2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
(צילום: קובי קואנקס)
הרכבת הקלה מתקרבת? הבוקר (שני) החל השלב השישי והאחרון בבדיקות של חברת נת"ע לפני העברת מערכת הרכבת הקלה בגוש דן לחברת "תבל מטרו", חברת הבת של אגד שתפעיל בפועל את הקו לאחר פתיחתו. מערכת האיתות החדשה הופעלה, וכעת צריכה הרכבת לפעול ללא תקלות מהותיות במשך 75 ימי עבודה ברציפות במהלך הבדיקות - ואז ניתן יהיה להגיש למשרד התחבורה בקשת אישור לפתיחת הקו, שעשוי להתחיל לפעול עוד לפני חופשת הפסח בתחילת אפריל.
את שלב הבדיקות השביעי והאחרון אמורה לערוך "תבל מטרו", ול-ynet נודע כי אמש עודכנה מערכת האיתות הסופית במסילה, שאמורה לפתור את התקלות החוזרות של בלימות פתע שצצו ברכבת בחודשים האחרונים, שדחו עד כה את פתיחתה. בבדיקות שנעשו היום למערכת האיתות החדשה נמצא כי היא עובדת באופן תקין. גורם בכיר בנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) אמר כי בשבועיים הקרובים יערכו לרכבת בדיקות מקיפות, ואם במשך 30 הימים הקרובים לא יהיו תקלות גדולות - באמצע פברואר היא תועבר לידיה של החברה המפעילה.
מנכ"ל נת"ע: "התעכבנו כי לא היינו מוכנים להפעיל את הרכבת ללא בטיחות"
(צילום: אריק מרמור )

"יש לנו אופטימיות זהירה בנוגע להפעלה, הדברים נראים טוב", אמר אותו גורם בכיר בנת"ע ל-ynet. "אנחנו התחלנו היום בהפעלת 22 רכבות, ונעלה את מספרן במהלך השבועות הקרובים בהדרגה. חשוב להשלים את השלב הזה בלי תקלות קריטיות. מדובר באחת המערכות המורכבות ביותר בעולם, משום שהיא משלבת נסיעה אוטומטית בשליטת המערכת באמצעות מחשבים בחלקים התת-קרקעיים ונהיגה על ידי נהגים בקטעים העילאיים. בחודשים האחרונים עשינו הכול כדי להשלים את המערכת כדי שתפעל בצורה מסחרית כמה שיותר מהר, מבלי להתפשר על בטיחות הנוסעים".
לאחר הבדיקות שייערכו בחודש הקרוב המערכת כולה תעבור כאמור למפעיל בפועל של הרכבת, חברת "תבל מטרו", ולאחר 45 ימי הפעלה רצופים של הרכבת (לא כולל שבתות), שבהם יבדקו שהמערכת פועלת ללא בעיות בטיחות - החברה תוכל להגיש בקשה למשרד התחבורה להתחיל להפעיל את הקו האדום בצורת פיילוט.
דוח מבקר המדינה על הרכבת הקלה בגוש דן
(צילום: דוברות מבקר המדינה)

אם הכול יעבוד כמתוכנן, הרכבת צפויה להיות מוכנה להפעלה עוד לפני חופשת הפסח בתחילת אפריל, אולם להערכת גורמי מקצוע ההפעלה המסחרית תידחה עד לאחר החג בעקבות החשש מעומסים כבדים בקרונות במהלך פסח, שעשויים להקשות על הפעלת הרכבת בימיה הראשונים.
הקו האדום של הרכבת הקלה הוא הראשון מבין שלושה קווים שייפתחו עד שנת 2027. לפני כחודש העריכו ב"כנס המטרו" של נת"ע כי צפי פתיחת כל שלושת קווי המטרו של ישראל הוא עשור מאוחר יותר, בשנת 2037. מנכ"ל נת"ע חיים גליק אף העריך כי עלות הפרויקט נאמדת על 19 מיליארד שקלים, סכום גבוה יותר מההערכות הראשוניות שניתנו, והתקציב שעלה במהלך השנים.
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה, תחנת שנקר בפתח תקווה
הרכבת הקלה, תחנת שנקר בפתח תקווה
תחנת שנקר בקו האדום, פתח תקווה
(צילום: שאול גולן)
הקו, שצפוי לשרת כ-70 מיליון נוסעים בשנה, יחל את נסיעתו מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית החולים בילינסון בעיר, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. הוא ימשיך סמוך לתחנת סבידור מרכז של רכבת ישראל, יעבור בדרך בגין וסמוך למרכז עזריאלי, משם ימשיך לדרום הקריה, נווה צדק, שדרות ירושלים ביפו, ומסלולו יסתיים בדרום העיר בת ים.
לאורך המסילה יוקמו 34 תחנות, מהן עשר תת-קרקעיות כ-12 מטרים מתחת לפני האדמה. כל זאת כאשר המרחק בין התחנות יעמוד על כ-500 מטרים. בכנס המטרו בחודש שעבר הוכרז גם כי בשנת 2034 צפויה הפעלה חלקית של שלב א' בפרויקט המטרו והפעלה מלאה בשנת 2037. בשלב א' יופעל המטרו לאורך 78.5 קילומטרים ויעבור ב-58 תחנות.