סיור עם מפקד מרחב דוד בעיר העתיקה
(צילום: אלכס גמבורג)

כבר בערב הראשון של חודש רמדאן התפרצה המתיחות בעיר העתיקה בירושלים. ארבעה בני אדם נעצרו בהתפרעות בשער שכם אחרי שיידו אבנים וחפצים לעבר שוטרים והשמיעו קריאות הסתה אמש. ב-29 הימים שנותרו עד לסיום החג יישארו כוחות הביטחון בדריכות גבוהה כדי לבלום כל הסלמה, ומי שמופקד על כוחות הביטחון בנקודה הנפיצה כל כך הוא ניצב-משנה נתי גור, מפקד מרחב דוד החולש על העיר העתיקה. כבר שנה שלישית שהוא מחזיק באחד התפקידים הלחוצים ביותר במשטרת ישראל, אך בסיור עם ynet הוא מביע ביטחון: "נדע להגיב לכל אירוע".
התלווינו לנצ"מ גור בראשיתו של חודש רגיש עמוס אירועים דתיים - תוך כדי רמדאן המוסלמי, יציינו היהודים את חג הפסח והנוצרים את הפסחא - שהתחיל בצל גל של טרור נגד ישראל. בשיחה הוא מתריע על מחסור בשוטרים, אך מבטיח: "אנחנו מוכנים לכל התרחישים, גם לגרועים ביותר".
3 צפייה בגלריה
נצ"מ נתי גור
נצ"מ נתי גור
נצ"מ נתי גור. "דריכות ומוכנות מבצעית חסרות תקדים"
(צילום: יואב דודקביץ')
"להגיד שהשטח הוא כמו חבית חומר נפץ שעל סף פיצוץ זה תיאור מוגזם, אבל אנחנו בהחלט באירוע מאתגר", הוא מנסה להרגיע. "יש פה כוח אדם מאוד איכותי, יש פה מפקדים מאוד טובים שיכולים לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר, דריכות ומוכנות מבצעית חסרות תקדים. השילוב של כל המרכיבים האלה ביחד יגרמו לנו בסוף לעבור בשלום את התקופה הזו. נערכנו לתרחישי קיצון של פיגועים, התפרעויות ענקיות, מצוקה של שוטרים, ואירועים במספר מוקדים במקביל. אנחנו יודעים להגיב, יש לנו כוחות מספיק חזקים ומאומנים, ואני מקווה שלא נצטרך להגיע. אבל אם כן, יודעים להגיב גם לאירועים כאלה".
השנה מצפים במשטרה למספר שיא של עולים להר הבית, אחרי שנתיים של מספר מתפללים נמוך יחסית בגלל מגפת הקורונה וההגבלות שנלוו אליה. "הכמויות הגדולות יותר, ובהתאם לזה נערכנו בכמות מוגברת של שוטרים סביב מה שקורה בעיר העתיקה", אומר נצ"מ גור.
אחרי השבועיים האחרונים התגבר החשש מפיגועים, אך נצ"מ גור מסביר כי מבחינתו, איום הפיגועים תמיד נמצא על הפרק. "בחודש מרץ חווינו שני פיגועים בעיר העתיקה, בשערי הר הבית. האיום של הפח"ע (פיגוע חבלני עוין, ח"ג) זה מאוד משמעותי. ראינו אותו גם בשבועות האחרונים. התכוננו טוב לרמדאן". הוא מציין כי במשטרה הפיקו לקחים מההתפרעויות בזמן ההסלמה בעזה בחודש מאי שעבר.
3 צפייה בגלריה
נצ"ב נתי גור וניצב דורון תורג'מן
נצ"ב נתי גור וניצב דורון תורג'מן
"הופקו לקחים מההתפרעויות בשומר החומות". נצ"מ נתי גור עם מפקד המחוז ניצב דורון תורג'מן
(צילום: יואב דודקביץ')
מפקד המרחב התייחס גם לעלייה להר הבית של חבר הכנסת איתמר בן גביר ("הציונות הדתית") ביום חמישי, שהסתיימה בשלום למרות החששות. "צריך לגלות הרבה אחריות. כולם מבינים את המצב, את השעה, את המורכבות בתקופה הזו. אני עדיין אומר שלצד זה שמנסים שהפולחן יתקיים בצורה טובה אצל כל הדתות אנחנו צריכים להסתכל גם על ההיבטים המבצעיים. כל הזמן יש הערכות מצב על ידי מפקד המחוז בדגש למה שקורה סביב הר הבית. גם עלייתו של ח"כ בן גביר בוצעה אחרי הערכת מצב שקולה ולאחר שנבחנו כל הדברים, וזאת בסופו של דבר הייתה ההחלטה המבצעית הכי טובה שחשבנו שאפשר לקיים באותו זמן".
חזית נוספת שאיתה מתמודדים במשטרה היא זו של הפצת המידע הכוזב ברשתות חברתיות, שהפכה לגורם מרכזי בהלהטת הרוחות. "אנחנו מתמודדים עם הרבה מידע כוזב של אנשים שרוצים להסית ולתת מראות שלא נכונים ממה שקורה בהר הבית. הקמנו כוח מבצעי שיודע להגיב ולהתמודד תודעתית עם האירועים ולתת מענה בזמן הנכון לפני שהדברים מתפשטים".
אתה מרגיש שיש לך את הכלים מספיק כוח אדם כדי להתמודד עם כל התרחישים? "אני מרגיש שמחוז ירושלים ומשטרת ישראל כולה ערוכה טוב לרמדאן. אני מקווה שאנחנו הולכים לרמדאן שהוא חג עם אווירה של חג, שהוא טוב לכולם וכולם נהנים ממנו. נדע לתת מענה לכל אירוע שיתרחש בגזרה שלנו".
3 צפייה בגלריה
שוטרי מג"ב בירושלים
שוטרי מג"ב בירושלים
"מנסים שהפולחן יתקיים בצורה טובה אצל כל הדתות". שער שכם, בסוף השבוע
(צילום: יואב דודקביץ')
אבנים על המתפללים בכותל זה תרחיש שאתם לוקחים בחשבון? "זה חלק מהתרחישים שנערכים אליהם, עורכים לכך תרגילים. יש כוחות שמסומנים לתת מענה במקרה שיידרש לנו אירוע כזה. בשנה שעברה ברמדאן היה יידוי אבנים מהר הבית לכיוון שוטרים באחד השערים וידענו להגיב מהר בתוך שטח הר הבית".
יש ביקורת שעולה מהמשטרה על חוסר בכוח אדם. אתה חושב שיש לך את כל כוח האדם, או שהיית צריך פה עכשיו עוד 500-400 שוטרים? "לא יודע להגיד לך מספרים כרגע. אני חושב שחסר לנו כוח אדם, במרחב שלי לפחות, וגם במשטרה מנסים לגייס. יש לנו גיוסים קטנים ומנסים לעשות גיוס המונים למשטרה. אני חושב שזה זמן טוב להירתם, לבוא בתחושה של הרבה ביטחון וגאווה לשרת במשטרת ישראל. אני כבר עוד מעט 30 שנה במשטרה בגאווה גדולה לשרת את מדינת ישראל דרך שירות במשטרה, במקומות כל כך מורכבים ובאתגרים כל כך עצומים. אנחנו רואים מה קורה בכל הארץ ואני חושב שבאמת זו זכות לבוא ולשרת במשטרת ישראל, ואנחנו נשמח לאנשים טובים שיבואו לשרת אצלנו".