2 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים ביוני האחרון
(צילום: AFP)
מצעד הדגלים יעבור גם השנה דרך שער שכם: השר לביטחון פנים עמר בר-לב החליט לאחר דיון הערכת מצב שהתקיים אמש (שלישי) ועסק במצעד שיתקיים בירושלים ב-29 במאי כי גם השנה הוא יעבור דרך שער שכם.
בדיון אמש השתתפו מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, ובסיומו החליט בר-לב לקבל את המלצת המשטרה לקיים את מצעד הדגלים במתווה שהיה נהוג במרבית השנים בעבר - דרך שער שכם ומשם לרחוב הגיא עד הכותל.
2 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
שוטרים בולמים את מצעד הדגלים בחודש שעבר
(צילום: AFP)
ביום שלישי התקיימה התייעצות טלפונית של בנט ושרים בנושא מצעד הדגלים. גורמי הביטחון הציגו את הסיכונים שבקיום המצעד והאפשרות של מהומות. שר החוץ יאיר לפיד הביע חשש מנזק מדיני שייגרם אם יהיו עוד תמונות של עימותים, לאחר אלו שהיו בהלוויית שירין אבו עאקלה. שר הביטחון בני גנץ לא נקט עמדה נגד, אבל אמר שבשום אופן אסור לבטל אם קובעים שניתן לקיים את המצעד. בר-לב תמך בקיום המצעד והוחלט כי נכון לפרסם את ההחלטה עתה כדי למנוע ספקולציות. בעוד שבוע תיעשה בדיקה נוספת של המודיעין וראש הממשלה יקבל החלטה סופית.
התגובות להחלטת בר-לב הגיעו במהירות, מימין ומשמאל. מארגני האירוע בירכו על ההחלטה ואמרו: "אין מתאים מלצעוד ביום חגה של ירושלים, בכל חלקי העיר. ריקוד הדגלים המסורתי מסמל יותר מכל את שחרורה של ירושלים ואת חיבורה של העיר ממערב למזרח, באמצעות עשרות אלפי שצועדים בשמחה ברחובות העיר העתיקה בדרכם לכותל המערבי. אנו מברכים את משטרת ישראל על ההחלטה, וקוראים לכל עם ישראל - הצטרפו לשמחה האדירה ברחובות העיר, לכבודה של בירת ישראל ירושלים".
השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', מנגד, מחה: "ההחלטה לאשר את מעבר צעדת הפרובוקציה ברובע המוסלמי ובשער שכם, היא טעות מסוכנת ומדאיגה. מטרת הצעדה בלב מזרח ירושלים, איננה טובת ירושלים, אלא הרצון להבעירה. לכן בכוונתי לפעול לשינוי ההחלטה, כדי למנוע את השלכותיה המסוכנות".
עימותים בצעדת הדגלים בחודש שעבר
(צילום: משה מזרחי)

שוטרים מפרידים בין יהודים לערבים בשער שכם בחודש שעבר
(צילום: אל בוסלה)

גם בתנועת "אם תרצו" בירכו על ההחלטה: ''לשם שינוי, החלטה מצוינת של השר לביטחון פנים, החלטה שתחזק את הריבונות בירושלים. שער שכם בפרט ומזרח ירושלים כולה הם חלק בלתי נפרד מירושלים. נצעד באהבה, בציונות, ללא אלימות ובשמחה גדולה כדי לחגוג את שחרור ירושלים מהכיבוש הערבי. להיות יהודי בעיר הבירה זה לא פרובוקציה, זו זכות אבות".
עם זאת, ארגון "לוחמים לשלום" טען כי "לאחר סדרת אירועים אלימים בשטחים משטרת ישראל מתעקשת להבעיר את השטח פעם נוספת. אנחנו קוראים לממשלה לבטל את מצעד הדגלים לאלתר".
מאז מבצע "שומר החומות", שהחל כשחמאס שיגר רקטות לירושלים במהלך קיום מצעד הדגלים בה, קיימו או ניסו לקיים פעילי ימין כמה מצעדים נוספים - חרף החששות במערכת הביטחון. עם זאת, המצעד שאישר כעת בר-לב הוא המצעד המסורתי ביום ירושלים, שמתקיים מדי שנה, בדומה לזה שהיה ב"שומר החומות". גם ביוני 2021, זמן קצר אחרי שומר החומות, התקיים מצעד כזה באישור הממשלה. בחודש שעבר, מנגד, ניסו פעילי ימין לקיים מצעד דגלים אחר בירושלים - ונבלמו בדרך לשער שכם ולרובע המוסלמי מאחר שלא קיבלו לכך את אישור המשטרה. לצד שירת "ירושלים של זהב", הצועדים, שהתפזרו כעבור שעתיים וחצי, צעקו בין היתר "שיישרף לכם הכפר", "ערבים החוצה" ו"בנט הביתה".
עם בלימת התהלוכה על ידי המשטרה, התעמתו משתתפים בודדים עם הכוחות. לא נרשמו מעצרים. במקביל, לשער שכם הגיעה קבוצת יהודים שנחסמה על ידי המשטרה בתום עימותים. בתיעוד שהופץ מהמקום נראו הצעירים היהודים מופרדים מסוחרים וצעירים ערבים במקום. בהמשך הוצאו הצעירים היהודים משער שכם.