תמר בן חיים (31), שהותקפה לפני כשנתיים על ידי פטריק וויליאם, איש השירות החשאי שהיה בצוות האבטחה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסגרת ביקורו בישראל, הגישה לפרקליטות המדינה, באמצעות עורך דינה ניר יסלוביץ, ערעור על ההחלטה לסגור את התיק הפלילי "מחוסר ראיות".
תמי בן חיים ועורך דינה מדברים על התקיפה
(צילום: איתמר אייכנר)

התקיפה התרחשה ביולי 2022, ברחוב שילה בירושלים, בימים שלפני ביקור הנשיא ביידן בישראל. בן חיים הלכה ברחוב כאשר וויליאם, שהיה כנראה שיכור, תקף אותה בברוטליות באגרופים בפנים ובחזה, תלש את העגיל שהיה באוזנה ואז תפס אותה בחוזקה בכתפיה. חברו של וויליאם ניסה לגרום לו להרפות מהאחיזה, ולבסוף התערב ושחרר את בן חיים בכוח מזרועות הסוכן. שוטרים שהוזעקו מקרבת מקום איתרו במהרה את השניים ועצרו אותם.
הערעור הוגש בגין ההחלטה על סגירת התיק הפלילי בעניינו של "הנתין הזר", כפי שכונה במכתב מהפרקליטות, בעילה של "חוסר ראיות". עוד פורט אז בהחלטה ש"לא נגרמו חבלות לקורבן", וה"אזרח הזר עזב את הארץ". בניגוד לטענת המשטרה, בן חיים סיפרה כי היא סובלת מאז התקיפה מטראומה ומטופלת במעון יום.
1 צפייה בגלריה
 תמי בן חיים
 תמי בן חיים
תמר בן חיים
עו"ד יסלוביץ טען כי המשטרה מעלימה את העובדה שמדובר באיש השירות החשאי ומציגה אותו כ"נתין זר". לדבריו, "ההחלטה לסגור את תיק החקירה בעילה של היעדר ראיות מספיקות לוקה בחוסר סבירות קיצוני. קיימות בתיק ראיות המקימות סיכוי סביר להרשעת החשוד, ולכן אתם מתבקשים להורות על קבלת הערר על כל המשתמע מכך". לגבי החוסר בראיות, נכתב בערעור: "גרסת החשוד הייתה שקרית ומופרכת. הוא סיפק גרסה שקרית וחסרת כל תימוכין או היגיון, זמן קצר לאחר שתקף במו ידיו את השוטרים שהגיעו לזירה, לאחר שסיים להכות את המתלוננת".
עוד צוין: "העובדה שמשטרת ישראל העניקה לחשוד פרס שאפשר לו להימלט מאימת הדין לאחר שתקף את המתלוננת - ואף את השוטרים שהגיעו לעצור אותו - מלמדת לא רק על זלזול במתלוננת, אלא על אוזלת יד של המשטרה שמצאה לנכון לתת עדיפות לשיקול פוליטי זר על פני מיצוי הדין עם החשוד בתקיפת בן חיים, הסובלת עד היום מנחת זרועו של החשוד. לא ניתן להשלים עם העובדה שלאחר מעצר החשוד - וכאמור, בחומר החקירה דווח עניין המעצר למפקד התחנה ולקצין אג"ם - נכנסה קונסולית ארה"ב בישראל באופן פלאי בסמוך לחדר החקירות כדי למלט את החשוד מהארץ במטוס הראשון לוושינגטון".
עוד" ניר יסלוביץ'עו"ד ניר יסלוביץ'צילום: רונית ינון
לטענת עו"ד יסלוביץ, גורם רם דרג הפעיל לחץ כדי שהמאבטח ישוחרר ממעצר, כי מה שהיה חשוב הוא הצילום עם ביידן יום למחרת - ולא הדאגה לשלומה של בן חיים. "פשוט מקומם עד כמה הזכות לביטחון הופקרה כאן. תוקף חמוש, חזק ומיומן, הנושא בתפקיד רשמי, גרם לחבלה ולנזקים ממשיים ומוכחים והפך בידי המשטרה בהינף קולמוס ל'אזרח זר שלא גרם נזק ועזב את הארץ'. תמוה מאוד כיצד השר לביטחון פנים מתהדר בדאגתו הרבה לביטחון האישי של אזרחי המדינה, כאשר תחנת לב הבירה מוציאה חוות דעת הזויה המתעלמת מחומרת האירוע בגלל מעמד התוקף. הפגיעה במתלוננת קשה, והיא מחריפה כשבן חיים רואה עד כמה זכויותיה שקופות והופכות למרמס. לכן הגשנו ערר, ולא ארפה עד שהצדק ייעשה", אמר.
מהמשטרה נמסר: "במסגרת החקירה בוצעו מגוון פעולות חקירה, ובמקביל הועבר דיווח למשרד החוץ, הוחלט על החזרתו של החשוד לחו"ל, וככל שיש טענות בהקשר זה יש להפנותם לגורמים הרלוונטיים. ללא קשר לזהותו או לתפקידו, בסיום החקירה ולנוכח חומר הראיות הקיים באותה העת - הוחלט על סגירת התיק. הטיפול החקירתי במקרה זה בוצע ללא משוא פנים, ואף נבחן ע״י גורמי חקירות בכירים במשטרה ונמצא שלא נפל בו פגם כלשהו. לצד זאת, ככל שהוגש ערר לפרקליטות - הרי שאנו נפעל בהתאם לתוצאותיו כמקובל".