הדיון בוועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הודיע היום (ראשון) כי יקיים ביום רביעי הצבעה בקריאה ראשונה בוועדה שבראשותו על החוק שיגביל את היכולת של בית המשפט העליון לפסול חוקים רגילים בגרסה מרוככת, לפיה חקיקה רגילה תוכל להיפסל ברוב של 12 או 13 שופטים המתנגדים לה מתוך 15. מדובר ב"יישור קו" עם הצעתו המקורית של שר המשפטים למהפכה המשפטית, ובריכוך בעמדתו של רוטמן. מחר יחל הדיון על פסקת ההתגברות ועדיין לא ברור האם ייכלל גם הוא בסעיפים שיעלו להצבעה, או שרק בהמשך.
2 צפייה בגלריה
ועדת חוק חוקה ומשפט
ועדת חוק חוקה ומשפט
ריכוך או ספין? רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לפני שהעלה את הצעתו המרוככת, אמר רוטמן: "מלכתחילה נקבע ש-15 שופטים דרושים לפסילת חוק בנוסח הצעת החוק, כי אני חשבתי שנקודת ההתחלה למשא ומתן, שאותה הציעו בעבר לפחות חמישה חברים מהאופוזיציה, היא נקודת התחלה טובה. לצערי, למרות שהם הצביעו בעדה הם החליטו לשבור את הכלים ולא לנהל משא ומתן, ולכן אני נאלץ לנהל את המשא ומתן ביני לבין השר לוין במקום עם חברי האופוזיציה".
2 צפייה בגלריה
חוקי המריבה שממשלת נתניהו רוצה לחוקק
חוקי המריבה שממשלת נתניהו רוצה לחוקק
חוקי המריבה שממשלת נתניהו רוצה לחוקק
חברי כנסת מהאופוזיציה הגיבו להצעת רוטמן בביטול. כך למשל חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה כי "זו הייתה ההצעה של יריב לוין מלכתחילה. עכשיו הוא כביכול 'מרכך' את המחטף? לא תעבדו עלינו. מדובר במהלך פסול שצריך לגנוז". ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר כי "מדובר בספין נוסף של רוטמן. הוא לא התחייב כלל על צעד כזה וגם ההפחתה שהוזכרה לא משנה את תמונת המצב - לוין ורוטמן מתכוונים להפוך את הביקורת השיפוטית לאופציה תיאורטית בלבד".
ח"כ אורית פרקש-הכהן (המחנה הממלכתי) אמרה כי ההצעה המרוככת היא "לא בשורה או נחמה. מה שהיה ונשאר זו העובדה המפחידה ששופטים לא יוכלו להגן על חופש הביטוי, שוויון וכל מה שלא כתוב במפורש בחוק, בעוד שמהצד השני נותרנו עם פסקת התגברות רחבה על בתי המשפט שנתונה לכל ממשלה באשר היא".
רוטמן התייחס בפתח הדיון לשיח סביב המהפכה המשפטית ולהתנהלות המוחים בהפגנה בתל אביב אתמול: "אמירות מזעזעות שנאמרות השכם וערב שבראשן, מה ששורטט על נתיבי איילון, 'ביבי בוגד' - אני מאוד מקווה שהשיח מכל הצדדים יירגע ואפשר יהיה לדבר על הרפורמה המשפטית כפי שצריך לנהל ויכוח בין אחים, לא בשיח מתלהם, לא בפרובוקציות ולא בצעקות קיצוניות".