובר ב"שימוש לא ראוי בהגדרת 'איש ציבור' כלפי איש עסקים".
כבר כמה שבועות שעובדי שתי החברות מפגינים מול ביתו של פורר. "אנחנו נאבקים על הפרנסה שלנו", אמר יחיאל שמן, יו"ר ועד אלפא שמאגד את עובדי שתי החברות. "מדובר בהפגנות רגועות שבכל אחת מהן יש כ-50 מפגינים. בכל פעם המשטרה הייתה מבקשת מאיתנו לקיים את ההפגנה קצת יותר רחוק מביתו של פורר".
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של דוד פורר
הפגנה מול ביתו של דוד פורר
הפגנה מול ביתו של דוד פורר ברמת השרון
אלא שלפני כשבוע וחצי הופתעו המפגינים כשבעת ההפגנה קצין שהזדהה בפניהם בשם איגור ואמר כי הוא סגן מפקד תחנה, ביקש מהם לקיים את ההפגנה מאות מטרים מביתו של פורר. בהקלטה נשמע הקצין אומר למפגינים כי פורר הוא איש ציבור והיועצת המשפטית של מחוז תל אביב קבעה שאסור להפגין מול ביתו, אלא במרחק של כ-300 מטרים - כפי שנהוג בהפגנות מול בתיהם של נבחרי ואנשי ציבור.
שמן זעם: "זה אבסורד. ממתי איש עסקים המרוויח כסף לעצמו הוא איש ציבור? פורר הוא איש עסקים, לא איש ציבור; ומותר לנו להפגין מול הבית שלו. המשטרה רוצה לסתום לנו את הפיות ומגנה על פורר במקום לתת לנו לממש את זכות המחאה כמו שנהוג במדינה דמוקרטית".
בעקבות הרחקת המפגינים, פנו כפי שצוין הוועד וההסתדרות במכתב תלונה ליועץ המשפט לממשלה, למפכ"ל ולקריב. במכתבו למפכ"ל כותב קריב, בין היתר, כי "מאחר שאין חולק על היותה של הזכות להפגין זכות חוקתית שיש לכבד, אני פונה אליך ומבקש את התערבותך במתן ההנחיה לגורמים המתאימים במשטרת ישראל להימנע מכל התערבות נוספת בזכות העובדים להפגין, לרבות באמצעות שימוש לא ראוי בהגדרת 'איש ציבור' כלפי איש עסקים."
2 צפייה בגלריה
דוד פורר
דוד פורר
דוד פורר
(צילום: אוראל כהן)
בתוך כך, השבוע הפגינו העובדים מול משרדו של פורר בפתח תקווה במחאה על כך שנמנעת מהם זכות ההפגנה מול ביתו. כמו כן, היום אמר יו"ר "ועד אלפא", כי "האלימות הקשה של המאבטחים שהופנתה נגדנו לא תרתיע אותנו ואנחנו נמשיך למחות ולהיאבק על הפרנסה ומקום העבודה שלנו. מדינת ישראל היא עדיין מדינה דמוקרטית וזכות ההפגנה היא ערך יסוד".
הוא הוסיף: "אני שמח על פנייתו של ח״כ קריב למפכ"ל המשטרה. הגיע הזמן שגם המחוקק יתערב וייתן את דעתו. איך יכול להיות שטייקון מיליארדר מוגדר כ'איש ציבור' ויש איסור להפגין מול ביתו? האם כסף ומעמד קונים הכול?".
ממשטרת ישראל נמסר בשבוע שעבר: "משטרת ישראל פועלת לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק. במקרה זה ניתנה אפשרות להפגין בתנאים שיאפשרו את מימוש חופש המחאה תוך צמצום הפגיעה בפרטיות. יודגש כי ההגדרה של איש ציבור הינה רחבה, ולפיכך המשטרה מאפשרת את זכות המחאה בעניינם באיזונים הדרושים מול זכותם לפרטיות".
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה