הסרטון של לוחמי המילואים בצפון משתמשים בטרבושה, כלי לחימה מימי הביניים, כדי לגרום לשריפות אצל האויב מעבר לגבול, הפך לוויראלי ברשתות החברתיות ביממה האחרונה. אחד מהיוזמים של כלי הלחימה שהפתיע ישראלים רבים שוחח עם ynet והסביר מאיפה הגיע הרעיון להשתמש בכלי נשק עתיק מול חיזבאללה. "צמרת הצבא בוגדים בנו", הוא אמר - ובעקבות זאת הודיעו היום (שבת) מדובר צה"ל כי הוא "יטופל פיקודית ומשמעתית".
התיעוד שהפך ויראלי: לוחמי מילואים יורים כדורי אש ללבנון

א', בן 40 מדרום הר חברון, היה אחד משלושה לוחמי מילואים יוצאי פלחה"ן גולני שהשתמש בטרבושה, כלי מצור ששימש בימי הביניים ליידוי קליעים גדולים לעבר חומות של עיר נצורה בכדי לשרוף צמחיות בלבנון. "הרעיון להשתמש בכלי הזה נבע משתי סיבות: צמרת הצבא בוגדים בנו, בוגדים בעם ישראל מביבי דרך גנץ, דרך כל הצמרת הביטחונית. הם יכלו לשרוף את כל לבנון ביום אחד וזה שהם לא עושים את זה, לא נובע מחוסר יכולת, אלא מחוסר רצון וחוסר ב***ם".
בעקבות זאת נמסר מדובר צה"ל: "מדובר בהתבטאות חמורה, העומדת בניגוד מוחלט לפקודות הצבא, ערכי צה״ל ופוגעת בממלכתיות של צה"ל. מפקדיו של משרת המילואים יקיימו איתו בירור בנושא והוא יטופל פיקודית ומשמעתית בהתאם".
לדברי א', הם לא הראשונים שחשבו על הרעיון. "האמריקנים עשו את זה יפה מאוד בוויטנאם בעזרת חביות נפל"ם. הסיבה השנייה היא שלשרוף צמחייה כמו בדרום לבנון לא יעזור עם הפצצות ה'לגיטימיות'. מניסיוננו האישי במלחמת לבנון השנייה, החימוש ה'רגיל' לא יודע לשרוף וראינו צורך להשתמש בטרבושה".
1 צפייה בגלריה
לוחמי מילואים שורפים לחיזבאללה אזורים סבוכים שמתחתם יש עמדות לחימה
לוחמי מילואים שורפים לחיזבאללה אזורים סבוכים שמתחתם יש עמדות לחימה
"החימוש ה'רגיל' לא יודע לשרוף". מתוך התיעוד
"פתחנו גוגל ובעזרת גאון, וידע טכני ככה הבנו איך עושים את זה", הסביר א', שנמצא מאז 7 באוקטובר במילואים. "אנחנו אנשים שעובדים גם באזרחות בעבודות טכניות וזה אפשר לנו גם בלחימה להבין איך משתמשים בכלי הזה. הכוחות האחרים ראו, וראו כי טוב והתחילו להשתמש בזה גם".
לדבריו, השימוש בכלי החל כבר באוקטובר, אך רק כעת התפרסם ותפס תאוצה: "לא הופתעתי כשראיתי את זה, כי זה לא סוד". הוא הוסיף כי "בכללי ההרגשה הלא נעימה הייתה שהצבא התמכר לטכנולוגיה ולהייטק. השימוש בלואו-טק והחשיבה מחוץ לקופסה ישנו את המערכה הבאה ובעזרת השם יביאו לעם ישראל את הניצחון כמו שכתב חיים נחמן ביאליק - 'אין רואים את הרוח, אבל היא הנוהגת את הספינה, ולא הסמרטוטים האלה המתנפנפים מעל התורן לעיני כל'".
על רקע חילופי האש בין ישראל לחיזבאללה, לוחמי המילואים תועדו לאחרונה שורפים סבך ושיחים בצד הלבנוני של הגבול - שבהם, ככל הנראה, יש לפי הערכות הצבא עמדות לחימה מוכנות מראש של פעילי חיזבאללה ורדואן - וגם נתיבי חדירה נסתרים.
הסיבה למהלך: בצה"ל נדרשו לצורך מהיר בהשמדת מרחבי הלחימה של חיזבאללה בסבך הגדול הנושק לגבול, ולכן חיילי המילואים הביאו את הפתרון המהיר והפשוט. עם זאת, ל-ynet נודע כי המהלך לא מצא חן בעיני חלק מהקצינים הבכירים בגזרה.
פורסם לראשונה: 20:29, 14.06.24