ברקע נפילת רסיסי הרקטה בבית ספר היום בתל אביב והתחדשות הלחימה ברצועת עזה, הורים רבים חוששים לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך, וזאת על אף הנחיות פיקוד העורף המעודכנות. לפי ההנחיות, למעט עוטף עזה, אשקלון, קריית שמונה, נהריה ויישובי הגבול בצפון ניתן לקיים פעילות חינוכית מלאה בכל רחבי הארץ (צבע ירוק). בפועל, יישום ההנחיות שונה באופן משמעותי בין הרשויות השונות ובעיקר בין אלו שיכולות להציע פתרונות מיגון ראויים לתלמידים וכאלו שמתקשים לעשות זאת. הורים ברחבי הארץ מותחים ביקורת על מדיניות 'הכי מוגן שיש' וטוענים כי היא מלאה בחורים וטומנת בחובה לא מעט סכנות עבור הילדים.
3 צפייה בגלריה
נפילת רקטה בכיתה בתל אביב
נפילת רקטה בכיתה בתל אביב
נפילת רקטה בכיתה בתל אביב
3 צפייה בגלריה
מורן ואלה קלר
מורן ואלה קלר
מורן ואלה קלר
(צילום: באדיבות המשפחה)
הכותרת
כך הגיעו לוחמות צה"ל ללב עזה
26:44
"המצב השתנה", מספרת מורן קלר, תושבת תל אביב ואמה של אלה בת התשעה חודשים. "בתחילת הלחימה הרגשות והמחשבות היו אחרות והכל היה בעצימות הרבה יותר גבוהה. כל עוד לא היה ברור מה המצב היה ברור שלא נשלח למסגרת. מדובר על תינוקת קטנה והיה ברור שהיא לא הולכת לגן, לא משנה מה. כשהתחלתי לחשוב על האפשרות לשלוח אותה, עלתה השאלה אם מדובר על מרחב מוגן או לא. להבנתי לא מעט גנים פרטיים וגם שלנו פועלים בבנייני מגורים פרטיים ואין מרחב מוגן מה שמצריך פתרונות יצירתיים. בהתחלה לא ניתן היה לשלוח בכלל בהתאם להנחיות ואז מצאו מבנה חלופי שהוא במרחק חצי שעה נסיעה מהבית כך שגם השיקול הזה מתווסף".
"אני לא באמת רגועה ומסמסת לגננת, כל פעם שיש אזעקות אני נורא חוששת שהן יהיו באזור שלנו. פיקוד העורף אמר שאפשר לקיים היום לימודים ונפל שם טיל בבית ספר"
לדבריה, "כרגע אני מתפקדת כהורה יחידני משום שבת הזוג שלי משרתת במילואים מתחילת הלחימה. לאחר לבטים רבים ולאור העובדה שאני עובדת במוסד חיוני התחלתי להחזיר אותה באופן הדרגתי לגן ואני שמחה מאוד שעשיתי את זה. בימים האחרונים המצב השתנה בעיקר כי אני יודעת למה לצפות. היום הייתה אזעקה בזמן שהיא הייתה בגן. במתווה הנוכחי תל אביב ירוקה אז גם מרחבים חינוכיים שאין להם מרחב מוגן פועלים. הוציאו תשעה תינוקות מתחת לגיל שנה לגרם המדרגות, אבל מתוך הבנה שזה הולך להיות המצב לאורך זמן, אני חושבת שהיתרונות עולים על החסרונות, אבל אני לא עושה את זה בלב שלם. אני הייתי במקלט בזמן שהבת שלי הייתה בגרם מדרגות. אני לא יכולה להיות רגועה מהדבר הזה. אני לא מודאגת מזה שלא יצליחו להוציא את הילדים בזמן ואני יודעת שהצוות יעשה הכל כדי לעשות, ועדיין היא הייתה בגרם מדרגות בזמן שאני הייתי במקלט. זה הזוי בעיני".

"שולחת למסגרת, אבל בלב כבד"

לא רק בתל אביב חוששים. לדבריה של דניאל ספדג', תושבת אשדוד, אמא לשלושה, "מאז שחזרנו מהפסקת האש אני מרגישה פחות בטוח ממה שהיה לפני. הילדים נמצאים בקפסולות ואני קצת בחששות. אני שולחת אותם כי הילדים צריכים שגרה וצריכים סדר יום שיהיה להם כי הם די קטנים. אני שולחת, אבל בלב כבד. אני לא באמת רגועה ומסמסת לגננת, כל פעם שיש אזעקות אני נורא חוששת שהן יהיו באזור שלנו. פיקוד העורף אמר שאפשר לקיים היום לימודים ונפל שם טיל בבית ספר. אני בוטחת בפיקוד העורף אבל אנחנו בשגרת מלחמה. הגן של הבן שלי אירח גן אחר עד שהעירייה הביאה מיגונית. כשיש אזעקה והילדים שלי במסגרות אני נורא חוששת אם הילדים שלי הצליחו להגיע למרחב מוגן. יש לי חברה שהיא די כמוני ואפילו יותר חרדה. הילדים חוששים כשיש אזעקה, אז כשאני לא לידם, במידה שתתפוס אותם אזעקה, אז אני לא יודעת איך הילדים שלי ירגישו באותו הרגע".

"מעמיד את הצוות החינוכי במצב מאוד בעייתי"

בהנהגת ההורים הארצית קוראים למשרד החינוך להנחות על קיום לימודים במשמרות – במידה שהמיגון אינו מלא או מספק. "בטח אחרי היום זה מטריד מאוד, אומר מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "'הכי מוגן שיש' זה לא מוגן והשיטה הזו פשוט לא מספיק טובה. יש הורים שלא שולחים את הילדים שלהם או חוששים. 'הכי מוגן שיש' מתאים למצב שבו אין לחימה. בבית ספר שיש בו 500 ילדים ויש בו מרחב מוגן שמתאים ל-250 ילדים ואין חדר מדרגות, וזה קורה, המשמעות היא שהילד חשוף. אתה מעמיד את הצוות החינוכי במצב מאוד בעייתי שאומר שאני בוחר בין כיתה אחת לאחרת שאחת תהיה מוגנת והשנייה לא.
3 צפייה בגלריה
נפילת רסיס בגני תקווה
נפילת רסיס בגני תקווה
נפילת רסיס בגני תקווה. חלק מההורים חוששים
"אני חושב שבאזורים שיש אליהם עדיין ירי של טילים צריכים לעבור ללמידה במשמרות. ברור שהשכבות הנמוכות אמורות ללמוד במתכונת בוקר והשכבות הגבוהות במתכונת ערב במידה שאין מקום. פנינו למשרד החינוך בעניין ועדיין לא קיבלנו תשובות. מה היה קורה היום אם היו ילדים בכיתה? אי-אפשר מהיום למחר למגן את כל מוסדות החינוך, שזה מה שצריך לעשות באמת. אין פתרון אמיתי למעט למידה במשמרות איפה שיש בעיית מיגון. במינימום צריך לשקף להורים בכל מוסד חינוכי איפה הילדים שלהם נמצאים בזמן האזעקה, ושההורה יחליט".
ממשרד החינוך נמסר: "מדיניות ההתגוננות נקבעת על-ידי פיקוד העורף. המפה מתעדכנת בהתאם להתפתחויות בזירת האיומים".
תגובת דובר צה"ל: "פיקוד העורף עומד בקשר רציף מול משרד החינוך. בוצעו ביקורים של קציני פיקוד העורף במוסדות החינוך ברחבי הארץ לצורך הדרכה ומתן המלצות לאזורי התגוננות עבור התלמידים וצוותי ההוראה.
"פיקוד העורף פועל לייצר שגרת חירום לאזרחים ומפרסם מדיניות התגוננות לאזורי הארץ השונים. מדיניות ההתגוננות מבוססת על תהליכי הערכת המצב והיא נקבעת ל-48 שעות קדימה, אך נבחנת בכל 24 שעות".