בכירי שב"ס בוועדת החקירה הממלכתית, היום
(צילום: נדב אבס)

עשרה חודשים אחרי ששישה מחבלים שריצו מאסרים בכלא גלבוע הצליחו להימלט משטחו במשך כמעט שבוע, מפקד מחוז הצפון בשירות בתי הסוהר, גונדר אריק יעקב, סיפר היום (ראשון) לוועדת החקירה הממלכתית כי אנשי הכלא "שיחקו" עם זמני השהייה של האסירים, שצריכים להחליף מעת לעת תאים, כדי להשאירם באותו המקום.
4 צפייה בגלריה
אריק יעקב
אריק יעקב
אריק יעקב בוועדת החקירה, היום
(צילום: שאול גולן)
"ניהול האסירים ומשילות בכלא הוא חשוב", אמר יעקב לחברי הוועדה כשהתייחס לאסירים המוגדרים בסיכון גבוה לבריחה. "תנועת אסירים בפרק זמן של עד חצי שנה היא קריטית, כי אני מנהל אותם בידיעה שהם כל יום יכולים לנוע ולכן התוכניות שלהם קצרות טווח", הסביר מפקד המחוז.
"אני בודק על כל סג"ב (אסיר בסיכון גבוה לבריחה, ר"ר) מתי הוא נכנס לתא ומה פרק הזמן שלו בתא", אמר יעקב. "במקרה הזה לא הייתה חריגה או שחיקה של הנוהל, אלא חד-משמעית זיוף, כי זה לא טוב להשאיר שני אסירים באותו תא".
יעקב הסביר כי כל הוצאה של אסיר מהתא מאפסת את המונה שסופר את שהותו באותו המקום, כך שכשמפקד בכלא רוצה לבדוק כמה זמן נמצא אסיר מסוים בתא - גם הוצאה למשך שעתיים מאפסת את המונה. "גם אם אסיר עבר לישון בתא אחר ללילה אחד, זה צריך להירשם - אבל לא להיספר", אמר.
4 צפייה בגלריה
אריק יעקב
אריק יעקב
"זאת לא תקלה, יש מישהו שמאפס את המערכת". גונדר יעקב מעיד
(צילום: שאול גולן)
חברי הוועדה שאלו את יעקב אם הוא חושב שמי משב"ס עשה זאת בכוונה, על-מנת להטעות את המערכת, והשיב: "בוודאי". הוא ציין כי "אני לא רואה מצב שמישהו ארז ציוד לשעתיים, לכן התנועה הזו נועדה לאפס את המערכת במכוון. זו לא תקלה טכנית, יש פה מישהו שמאפס את המערכת. לא בדקתי את כל שב"ס אבל בבדיקות שלי בשאר המחוז לא נתקלתי במקרה כזה. אין ספק שזה אפשר את הקרקע והבסיס לאירוע".
"האם זה המקרה היחיד של התרגיל המסריח הזה?", נשאל מפקד המחוז, והשיב שבדק את הסוגיה והבין שמדובר באירוע שקרה רק בכלא גלבוע.
חברי הוועדה שאלו את יעקב על הצעדים שנקט כששמע על המקרה, ומפקד המחוז אמר כי מאז שהזיופים התגלו, הפקודה שונתה ושב"ס מחויב להעביר אסירים מדי ארבעה חודשים. "העליתי את הנושא גם בפני הנציבה", אמר.
4 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
כלא גלבוע
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
רצפת קלקר בכלא
רצפת קלקר בכלא
בשבוע שעבר נחשף שהיסודות לרצפת הכלא עשויים מקלקר
"מפקד בית הסוהר חי שם ולא צריך את המערכת", אמר יעקב. "הוא יודע מי נמצא בכל תא וכמה זמן. כל העברת מגורים של סג"ב מחייבת חתימה של מנהל בית סוהר". חברי הוועדה שאלו אותו אם הביקורת משב"ס אישרה את התנהלות הכלא זה אומר שמפקד הכלא הצליח להערים עליה, והשיב בחיוב. "הייתי שם, וניהלתי סג"בים. לא העברתי אותם לשעה, שעתיים או שבוע. זה צריך להיות מעבר למגורים".
יעקב נשאל איך קצינת המודיעין לא הבחינה במתרחש, ואמר כי "היא ואני יוצאים מנקודת מבט שמה שמציגים זו האמת. היא תראה שהאסירים נמצאים בתא חודש או חודשיים. גם אם יש אינטרס מודיעיני (להשאיר אותם מעבר לזמן המותר) - אני אדווח למפקד המחוז ואסביר למה אני צריך להשאיר אסיר מעבר לחצי שנה, ואז כמפקדים מנתחים את הסיכון ומבצעים פעולות אכיפה", אמר.