בקריית הוותיקן התמודדו היום (ג') עם שאלות ותמיהות, אחרי שכלי תקשורת באיטליה דיווחו כי האפיפיור פרנסיסקוס השתמש בכינוי גנאי בוטה ביותר נגד להט"בים במהלך ישיבה סגורה עם בישופים איטלקים, שבה שב והדגיש בפניהם כי עמדתו היא שאין לאפשר להומואים לכהן ככמרים.
2 צפייה בגלריה
האפיפיור אפיפיור פרנסיסקוס ב כיכר פטרוס הקדוש ב ותיקן הוותיקן בהופעה ציבורית שעות לפני שאושפז
האפיפיור אפיפיור פרנסיסקוס ב כיכר פטרוס הקדוש ב ותיקן הוותיקן בהופעה ציבורית שעות לפני שאושפז
האפיפיור פרנסיסקוס. נפגש עם להט"בים והפגין חום
(צילום: EPA )
העיתונים "לה רפובליקה" ו"קוריירה דלה סרה" דיווחו אתמול כי בישיבה שנערכה בדלתיים סגורות אמר האפיפיור כי מוסדות הכשרה לכמרים ממילא מלאים ואין בהם די מקום ל-frociaggine, מונח איטלקי בוטה שאפשר לתרגמו פחות או יותר כ"פייגלעכיוּת", מלשון הכינוי המבזה "פייגלע". הוותיקן טרם הגיב על הדברים.
לפי "לה רפובליקה" הדיווח נשען על כמה מקורות, ו"קוריירה דלה סרה" דיווח כי הוא קיבל את הפרטים מכמה בישופים שנכחו בפגישה. עם זאת, לדברי חלק מהבישופים הללו ייתכן שהאפיפיור, ארגנטינאי במוצאו, לא ידע שהמונח שבו השתמש נחשב פוגעני, אף שהוא דובר איטלקית בעיקרון. אתר הרכילויות הפוליטי "דגוספיה" היה הראשון לדווח על דבריו של האפיפיור, ולפי מקורותיו הם הושמעו ב-20 במאי, בפתח ועידת הבישופים האיטלקית שנמשכה ארבעה ימים.
בעקבות התדהמה פרסם היום אחר הצהריים הוותיקן הודעת התנצלות, שבה הדגיש כי האפיפיור "מעולם לא התכוון לפגוע או להתבטא באופן הומופובי, ואנחנו מוסרים את התנצלותו למי שנפגעו מהשימוש במונח שדווח בכלי התקשורת".
דבריו של האפיפיור פרנסיסקוס בן ה-87 נחשבים מפתיעים, משום שמאז בחירתו לתפקיד ב-2013 הוא נחשב דווקא למי שקידם גישה פתוחה יותר ומסבירת פנים כלפי להט"בים בכנסייה הקתולית. לפי תורת הכנסייה משיכה של אנשים לבני מינם איננה חטא, אך מעשים הומוסקסואליים כן מוגדרים כך.
2 צפייה בגלריה
האפיפיור אפיפיור פרנסיסקוס הלוויית קודמו בנדיקטוס ה-16 ותיקן
האפיפיור אפיפיור פרנסיסקוס הלוויית קודמו בנדיקטוס ה-16 ותיקן
קריית הוותיקן. הפתיחות של פרנסיסקוס עוררה נגדו גורמים שמרניים
(צילום: AFP )
ב-11 השנים האחרונות נקט פרנסיסקוס כמה צעדים והשמיע כמה הצהרות שבהם הפגין רצון לאמץ לחיק הכנסייה גם להט"בים הרוצים לדבוק באורח חייהם. בראשית כהונתו, כשנשאל לדעתו על להט"בים, ניפק את האמירה ההיסטורית "מי אני שאשפוט?", ובהמשך קיים פגישות עם להט"בים והוריהם והפגין חום רב כלפיהם. בשנה שעברה הצהיר בריאיון ל-AP שהומוסקסואליות איננה פשע, ובהמשך התיר לכמרים לברך זוגות חד-מיניים. עמדותיו הליברליות במונחי הכנסייה הקימו נגדו לא פעם גורמים שמרניים בתוכה.
למרות זאת, בהיבטים אחרים נותר האפיפיור נאמן לערכים השמרניים של הכנסייה. בכינוס דומה של כמרים איטלקים ב-2018 הוא השמיע מסר דומה לזה שהשמיע בחודש שעבר – למעט הקללה המבזה – והורה להם לבחון היטב כל מועמד הרוצה להפוך לכומר ולמנוע זאת ממי שנחשד בהומוסקסואליות.