הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד פיקוד דרום האלוף ירון פינקלמן נפגשו היום (רביעי) עם חברי קהילת נחל עוז, כמעט 11 חודשים לאחר טבח 7 באוקטובר. הפגישה תוארה על ידי חלק מהנוכחים כ"פגישה קשה", שבה בין היתר היו חברי קיבוץ - בהם משפחות חטופים - שהטיחו: "הפקרתם אותנו, תתפטרו מיד".
1 צפייה בגלריה
 הרצי הלוי בהערכת מצב במרחב רפיח שברצועת עזה
 הרצי הלוי בהערכת מצב במרחב רפיח שברצועת עזה
הלוי ופינקלמן בהערכת מצב במרחב רפיח שברצועת עזה, בחודש שעבר
(צילום: דובר צה"ל)
לצד הביקורת, היו גם אלו שאמרו לאלוף שאסור לו להתפטר לפני השבת החטופים. בנוסף אמר הרמטכ"ל בשיחה הקשה כי "הפגישה הזאת היא הצעד הראשון להשבת האמון של התושבים בצה"ל. אנחנו עושים הכל להשבת החטופים, גם בשטח וגם בחדרים הסגורים". על עתיד נחל עוז אמר: "המטרה שלנו היא לייצר ביטחון לתושבים, והמבחן יהיה כאשר הדור השני ירצה להתיישב בנחל עוז".
אחד התושבים שהשתתפו בפגישה הטעונה אמר ל-ynet כי אומנם "זו הייתה פגישה שבה הם ספגו הרבה מאוד ביקורת מוצדקת", אך ציין כי "זו הייתה גם פגישה חשובה - וטוב שנעשתה". בהודעה רשמית מטעם נחל עוז נמסר שהיה "שיח פתוח, כואב, ובעל חשיבות רבה לקיבוץ".
הרמטכ״ל אמר שהוא לומד מכל שיחה כזו. "מאוד חשוב לי לשמוע מה התושבים מרגישים ואנחנו קשובים אליכם מאוד. המטרה היא לצאת עם הבנה טובה יותר שתביא להגנה חזקה יותר, ולאפשר לצה״ל ומפקדיו לעשות החלטות טובות יותר".
הקרב על קיבוץ נחל עוז היה אחד הקרבות הקשים שניהלו לוחמי צה"ל ביום הראשון למלחמה. בקיבוץ לחמו לוחמי מג"ב ויחידות מיוחדות, וכן לוחמי סיירת גבעתי שהוקפצו מכל רחבי הארץ ותוך שעות בודדות ניהלו קרבות פנים אל פנים מול מחבלי חמאס.
על פי הערכות הצבא, לקיבוץ נחל עוז נכנסו כ-100 מחבלי חמאס, ולצד הקרבות עסקו הלוחמים גם בפינוי התושבים וחילוצם למקום מבטחים. "זה ממש לכבוש את השטח מחדש. עברנו בית-בית וטיהרנו אותם לאט לאט. ממש כיבוש", תיאר אז סרן משה נריה. "ראינו שם מראות קשים. אמרנו להם 'הגענו. זהו, נגמר'. רגע מאוד מיוחד".