אלפים יצאו להפגין גם היום (שני) בשלל מוקדים ברחבי המדינה וחסמו צמתים וכבישים, בעקבות רצח ששת החטופים שגופותיהם הושבו אתמול לישראל, ובצל השביתה הכללית במשק שעליה הכריז יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. מפגינים חסמו לזמן קצר את איילון דרום ליד מחלף השלום, ולאחר שעזבו ירדו לחסום את הכביש לכיוון צפון והדליקו אבוקות. 13 נעצרו במחאה בתל אביב.
הפגנות וחסימות נרשמו גם בצומת רופין וצומת רעננה על כביש 4, רחובות, הרצליה, ירושלים, באר שבע, מחלף הכפר הירוק, צומת נמיר-רוקח בתל אביב, מודיעין, הוד השרון ועוד. כמו כן, מאות מפגינים חסמו את צומת מת"מ בחיפה וקראו לעסקת חטופים. במקביל, נרשמו שיבושים ועיכובים משמעותיים בנתב"ג, שם תועדו תורים ארוכים ומזוודות שנערמו באזור הצ'ק-אין. למרות שההמראות היו אמורות לחזור בשעה 10:00, בתום הפסקת פעילות לשעתיים, הן טרם חזרו - למעט כמה טיסות שהוחרגו. בתוך כך, בית הדין לעבודה הורה על הפסקת השביתה ב-14:30.
הפגנות במוקדים השונים, הבוקר
(צילום: נטע אריאלי, הילי ברוק, רם יקיר, עילאי הרסגור - הנדין, חוזה חדש הוד השרון)

אבוקות בהפגנה באיילון
(צילום: יריב כץ)

עימותים באיילון, בזמן חסימת הכביש

12 צפייה בגלריה
חסימות באיילון בזמן הפגנה להחזרת החטופים
חסימות באיילון בזמן הפגנה להחזרת החטופים
חסימות באיילון
(צילום: יאיר שגיא)
12 צפייה בגלריה
שביתה בנתב"ג
שביתה בנתב"ג
המזוודות שנערמות בנתב"ג
(צילום: הסתדרות העובדים בישראל)
12 צפייה בגלריה
הפגנה במכון וייצמן
הפגנה במכון וייצמן
הצעדה ברחובות
(צילום: דויד ברונשטיין)
החסימה בצומת מת"מ בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)

באיילון התפתח עימות בין המפגינים לאישה שהתנגדה לחסימה. היא קראה לעברם "לא נורמלים", וכשמפגינה השיבה "אנשים מתים עכשיו בעזה", אמרה: "הבן שלי נלחם בעזה. הוא נלחם להציל את החטופים, הוא לא שוכב פה ולא עושה כלום. אתם לא עושים כלום, רק צועקים".
במקביל להפגנות, התקיים היום דיון בבקשה לצווי מניעה לשביתה הכללית במשק בבית הדין האזורי לעבודה בבת ים, בעקבות עתירות שהגישו המדינה וגם פורום תקווה ופורום גבורה. בפורומים טענו שמדובר ב"החלטה פסולה ואנטי-דמוקרטית". בדיון הודיע נציג ההסתדרות על הסכמה לקצר את השביתה ולסיימה בשעה 18:00. בכך, היא למעשה קוצצה ב-12 שעות מהתכנון המקורי, אולם נשיאת בית הדין הדס יהלום לחצה על הצדדים להגיע להסכמה שתקצר עוד יותר את השביתה - ובהמשך הורתה על קיצורה עד ל-14:30. היא קבעה שמדובר בשביתה פוליטית.
במסגרת שורת אירועי המחאה, מאות בני אדם הגיעו למחות ליד מחנה הקריה בתל אביב, בדרך בגין. המפגינים הניפו דגלי ישראל ודגלים צהובים המזוהים עם המאבק לשחרור החטופים, ונשאו שלטים עם תמונותיהם. מוקדם יותר, אלפים פתחו בצעדה ממכון ויצמן ברחובות למבנה העירייה, אחרי שמאות חסמו את הכביש בכניסה למכון. בצעדה השתתפה ויקי כהן, אימא של נמרוד החטוף לעזה, ונשיא האקדמיה הלאומית פרופ' דוד הראל קרא לאזרחים לצאת לרחובות: "נגמרה הממלכתיות. נגמר הנימוס. אין לנו ראש ממשלה. בראש המדינה עומד 'מר מוות'". רחוב הרצל שעליו הם צעדו נחסם. ראש העיר רחובות מתן דיל ירד אל המפגינים בפתח המבנה, הביע תמיכה במאבק, חיבק את ויקי כהן והודיע על השבתת העירייה.
ההפגנה בשער בגין בתל אביב
(צילום: יריב כץ, מטה משפחות החטופים )

12 צפייה בגלריה
חסימות באיילון בזמן הפגנה להחזרת החטופים
חסימות באיילון בזמן הפגנה להחזרת החטופים
מפגינים חסמו את איילון
(צילום: נועה פרנק)
12 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
(צילום: REUTERS/Florion Goga)
בהרצליה, מפגינים חסמו לסירוגין במשך שעות את צומת שבעת הכוכבים בכניסה לעיר. באזור מודיעין, כ-150 מפגינים חסמו את צומת שילת וקראו להחזרת החטופים. מפגינים רבים גם חסמו את צומת רופין בעמק חפר ואת צומת רעננה על כביש 4, הניפו דגלי ישראל וקראו להחזרת החטופים. אמם של החטופים יאיר ואיתו הורן נאמה במהלך החסימה בצומת רעננה: "אני רוצה שהם יחזרו לכאן עם כל החטופים עכשיו. עכשיו. הממשלה הזאת די, מה אתם עושים עם כל העם שלכם? די. למה אני צריכה לעמוד פה, לרעוד, כי אני רוצה את הבנים שלי כאן? למה אתם עושים את זה לכולנו? תחזירו את כולם עכשיו".
במקביל, מאות עובדות ועובדי המועצה האזורית עמק יזרעאל והמכללה האקדמית עמק יזרעאל הפגינו בצומת מזרע בקריאה להשבת החטופות והחטופים. שלומית שיחור רייכמן, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל ומארגנת ההפגנה, אמרה: "כפרקליטת איו"ש ועזה לשעבר אני יודעת מה המחירים ושאפשר להגיע לעסקה עכשיו! אין פה ימין או שמאל, זה עניין אנושי. לחטופות והחטופים שלנו אזל הזמן, חייבים להחזיר אותם ואותן הביתה בשלום עכשיו!".
על כביש 2, עשרות חסמו את צומת יקום שמדרום לנתניה. כמו כן, עשרות מוחים הפגינו ליד ביתו של שר הכלכלה ניר ברקת בשכונת בית הכרם בירושלים, וכמה מהם חסמו את הכביש. במקביל, התקיימו בעיר כמה הפגנות מצומצמות יותר בכיכר פריז, כיכר דניה, ובצומת אורנים, וכ-100 מפגינים מחו מול משרדי הממשלה בבירה.
אמם של החטופים יאיר ואיתן הורן בהפגנה בכביש 4

12 צפייה בגלריה
יקום כביש החוף
יקום כביש החוף
צומת יקום בכביש החוף
(צילום: אביב חסידוב)
12 צפייה בגלריה
חסימות בבאר שבע ליד סורוקה בקריאה להחזרת חטופים
חסימות בבאר שבע ליד סורוקה בקריאה להחזרת חטופים
חסימות בבאר שבע ליד סורוקה בקריאה להחזרת חטופים
(צילום: רותם מאייר)
12 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת רופין
הפגנה בצומת רופין
צומת רופין
(צילום: גיא שמואלי)
12 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת רעננה
הפגנה בצומת רעננה
צומת רעננה
12 צפייה בגלריה
חסימות בבאר שבע צומת רגר מצדה
חסימות בבאר שבע צומת רגר מצדה
הפגנה בבאר שבע
בנוסף, פונו בכוח מפגינים שהתבצרו במשרדי המועצה האזורית משגב במחאה על ההחלטה שלא להשתתף בשביתה. סטיב רודס, תושב משגב, סיפר ל-ynet: "הגענו על מנת לדבר עם ראש המועצה ולמחות על החלטתו שלא לשבות. הוא מסתתר ובמקומו שלח משטרה. לאחר כשעה בתוך בניין המועצה המשטרה הוציאה את המפגינים בכוח". לאחר הפינוי, כ-50 איש נשארו לעמוד מול הכניסה למועצה. יש לציין שבין החטופים יש גם תושבי משגב. רודס הוסיף כי "החטופים לא מקבלים שירותי מועצה כבר 331 ימים, אז תושבי משגב מוכנים 'לסבול' בלי שירותים יום אחד".

עיכובים, תורים ודחיות: העדויות מנתב"ג

למעט כשבע טיסות שהוחרגו עד כה, מרביתן טיסות לטווח ארוך לארה"ב שחלקן כבר המריאו, מרבית הטיסות לא ממריאות, לרבות טיסות מטרמינל 1. עמדות הצ׳ק-אין נפתחות ונסגרות לסירוגין, בעיקר כדי לאפשר לנוסעים להמשיך לתוך הדיוטי פרי, שם מרביתם שוב נתקעים וממשיכים להמתין. בנוסף, המסועים של המזוודות גם כן מופעלים לסירוגין, כמו גם הדלפקים של אל על והתורים מצטברים.
העיכובים בנתב"ג
(צילום: מיקי שמידט)

12 צפייה בגלריה
העיכובים בלוח הטיסות בנתב"ג
העיכובים בלוח הטיסות בנתב"ג
העיכובים בלוח הטיסות בנתב"ג
(צילום: דן רבן)
12 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
רעות וליאת מחיפה ואילת סיפרו כי הן טסות להודו, רעות לכיוון אחד, ליאת לחודש. הן שיתפו: "אנחנו טסות עם אייר אוזבקיסטן ב-13:30. כרגע הטיסה בזמן. אני בעד שיחזירו אותם הביתה, לא יודעת שביתה או לא, אבל כולנו כבר חסרי אונים וזה קול זעקה של חוסר האונים. לא יודעת אם זה יועיל או לא ומה עוד אפשר לעשות".
ניצן, בת 26 מתל אביב, סיפרה כי היא טסה לתאילנד לחודש וחצי. הטיסה שלה אמורה להמריא ב-14:45. "הגעתי עם חברים והם בטיסה אחרת, אז כבר לקחתי את הטרמפ ואמרתי שאגיע מוקדם עם כל מה שקורה. השביתה נחוצה, זה מבאס בשבילי אבל זה חשוב", אמרה, "אני טסה אם "איתיחאד" עם קונקשן באבו דאבי. אני נחושה, אני אגיע. מקווה שלא אתעכב אבל אגיע".
אביב וג'וש, זוג מתל אביב שטס ללונדון, סיפרו: "הגענו ב-9:20, בינתיים הטיסה שלנו בזמן. היא אמורה לצאת ב-12:20, טסים עם אל על. התפללנו שתהיה טיסה, בדקנו ברשתות של אל על ורשמו שינויים בטיסות מסוימות, ובשלנו לא, אז הנחנו שהטיסה תצא בזמן. אמרו שגם ישלחו SMS ומייל ולא שלחו לנו שום דבר. אנחנו טסים לחופשה לתשעה ימים. אני במילואים, השביתה מובנת רק חבל שניסינו לטוס באותו יום".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום