2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: AP)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "פיצץ" ביום שלישי דיון דחוף שכינס עם ראשי האגף לכלי ירייה במשרדו, למשמע טענתם שלפיה אין ביכולתם לתת מענה לאלפי הבקשות לרישיון לנשיאת כלי ירייה. "אם לא יימצא פתרון עד מחר", חתך בן גביר, "האגף ייסגר".
אתמול שבו בכירי האגף לשר והציגו בפניו תוכנית שגיבשו, במטרה לעצור את הסחבת המתמשכת בהנפקת רישיונות לנשק, שבגללה כינס בן גביר את הדיון שלשום.
התוכנית החדשה כוללת שינויים בשני ערוצים: הן מבחינת תוספת כוח אדם ושעות עבודה, והן מבחינת שינוי הקריטריונים לקבלת רישיון כך שאלה יהיו קלים יותר לאנשים שמיותר להעבירם בסבך הבירוקרטיה, דוגמת אנשי כוחות הביטחון.
נכון להיום, באגף כלי ירייה עובדים 12 פקידים, שמטפלים באלפי הבקשות שמוגשות מדי שנה. על פי התוכנית, מספרם כמעט יוכפל, ויועלה בהקדם ל-20 פקידים.
גם שעות העבודה יעלו באופן משמעותי. עד היום עבדו שש לשכות ברחבי הארץ, שפעלו ארבע שעות במשך שלושה ימים בשבוע, ועוד שעתיים וחצי ביום נוסף. התוצאה: המתנה של חצי שנה ויותר לראיון באגף.
התוכנית החדשה כוללת מעבר לעבודה של חמישה ימים בשבוע, כשהיעד הוא להכפיל את מספר הראיונות שנערכים בשעה - משלושה לשישה.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השר בן גביר
(צילום: שלו שלום)
בשנת 2022 הוגשו 42,236 בקשות חדשות לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי. מדובר בשנת שיא ביחס לכל תקופה בעבר. על פי הנתונים, משך ההמתנה לראיון בפני פקיד רישוי כלי ירייה עומד כיום על יותר מחצי שנה.
מתוך הבקשות בשנה שחלפה הונפקו 10,986 רישיונות, ועוד 4,404 רישיונות באישור מותנה. 9,256 בקשות נדחו ו-17,373 נמצאות עדיין בטיפול ודורשות השלמת מסמכים או ראיון. 217 בקשות נוספות פג תוקפן, לאחר שאושרו אך לא מומשו.
היעד בעקבות הרפורמה המתוכננת באגף הוא לבצע לפחות בין 5,000 ל-8,000 ראיונות בחודש.
כיום יש בישראל כ-155,168 כלי ירייה שמוחזקים באישור אצל 147,248 בעלי רישיון. לפי גורם במשרד לביטחון לאומי: "המטרה היא להגיע להנפקת אלפי רישיונות מדי חודש עד לשחרור צוואר הבקבוק".
הרפורמה המוצעת כוללת גם את שינוי הקריטריונים לקבלת רישיון, על ידי ביטול של שלב הריאיון למי שהוא קצין בצבא, איש משטרה, שב"ס, כבאות, שב"כ, מוסד ומג"ב. פטור כזה מביצוע ראיון מקצר משמעותית את הליך קבלת רישיון.
באגף החלו כבר בהליך גיוס עובדים חדשים, ושעות הפעילות של האגף צפויות לגדול כבר היום.
"אני שמח מאוד שבאגף לכלי ירייה נרתמים למאמץ למען האפשרות שאזרחי ישראל יגנו על עצמם", אמר אתמול השר בן גביר. "שני אירועים שהיו בסוף השבוע הוכיחו את ההבדל בין אירוע בנווה יעקב בו לא היה אזרח עם נשק ולצערנו הרב שבעה יהודים קדושים נטבחו, לבין האירוע בעיר דוד שלשמחתנו הרבה אזרח ירה בנשקו האישי ונטרל במהירות את המחבל. זו דוגמה מצוינת לנחיצות ולחשיבות הרבה באזרחים נושאי נשק ועלינו מוטלת החובה לזרז את ההליך ולקצר דרמטית את הבירוקרטיה, והכל בשביל הילדים שלנו".
במשרד לביטחון לאומי מקווים שהרפורמה תמומש במהירות האפשרית ושבתוך זמן קצר יורגש כבר שינוי משמעותי במספרן של הבקשות שנמצאות בטיפול, והוא ילך ויקטן.