צעירה יהודייה, חיילת משוחררת, נורתה למוות הערב (שלישי) במעבר יתיר שבדרום הר חברון, אחרי שלפי החשד שלפה נשק מאולתר לעבר מאבטחי רשות המעברים במשרד הביטחון - ואלה השיבו לעברה באש. הצעירה הגיעה למעבר בצעקות "אללה אכבר", מאחר שרצתה לשים קץ לחייה. זמן קצר לפני האירוע, רמזה הצעירה לאחד מידידיה על כוונותיה, וציינה: "אם תשמע על מישהי בחדשות - תגיד להם שאני רוצה קבורה יהודית".
על פי החשד, הצעירה הגיעה בהליכה מכיוון הישוב יתיר כשהיא לבושה בגדים שחורים, והתקרבה לכיוון המאבטחים. בשלב מסויים, שלפה רובה אוויר מאולתר, פתחה בריצה לעבר המאבטחים כשהיא צועקת "אללה אכבר" - ואז כאמור נפגעה מהירי.
בשיחה עם הידיד, הצעירה התייחסה בצורה מרומזת לכוונותיה - אך לא ציינה אותן במפורש. "אם יהודי שם בגדים של ערבי, רץ עם אקדח אוויר לא אמיתי לכיוון מחסום בשטחים, צועק 'אללה אכבר' כי הוא רוצה שיירו בו כי הוא רוצה למות, ואז יורים לו רק ברגליים והוא נשאר בחיים - שמים אותו בכלא על זה?", שאלה הצעירה. "ואם כן - לכמה זמן בערך ועל איזה סעיף?".
לאחר מכן, שאל אותה הידיד אם היא מדברת על עצמה, אז היא השיבה: "אולי, לעולם לא נדע". כשהוא שאל אותה היא רוצה שהוא ידווח - היא השיבה בשלילה.
4 צפייה בגלריה
תקרית חריגה בצומת רעננה
תקרית חריגה בצומת רעננה
זירת התקרית בצומת רעננה, בנובמבר האחרון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
לפני כחצי שנה, לוחם גולני ירה למוות ביהודי שבו הוא חשד כי מדובר במחבל, לאחר שאיים בסכין שלופה בתחנת האוטובוסים בצומת רעננה. הוא פונה תחילה במצב אנוש מהזירה לבית החולים מאיר בכפר סבא, אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. מלבדו נפצע אדם נוסף, ככל הנראה מנתז ברגלו כתוצאה מהירי, ומצבו קל-בינוני.
גם במקרה הזה, ההרוג היה מתמודד נפש - תושב פרדס חנה שבעבר כבר נמצא לא כשיר לעמוד לדין אחרי שהואשם בתקיפה.
4 צפייה בגלריה
זירת ניסיון חטיפת נשק בצומת אשקלון
זירת ניסיון חטיפת נשק בצומת אשקלון
זירת ניסיון חטיפת הנשק בצומת אשקלון, באפריל שעבר
(צילום: רועי עידן)
תיעוד הזירה בצומת אשקלון
(צילום: טום אורן-דננברג, רועי עידן)

"הגעתי הבוקר עם התחבורה הציבורית במסוף שסמוך לתחנת המשטרה של כפר סבא, וראיתי שאין אבטחה במקום כבדרך כלל", סיפר הלוחם בחקירתו במצ"ח. "פתאום ניגש אליי צעיר מבוהל שראה שאני חייל חמוש ואמר לי פיגוע-פיגוע, סכין-סכין. הוא הוביל אותי לתחנת האוטובוס בה התרחש האירוע ואז ראיתי את אותו גבר עם גלאבייה על הראש ועוד כיסוי ראש מוסלמי, אוחז בידו סכין".
אירוע דומה התרחש בצומת אשקלון באפריל שעבר, אז ירה מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה אליאב אלבז, לעבר ישראלי מעורער בנפשו שחטף נשק מחיילת ואיים לפגוע בעוברים ושבים. הקצין הבכיר נוקה מכל חשד בתום החקירה והמשיך בכהונתו לאחר שהתברר שפעל ללא דופי, לאור הנסיבות וחרף התוצאה הטראגית – צעיר ישראלי, מעורער בנפשו, שנחזה למחבל ומקפח כך את חייו.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים: ער"ן בטלפון - 1201 או באתר האינטרנט של סה"ר http://www.sahar.org.il, או headspace.org.il