נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם הבוקר (ראשון), שעות לפני כניסת צום יום כיפור, איגרת ובה מסר למנהיגים הפוליטיים על רקע מאמציו להביא לפשרה במהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. "זוהי העת לחשבון נפש, להפקת לקחים ולגילוי אחריות לאומית", כתב. הוא פנה גם לציבור, על רקע הניסיונות לקיים תפילה עם מחיצות הפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב, והפציר "לשמור על היום הזה, שהוא רגע יפה ומרגש של יהדות וישראליות, כמו שהוא - מחוץ למחלוקת".
הרצוג: "בחדרים סגורים יש תמיכה רחבה בפשרה"
(צילום: לע"מ)

לדברי הרצוג, "אלפי שנים מלווה היום המיוחד הזה את עם ישראל, אבל זה יובל שנים שהוא נושא איתו משמעות נוספת. מלחמת יום הכיפורים, מהקשות והכואבות במערכות ישראל, שינתה את המדינה והחברה, והותירה לקחים רבים בעקבותיה. אין מדובר רק בלקחים ברמה המדינית והצבאית אלא גם בכאלה הנוגעים לחשיבותם של החוסן והלכידות שלנו - למדנו מהמלחמה הארורה איזו סכנה טמונה בהליכה שבי אחר קונספציה, ואסור לנו להחמיץ הזדמנויות גם לשלום בית בתוכנו".
לפני עשרה ימים, באירוע לציון 50 שנה לקרב הגבורה של לוחמי חטיבת 14 בסיני במהלך מלחמת יום הכיפורים, הזהיר הרצוג מאיום קיומי ואמר כי כי בניגוד להצהרות הפומביות - בחדרים סגורים יש למתווה פשרה שהציע תמיכה רחבה. "עכשיו נדרשת הכרעה, החלטה מנהיגותית", אמר, "תורה של ההנהגה להעדיף את המדינה על פני הפוליטיקה".
1 צפייה בגלריה
טקס הגבורה והזיכרון השנתי לחיל השריון בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים
טקס הגבורה והזיכרון השנתי לחיל השריון בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים
"זוהי העת לגילוי אחריות לאומית". הרצוג
(צילום: יאיר שגיא)
לדברי הנשיא באותו טקס, "לפני 50 שנה בדיוק עמדנו בפני איום קיומי מבחוץ, כשאויבינו עמדו עלינו לכלותנו. והיום, יובל שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, מדינתנו האהובה שוב מאוימת ומעורערת, רק שהפעם - האיום הוא פנימי. שוב המחיר עלול להיות כבד מנשוא, שוב כולנו עומדים למבחן. כאילו לא למדנו לקח", אמר.
הוא הוסיף: "המשבר שאנו נמצאים בתוכו פוגע בנו בצורה חמורה ומסוכנת - בחברה, בכלכלה, ומעל הכל בביטחון. הקונספציה, ההתעלמות מהמציאות המאיימת ומסדרי העדיפויות האמיתיים של המדינה - היא אם כל חטאת".
באיגרת שפרסם הבוקר, פנה הנשיא גם לציבור הרחב: "אני פונה לכל אחת ואחד מכם, אחיותיי ואחיי, ומפציר - דורות על דורות בנינו כאן מדינה וחברה לתפארת. רבים כל כך הקריבו את היקר מכל למענה. בואו נכיר בחשיבות חיינו המשותפים כאן – כעם אחד. בואו נתעלה מעל המחלוקות, נושיט יד, נעשה כל מאמץ להבין, לכבד, להקשיב ולהכיל. בואו נקפיד בכבודם ונכיר בסגולותיהם המופלאות של שכנינו, קרובינו, וכל החיים עמנו כאן בישראל. נגיע להסכמות מתוך מקום וכבוד לאמונותיהם, אורח חייהם והאופן שבו הם באים לידי ביטוי. בואו נשמור על היום הזה, שהוא רגע יפה ומרגש של יהדות וישראליות, כמו שהוא - מחוץ למחלוקת. לא נתבייש לבקש סליחה, ולא פחות חשוב – לא נתבייש למחול. בואו נפעל יחד למיגור השנאה והרוע מקרבנו ונפיץ קצת יותר אהבת ישראל".