ראשי רשויות מקו העימות נפגשו הבוקר (יום שני) עם שר החינוך יואב קיש ומפקד פיקוד העורף רפי מילוא במועצה האזורית מטה אשר שבגליל המערבי, על רקע אי-המוכנות של ישראל לדבריהם לפתיחת שנת הלימודים בצפון. במהלך הפגישה השמיע יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה משה דוידוביץ אזעקה מוקלטת, והבהיל את הנוכחים בחדר. בהמשך הסביר לשר החינוך כי ביקש להמחיש לו את החיים ביישובים הלא מפונים בגליל, כיצד האזעקות המפתיעות פוגעות בשגרת החיים - ואת הצורך במרחבים מוגנים ופתרונות שיבטיחו ביטחון לחיי התלמידים.
השר קיש וראשי הרשויות מדברים
(צילום: אביהו שפירא )

דבריו של יו"ר פורום קו העימות

3 צפייה בגלריה
ישיבת ראשי הרשויות עם שר החינוך יואב קיש
ישיבת ראשי הרשויות עם שר החינוך יואב קיש
"לא אישן בלילה אם ילד ייפגע". השר קיש לצד משה דוידוביץ
היישובים בקו העימות, שנמצאים במרחק של עד 3.5 ק"מ מגבול לבנון, פונו בתחילת המלחמה - אך היתר, שנמצאים במרחק של בין 3.5 ק"מ ל-9 ק"מ, לא פונו. בשבועות האחרונים עמלו במשרד החינוך על פתרון לפתיחת שנת הלימודים תחת האזעקות הבלתי-פוסקות ביישובים הלא מפונים, אך לא כל ראשי הרשויות התרצו לנוכח הסכנה הביטחונית באזור.
במהלך המפגש הם השמיעו טענות קשות על ההתנהלות והתחושות שהופקרו. הם טענו כי המענה שמשרד החינוך נותן אינו מספק אותם הן מבחינת הסוגיות הביטחונית בבתי הספר החדשים או העורפיים - והן מבחינת ההסעות בצירים שחשופים לירי, לצד מחסור במורים.
דוידוביץ, שישב לצד קיש, תקף אותו על "ההתנהגות הביזיונית של הממשלה הזו", ואמר: "אתם תירשמו בספרי ההיסטוריה כמי שהפקירו את ילדינו. שר שהשתתף בישיבת הקבינט (אתמול, י"ק) אמר לי שהשרים התחננו להמשיך את הפעולה בלבנון, וראש הממשלה עוצר את הפעולה הזו, אז אתם מפקירים אותנו. אתם זורקים אותנו לכלבים".
לדברי דוידוביץ, "אנחנו לא נחשבים בעיני הממשלה הזו, אנחנו בובות על חוטים. ולכן אני החלטתי, כראש מועצת מטה אשר ולא כיו"ר הפורום הזה, שאני לא מתקשר עם הממשלה. אני לא אאפשר פתיחת שנת לימודים בבתי ספר, בגני ילדים ובמוסדות חינוך שאינם ממוגנים, שבהם צה"ל לא נותן לנו תשובות שהוא יודע להגן על הצעירים. אני לא אישן בלילה אם ילד במטה אשר ייפגע כתוצאה מהזילות הזו".
3 צפייה בגלריה
משה דוידוביץ בפתח ישיבת ראשי הרשויות עם שר החינוך יואב קיש
משה דוידוביץ בפתח ישיבת ראשי הרשויות עם שר החינוך יואב קיש
המצגת שהוצגה בישיבה
"התרענו, דיברנו, צעקנו", הוסיף. "תראו מה אמרנו בנושא המיגון בחמש השנים האחרונות, ומה קיבלנו. אמרנו - וקיבלנו כלום. מתי התחילו להתעורר? עכשיו, בתוך המלחמה הזו, ורק התחילו. לי יש היום בית ספר יסודי ועל-יסודי לא ממוגנים, ויש פה ראשי יישובים שמהנהנים עם הראש - ואני בטוח שגם אצלם. יש לי גני ילדים לא מוגנים. יש לי כיתות לימוד שיש להן גג אסבסט, בקו העימות".
"אם הממשלה לא יודעת לתת תשובות עד עכשיו - אז עכשיו שתיתן לי תשובות איך מייצרים הגנה לילדים שלנו", אמר. "אני לא עושה דבר מתוך התרסה. ד"ר אורנה שמחון (מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, י"ק) צריכה לקבל פרס ישראל על מה שהיא עושה עבורנו. אבל זה לא בסמכותה".
"די, נמאס, אנחנו מדברים ומדברים - אבל אנחנו כמו הכלבים שנובחים והשיירה עוברת", טען. "אם יש פה ראשי רשויות שהם מלחכי פנכה, פודלים, כאלה שצריכים את מרכז הליכוד, זה לא מעניין אותי. אני דואג לתושבים שלי ולא מעניין אותי כלום חוץ מהם".
"מעניין אותי הילדים שמרטיבים בלילה במיטה בגלל אוזלת היד שלכם", אמר לקיש. "מעניין אותי הילדים שלא יוצאים מהממ"ד לשחק בחוץ מתחילת המלחמה. אותם תושבים שמתו בגלל המלחמה הזו, הם אלה שמעניינים אותי. לכן אין שום יעד או אסטרטגיה לגבי חזרת התושבים שפונו הביתה. יש לכם הרבה מס שפתיים ואמירות אגב, וכמו שאתם באים ככה אתם הולכים ומשאירים אותנו לבד".
בעקבות הדברים של דוידוביץ, השר קיש אמר לו כי הוא מבין את הזעם והבטיח: "אתם לא תישארו לבד. נקבל את ההחלטות יחד".
סופר: "מתקשה לראות כיצד תיפתח שנת הלימודים"
(צילום: מיקי שמידט)

"פתרונות חלביים"

במפגש השתתפו ראשי המועצות שלומי, גליל עליון, נהריה, גולן, כפר ורדים, מעיליא, מעלות, מבואות חרמון ומעלה יוסף. חלק מראשי המועצות הצהירו כי בכוונתם לפתוח את שנת הלימודים בבתי הספר ביישובים הלא מפונים, כמו בני בן-מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון; ולעומת זאת, חלק הבהירו כי אינם מוכנים לפתוח במתווה הנוכחי את שנת הלימודים - ובהם דוידוביץ ועמית סופר, ראש מועצת מרום הגליל.
מפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא, הציג בפני ראשי היישובים את הפתרונות והמאמצים שהושקעו לאבטחת התלמידים ואמר כי פיקוד העורף חילק מיגוניות בבתי הספר ותחנות ההסעה, הוסיפו מאמצי מיגון והתאמת מוסדות ויוסיפו מורות חיילות וגרעיני נח"ל לחיזוק היבט ההוראה. ואולם, ראשי הרשויות סברו כי הפתרונות שהציע "חלביים", ואינם נותנים מענה בטוח דיו למציאות הביטחונית במרחב.
האלוף מילוא השיב לראשי היישובים כי הוא ממליץ לפתוח את שנת הלימודים כרגיל, על בסיס כל ההיערכות שבוצעה במשרד החינוך ביחד עם פיקוד העורף. באשר לחששות הרשויות מהסיכון להסעות התלמידים מהיישובים אל בתי הספר ובחזרה, השיב להם מילוא כי "שינינו משמעותית את נושא ההגנה האווירית ואני לא יכול לפרט על כך, אך יש מענה טוב לנסיעה בצירים. נמשיך במאמץ תוספת המיגוניות".
הפגישה, שלא במפתיע, הסתיימה ללא הסכמות. משה דוידוביץ אמר כי "אני לא שולח ילדים בקו העימות בהסעות במקומות לא ממוגנים להיות כבשר תותחים. אני לא מוכן לזה. המועצה האזורית לא תפתח את שנת הלימודים במקומות מסוכנים, אלא רק במקומות דרומיים יותר שבטוח בהם יותר".
מוקדם יותר היום אמר ראש מועצת מרום הגליל בריאיון ל-ynet כי "אחרי שאתמול התעוררנו לבשורות חשובות - לאותה מתקפת מנע - וחיזקנו את צה"ל לעשות את העבודה ולהחזיר את הביטחון לתושבי הצפון ולמדינה כולה, לצערי, כמה שעות אחרי אנחנו שומעים ששוב חוזרים לשגרת המלחמה. לא ייתכן שבגלל שחלק מהטילים כוונו לתל אביב פעלו, וברגע שהאיום הזה הוסר אנחנו חוזרים לשגרה שהצפון מופקר". לדבריו, "אני מתקשה לראות כיצד תיפתח שנת הלימודים. אין מיגון, אין מענים מותאמים למצב המלחמה, אין אוטובוסים ממוגנים, אין ביטחון, וזה נראה שאנחנו משחקים ברולטה רוסית עם החיים של הילדים שלנו".
בהמשך היום צפויים ראשי רשויות לפגוש את אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין, שזימן אותם אמש לפגישה שתתקיים אחר הצהריים. בפגישה גורדין יעביר לראשי הרשויות תדרוך ביטחוני, על רקע תחושותיהם הקשות סביב מכת המנע של צה"ל אתמול - שבה הצבא עשה לדבריהם את מה שלא עשה במשך חודשים כשהותקפו יישובי הצפון.