צרפת ביטלה את השתתפותן של חברות ביטחוניות מישראל בתערוכת הנשק יורוסטורי 2024, שאמורה להיערך בפריז ביוני הקרוב. כך הודיעה בצהריים (שישי) החברה האמונה על ארגון התערוכה, שציינה כי ההחלטה התקבלה בהוראת הרשויות בצרפת.
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
(צילום: Odd ANDERSEN / AFP)
סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה כי החברה מסרה כי "בהתאם להחלטת הרשויות הממשלתיות, לא יהיו דוכנים של התעשיות הצבאיות הישראליות ביורוסטורי 2024". על פי הסוכנות הצרפתית, לא פחות מ-74 חברות ישראליות אמורות היו להשתתף בתערוכה.
משרד ההגנה הצרפתי מסר כי "לא מתקיימים עוד התנאים לקבלת חברות ישראליות בתערוכה הצרפתית, בהקשר שבו קורא נשיא הרפובליקה להפסיק את הפעילות הישראלית ברפיח. בהתאם להצהרות נשיא הרפובליקה, דחוף להשיג הפסקת אש שתבטיח את הגנת האוכלוסיות בעזה, שחרור כל בני הערובה וגישה מלאה לסיוע הומניטרי".
השר בני גנץ ששוחח עם ראש ממשלת צרפת גבריאל אטאל, קרא לו לפעול לבחון מחדש את ההחלטה. לדברי גנץ, ההחלטה "בלתי מתקבלת על הדעת, ומהווה פרס לטרור".
בכלכליסט דווח בחודש מרץ האחרון כי צרפת דרשה מחברות ישראליות לקבל רישיון ייבוא שיינתן מראש מצד משרד ההגנה הצרפתי, ובלעדיו נאסר עליהן להציג את האמצעים שתכננו להציג. משרד ההגנה הצרפתי הבהיר לחברות כי תהיה לו סמכות גם לאסור הצגת כלי נשק ישראליים — בהתאם לשיקול דעתו.
"מעולם לא הייתה דרישה כזאת, שפשוט מפחיתה את המעמד של ישראל", אמר לכלכליסט בכיר באחת החברות במרץ האחרון. "דרישות לקבלת אישור מוקדם מהרשויות להבאת מוצגים לתערוכה מעמידים לפני מדינות נחותות, שלא להגיד מצורעות. זה משפיל, מבזה ואי אפשר לעבור על זה לסדר היום".
3 צפייה בגלריה
יורוסטורי צרפת פריז תערוכה תעשיות ביטחוניות ישראל דוכן ישראלי 2014
יורוסטורי צרפת פריז תערוכה תעשיות ביטחוניות ישראל דוכן ישראלי 2014
הדוכן הישראלי בתערוכה ב-2014
(צילום: Bambax / Shutterstock)
במערכת הביטחון סברו אז כי מדובר בניסיון להפעיל לחץ על ישראל נוכח המשך המלחמה. רק אתמול התראיין בצרפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכשנשאל על הרג בלתי-מעורבים ברצועת עזה - הזכיר תקרית שבה הואשם צבא צרפת בהרג אזרחים בתקיפת חתונה במאלי. "הכוחות הצרפתיים התמקדו במפקד חוליית טרור והם הפציצו בטעות חתונה. שלושה מחבלים נהרגו והיו הרבה קורבנות אזרחיים. זו טרגדיה, זה משהו שקורה במלחמה - אבל לא אכנה את מקרון פושע מלחמה, לא אומר שהצרפתים עשו זאת בכוונה - וגם אנחנו לא", אמר נתניהו.
בדבריו על התקיפה הצרפתית במאלי התייחס כנראה נתניהו לאירוע שהתרחש בינואר 2021, אז הצבא הצרפתי הפציץ בכפר שבו נערכה חתונה - ולאחר מכן התעקש שהרג שם מחבלים. עם זאת, דוח של האו"ם שפורסם לאחר מכן מצא כי מתוך 22 הרוגים בתקיפה, 19 היו אזרחים. בדוח נקבע כי בחתונה השתפו כ-100 בני אדם באותה עת, וכי רק כחמישה מהם היו חברי ארגון המזוהה עם אל-קאעידה, שהשתתפו גם הם בחגיגה.
התערוכה ביוני אמורה להיערך בסימן הלחימה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה והמלחמה במזרח התיכון, במרכזה ישראל, שמתמודדת בו זמנית עם מספר רב של זירות. אלו גררו את העולם למרוץ החימוש הגדול ביותר מאז ימי המלחמה הקרה בין המעצמות. בדומה לתערוכות אחרות בסדר גודל כזה, גם ביורוסטורי אמורים להשתתף אורחים בדרג של ראשי מדינות, מפקדי צבאות וגורמי רכש שמבקשים להיחשף למערכות לחימה ולטכנולוגיות צבאיות חדישות. עבור התעשיות הישראליות מדובר באירוע שיווקי רב חשיבות והזדמנות להתניע עסקאות נשק עתידיות.
בישראל עדיין לא התייחסו באופן רשמי להחלטה הצרפתית לבטל את השתתפות התעשיות הישראליות. גורמים במשרד הביטחון אמרו כי הנושא בבדיקה, וטרם התקבלה הודעה רשמית מהנהלת התערוכה. "אם זה נכון, כנראה מדובר בהנחיה מלמעלה - ומדובר בדבר חמור מאוד", הוסיפו גורמים בתעשיות הביטחוניות. שגרירות ישראל בצרפת בודקת את ההנחיה.
3 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג
ההחלטה הצרפתית - בצל הבעת התמיכה בבית הדין הפלילי בהאג
(צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)
ההחלטה הצרפתית מצטרפת להחלטה אחרת - של צ'ילה - שהחליטה לאסור השתתפות ישראלית בתערוכה הביטחונית האווירית FIDAE 2024 שמתמקדת באמריקה הלטינית. התעשייה האווירית, רפאל, אלביט מערכות וחברות נוספות התכוונו להציג בה את מוצריהן.
ביטול ההשתתפות של חברות ישראליות בתערוכה מגיעה בצל מתיחות גדולה בין ישראל לצרפת על רקע המשך המלחמה בעזה בכלל, והפעולה ברפיח בפרט. בשבוע שעבר צרפת אף הביעה תמיכה בהחלטת התובע הכללי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שביקש להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בגין ביצוע פשעי מלחמה בעזה.
"בכל הנוגע לישראל, זה תלוי בלשכת הרכב הקדם-משפט, שיחליט אם להוציא את הצווים אחרי בחינת הראיות שהציג התובע", מסר משרד החוץ הצרפתי, "צרפת תומכת בבית הדין הפלילי הבינלאומי, בעצמאותו, ובמאבק בפטור מעונש בכל מצב". בפריז ציינו כי הם "מזהירים במשך חודשים לגבי הצורך בציות קפדני לחוקים ההומניטריים הבינלאומיים, במיוחד בשל הכמות הבלתי מתקבלת של נפגעים אזרחים ברצועה והיעדר הגישה לסיוע".