שבועיים חלפו מאז מתקפת הטילים הבליסטיים האיראנית, ותגובה ישראלית עדיין אין. בארצות הברית סבורים שקיבלו ערבויות מישראל שהתגובה הזו לא תכלול מתקני נפט או גרעין באיראן - אבל אותן בטוחות לא נוגעות לתקיפות עתידיות. על רקע ההכנות למתקפה, ביום שישי צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים התייעצות מצומצמת, וביום ראשון יכונס הקבינט המדיני-ביטחוני.
לאחר שב"וושינגטון פוסט" וב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי נתניהו הודיע לממשל האמריקני שהוא מתכנן לתקוף מטרות צבאיות ולא מתקני נפט או גרעין, גם ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי זו ההחלטה שהועברה, אבל הודגש כי היא נוגעת רק לתגובה הקרובה למתקפה שכללה שיגור של כ-200 טילים בליסטיים.
מערכת THAAD האמריקנית בפעולה
(רויטרס )

בכל מקרה, נכתב, החלטה סופית עדיין לא התקבלה, ומתקפת התגובה הישראלית עדיין יכולה להיות גדולה בהיקפה, מה שעשוי להוביל לכמה סבבים. שני גורמים המעורים בנושא אמרו כי "הבטוחות של ישראל לאמריקנים נגעו לתקיפה הקרובה - מה שאומר שישראל עדיין יכולה לפגוע ביעדים שאפתניים יותר בסבבי תקיפה עתידיים מול איראן".
בממשל האמריקני סבורים כי שליחת סוללת THAAD להגנה אווירית, עם כ-100 חיילים שיפעילו אותה, צפויה להפיג במידת מה את החששות של ישראל מהתגובה האיראנית. בדיווחים מהיממה האחרונה נכתב כי הגעת אותה סוללה - שרכיבים ממנה כבר נחתו - נחשבת לחלק מהתיאום בין ישראל לארה"ב, ולא מן הנמנע שמדובר בתמורה שקיבלה ישראל תמורת היענות לבקשות של ארה"ב להימנע מתקיפת מתקני גרעין.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
האמריקנים על הבטחות ישראליות "לישראל 'עבר מעורב'"
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Nathan Howard)
עם זאת, בסוכנות הידיעות AP נכתב כי גורמים אמריקניים הזהירו שאותן בטוחות שקיבלה ארצות הברית "אינן חקוקות בסלע ושהנסיבות עשויות להשתנות". הם אמרו כי לישראל "עבר מעורב" בנוגע לקיום אחר הבטחות, ושלא פעם הפוליטיקה הפנימית הובילה לשינוי.
בינתיים, הלחץ מגיע גם מרוסיה. הנציג המיוחד של נשיא רוסיה למזרח התיכון ומדינות אפריקה, סגן שר החוץ מיכאיל בוגדנוב, אמר כי מוסקבה מקיימת מגעים ברמות שונות עם ישראל, ומעבירה את חששותיה בנוגע לתגובה ישראלית אפשרית לאיראן. "אנחנו בקשר עם השגרירויות, השגריר שלנו גם מנהל מגעים בערוצים אחרים, והם מתנהלים מדי יום", ציין סגן השר.
בריאיון לרשת אל-חורה שבשפה הערבית נשאל דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, על תוכנית התגובה של ישראל לאיראן ואמר כי ישראל "יודעת איך להגן על תושביה". הוא נשאל אם אותה מערכת THAAD שקיבלה ישראל מוושינגטון מהווה אינדיקציה לתקיפה ישראלית קרובה וענה: "ישראל יודעת מה לעשות בזמן ובאופן שבו היא בוחרת".
הגרי לא ענה מפורשות לשאלה אם ישראל תתאם את התגובה עם מדינות אחרות, והדגיש כי ישראל לא נלחמת באיראן או בעם האיראני - אלא במשטר.
גלנט: התגובה תהיה מדויקת, כואבת ומפתיעה כלפי איראן
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

2 צפייה בגלריה
דניאל הגרי
דניאל הגרי
הגרי. "ישראל יודעת איך להגן על תושביה"
(צילום: דובר צה"ל)
לקראת אותה מתקפה ישראלית, ותגובה צפויה של איראן, כינס שר הביטחון יואב גלנט את ועדת המל״ח (משק לשעת חירום) העליונה. בדיון, שר הביטחון עמד על מוכנות המערכות השונות, בדגש על מערכות הבריאות, האנרגיה והתקשורת, להתמודדות עם תרחיש של ירי נרחב לעבר מדינת ישראל.
"אחרי שבלמנו מתקפה נפשעת של איראן אין לנו כוונה להשלים עם פגיעה בריבונות וניסיון לפגוע באזרחים ובתשתיות ישראליות מבלי להגיב". אמר גלנט. "התגובה תהיה מדויקת, כואבת ומפתיעה כלפי איראן. המשמעות של פעולה כזאת יכולה להשליך גם על מקומות אחרים, וראינו לעניין הזה דוגמאות".
שר הביטחון אמר כי "אין לנו עניין לפתוח חזיתות נוספות ומערכות נוספות, אני עוסק בהכנה של מערכת הביטחון ביחד עם הרמטכ"ל, הדברים מגיעים אל ראש הממשלה ולקבינט, בסך הכל אנחנו רואים את הדברים עין בעין – ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, גם בהקשר לצורך בתגובה וגם למהות של התגובה".
פורסם לראשונה: 23:53, 15.10.24