המניע לניסיון ההתנקשות של תומס מת'יו קרוקס בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עדיין לא ברור, גם כשבוע אחרי התקרית הדרמטית בעצרת הבחירות בבאטלר שבפנסילבניה - אך מאז מתגלים עוד ועוד פרטים על מחדל האבטחה החמור. לפי דיווח שהתפרסם הלילה (בין שישי לשבת) ב"וול סטריט ג'ורנל", המתנקש הצעיר הצליח להטיס רחפן זמן קצר לפני אותה עצרת - וקיבל תצלומים אוויריים של מגרש הירידים שבו נאם טראמפ מאוחר יותר באותו יום.
הדיווח מסתמך על גורמי אכיפת החוק שמעורים בנושא - ומדגיש את ליקויי האבטחה באותו אירוע, שהסתיים בניסיון התנקשות בנשיא ארה"ב לשעבר, בעיצומה של מערכת בחירות סוערת.
תיעוד הירי בטראמפ בעצרת הבחירות בפנסילבניה
(מתוך Fox News)

3 צפייה בגלריה
באטלר פנסילבניה
באטלר פנסילבניה
מתחם הירידים בבאטלר, שבו נאם טראמפ. "הטיס רחפן מעליו כמה פעמים לפני העצרת"
(צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)
קרוקס, כך טוענים הגורמים, הטיס את אותו רחפן יותר מפעם אחת באזור, מה שמעיד על כך שהוא חקר לעומק את מקום העצרת. "הוא הטיס אותו בנתיב טיסה מתוכנת - וסרק את השטח", אמרו. המניע לירי בנשיא לשעבר, כאמור, נותר בגדר תעלומה - גם שישה ימים אחרי.
לפי הפרטים הידועים עד כה, הוא ירה שישה כדורים מגג בניין, במרחק של כ-120 מטרים מהנקודה שממנה נאם טראמפ - מרחק שבו צלפים יכולים לפגוע ללא קושי רב באדם אחר. למשל, 150 מטר זה המרחק שבו טירונים בארצות הברית נדרשים לפגוע במטרת דמות עם M-16. הנשק שבו השתמש קרוקס, AR-15, הוא הגרסה האזרחית ל-M-16 הצבאי.
טראמפ נפגע קלות מהירי באוזנו הימנית - ופונה במהירות מהמקום תוך שהוא מדמם מפניו - ומניף אגרוף לקהל. צוות צלפים של השירות החשאי ירה מיד בחזרה לעבר המתנקש - שנהרג במקום.
3 צפייה בגלריה
תומס מתיו קרוקס
תומס מתיו קרוקס
טראמפ עם דם על פניו, לאחר שנורה. "קרוקס הטיס רחפן מעל שטח העצרת - מספר פעמים"
(צילום: AP /Gene J. Puskar)
מלבד חקירת המניע, החקירות המרובות סביב התקרית מתמקדות כמובן גם במחדל: איך חמוש הצליח לטפס על הגג סמוך לעצרת, עם קו ראייה ברור לטראמפ - שמאפשר לו לירות בלי בעיה בנשיא לשעבר. כבר ביממה שלאחר הירי נודע מפי עדויות הנוכחים במקום כי אנשים הבחינו ביורה זמן מה לפני שפתח באש. הם זיהו אותו מטפס לגג הבניין שממנו ירה - והזהירו את המשטרה, שהחלה לחשוד בקרוקס.
לפי גורמים ברשויות האמריקניות, השימוש ברחפן היה רק ​​דרך אחת לדעת שהוא תכנן את ניסיון ההתנקשות מראש. קרוקס, שתואר על ידי מכריו כאדם "חכם מאוד, אך מסוגר", החל בסריקת השטח זמן קצר לאחר שקמפיין טראמפ הכריז על קיום העצרת ב-3 ביולי. הוא אף נרשם בעצמו להגעה לאירוע ארבעה ימים לאחר מכן, ב-7 ביולי. כמה ימים לאחר מכן, אומרים הגורמים, ביקר במתחם כדי לבחון אותו.
בחודשים האחרונים, כך לפי הגורמים, קרוקס קיבל לביתו כמה חבילות שסומנו כ"חומרים מסוכנים". עוד דווח כי הוא בדק באינטרנט מועדים של עצרות שערך טראמפ, ולצד זאת חיפש מידע גם על הוועידה הדמוקרטית הלאומית שתיערך בחודש הבא ועל הנשיא ביידן. לפי "וול סטריט ג'ורנל", מדובר ב"רמזים סותרים" שעמם מתמודדים החוקרים בכל הנוגע לניסיון לקבוע מה הייתה האידיאולוגיה של המתנקש - אם בכלל הייתה לו כזו.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
קרוקס חיפש מידע גם על ביידן ו"דמויות בולטות" אחרות
(צילום: Erin Schaff/Pool via REUTERS)
ב-CNN דווח, באותו נושא, כי בנוסף לנשיא לשעבר, קרוקס חיפש באינטרנט מידע על הנשיא המכהן ג'ו ביידן - והיו לו בטלפון תמונות של דמויות בולטות נוספות משני הצדדים של המפה הפוליטית. לפי הדיווח, הוא חיפש את מיקום העצרת של טראמפ - וגילה כי היא תתקיים במרחק של כשעה נסיעה בלבד מביתו שבפרברי פיטסבורג.
גורמים פדרליים שיערו כי המידע הזה מצביע על כך שקרוקס חיפשה לבצע ירי בדמות בפרופיל גבוה - וקרבת העצרת של טראמפ הייתה עבורו "ההזדמנות הנגישה ביותר". "ייתכן שכוונותיו לא היו ממניעים פוליטיים, והוא פשוט חיפש את היעד בעל הפרופיל הגבוה ביותר בקרבתו", אמרו.

"אם לא הייתי מסיט את הראש, לא הייתי כאן"

בנאומו בוועידה הרפובליקנית, נאום ראשון מאז ניסיון ההתנקשות, טראמפ סיפר כיצד שרד את ניסיון ההתנקשות, ואמר לקהל כי הוא נמצא על הבמה "רק בזכות חסדי האל". הוא שחזר את רגעי הירי לעברו וסיפר: "שמעתי רחש חזק והרגשתי שמשהו פוגע בצורה חזקה מאוד באוזן הימנית שלי. אמרתי לעצמי 'וואו, מה זה? זה יכול להיות רק כדור'".
נאום טראמפ ב-NRC, אתמול בלילה
(צילום: NBC , Reuters)

"אם לא הייתי מסיט את הראש ברגע האחרון לא הייתי כאן הלילה", טען טראמפ. כשטראמפ אמר לקהל שהוא "לא אמור להיות כאן", הקהל קרא לעברו: "כן, אתה כן!". הנשיא לשעבר הודה לאנשי השירות החשאי שמיהרו לפנות אותו מהבמה.
בריאיון הראשון אחרי ניסיון ההתנקשות אמר טראמפ כי לאור הנסיבות, נאומו בוועידה יהיה מפויס מכפי שתכנן. "אני רץ כדי להיות הנשיא של אמריקה כולה, לא של חצי ממנה", אמר טראמפ, שקיבל רשמית את מועמדות המפלגה הרפובליקנית בבחירות שיהיו בנובמבר.