3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דרעי ונתניהו במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חוק דרעי 2.0: הקואליציה, בהובלת ש"ס, תקדם הצעת חוק נוספת שמטרתה להכשיר את מינויו של יו"ר המפלגה אריה דרעי לשר, ולהשיבו אל שולחן הממשלה. ההצעה הנוכחית הוגשה היום (שני) לאחר תיקון החוק הקודם שאושר, עורר סערה והגיע עד לשולחנו של בג"ץ שפסל את מינויו של דרעי לשר הפנים והבריאות.
בהצעת החוק החדשה נכתב בין היתר כי "מוצע לתקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שיובהר כי בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המכונן". עם זאת, אין ביטחון שגם ההצעה החדשה לא תיפסל על ידי בג"ץ.
גנץ תוקף את הקואליציה בישיבת הסיעה
(צילום: ערוץ כנסת)

3 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
"לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים". שופטי בג"ץ שדנו בעתירה נגד דרעי
(צילום: רויטרס)
לפי ההצעה, "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית. בסמכותו, קבע המכונן בסעיפים 6(א)-(ג) לחוק-יסוד: הממשלה הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה".
"סוגיית כהונת שרים בממשלה נידונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע המכונן. בעניין זה, 'הלכת דרעי-פנחסי' גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט".
נטען כי "ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות (לרבות התייחסות המכונן להפסקת כהונת שר מחמת עבירה) לא צלחו. על כן נדרש המכונן להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא ייבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר - במעשה או במחדל".
דרעי מגיב על החלטת בג"ץ
(צילום: דוברות ש"ס)

3 צפייה בגלריה
אריה דרעי יוצא מהבית
אריה דרעי יוצא מהבית
דרעי יוצא מביתו אחרי פסיקת בג"ץ. ישוב אל שולחן הממשלה?
(צילום: עמית שאבי)
שר המשפטים לשעבר, ח"כ גדעון סער, התייחס לתיקון החוק החדש וכינה אותו "הקומבינה החדשה של הקואליציה", שמנסה לטענתו להפר את פסיקת בג"ץ. "הקומבינה תיכשל כישלון חרוץ, בדיוק כמו הקומבינות הקודמות. הניסיון חסר המעצורים והציני לשלול ביקורת שיפוטית 'מכל עילה שהיא' - מביש".
בישיבת סיעת המחנה הממלכתי התייחס יו"ר הרשימה בני גנץ לכלל המהפכה המשפטית, ולהצעה שעשויה להכשיר את דרעי בפרט: "עם האופן הטיפול במאבק בטרור מדאיגה אותי הדהירה להפיכה המשטרית. הדם רותח ובקואליציה ממשיכים לשים בראש סדר העדיפויות את הפגיעה בדמוקרטיה. אף אחד לא חושב לעצור אפילו ליום אחד ולחשוב בזכות מה ניצחנו את הטרור. גם הביטחון ייפגע מהרפורמה הזאת". על הצעת החוק החדשה אמר: "אני חושב שחייבת להישאר ביקורת שיפוטית על מינויי שרים".
נזכיר כי רק לפני כשבועיים פרסם בג"ץ את ההחלטה באורך 134 עמודים שפוסלת את מינויו של דרעי לשר. 10 שופטי עליון הביעו תמיכה בפסילתו של דרעי מכהונה כשר, כולל כאלה שנחשבים לשמרנים כמו דוד מינץ ואלכס שטיין. שופט נוסף, יוסף אלרון, היה היחיד שהיה בדעת מיעוט. לפי השופטים, מינויו של דרעי לשר אינו סביר באופן קיצוני - ועל כן דינו להתבטל.
פסילתו של דרעי בבג"ץ הגיעה גם על רקע המהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין - ונבעה משני טעמים: צבר הרשעותיו הפליליות, הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן.
חלק משופטי ההרכב סברו כי לנוכח מצג שווא זה, שהשפיע לדבריהם על תוצאות ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר. השופט אלרון היה כאמור בדעת יחיד, וסבר כי יש להותיר את מינויו של דרעי על כנו, אך כי על ראש הממשלה נתניהו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון.