(צילום: משי בן עמי)

המונים הפגינו אל תוך הלילה ברחובות סודן נגד ההפיכה הצבאית, ובחרטום הבירה דווח על כאוס לאחר שחיילים פתחו באש על מפגינים. משרד הבריאות במדינה המזרח אפריקנית דיווח כי שבעה בני אדם נהרגו בהפגנות מפצעי ירי ועוד 140 נפצעו. לאחר לילה של הפגנות, המוחים נשארו ברחובות גם הבוקר (יום ג') בדרישה להחזיר את השלטון האזרחי.
13 צפייה בגלריה
הפיכה צבאית צבא סודן רחובות אומדורמאן
הפיכה צבאית צבא סודן רחובות אומדורמאן
"אנשים מתו, ראיתי את זה במו עיניי". מפגינים מול חיילים ברחובות אומדורמאן
(צילום: AFP)
מאז הדחת הרודן עומר אל-באשיר ב-2019 שולטת בסודן "מועצת ריבונות", המורכבת מחציתה מאנשי הצבא ומחציתה מגורמים אזרחיים. בראש המועצה עומדים אנשי הצבא עבד אל-פתאח אל-בורהאן וסגנו מוחמד דקלו, ולצדה קמה גם ממשלה בראשות עבדאללה חמדוק, האחראית על ניהול ענייניה האזרחיים של סודן.
אחרי מעצר חמדוק ושריו אתמול הכריז אל-בורהאן על מצב חירום ופיזר את הממשלה. ארה"ב גינתה את המהלך, השעתה את הסיוע בגובה 700 מיליון דולר למדינה וקראה להחזיר את הממשל האזרחי. "ארה"ב מגנה בחריפות את פעולות כוחות הצבא הסודניים", אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. האו"ם דרש את "שחרורו המיידי" של ראש הממשלה ודיפלומטים בניו יורק אמרו כי מועצת הביטחון צפויה להתכנס היום כדי לדון במשבר. גם האיחוד האירופי, האיחוד האפריקני והליגה הערבית הביעו דאגה.
ההפיכה בסודן: אש ברחובות חרטום

13 צפייה בגלריה
הפיכה צבאית צבא סודן רחובות חרטום
הפיכה צבאית צבא סודן רחובות חרטום
הצבא השתמש ברימוני הלם, ולאחר מכן בתחמושת חיה. מפגינים בחרטום
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
הפיכה צבאית צבא סודן רחובות חרטום
הפיכה צבאית צבא סודן רחובות חרטום
טנקים וחיילים ברחובות בחרטום
(צילום: AFP)
לאחר הכרזת אל-בורהאן פרצו עימותים בבירה חרטום. משרד ההסברה אמר שחיילים ירו אש חיה על מפגינים שהתנגדו להפיכה מחוץ למפקדת הצבא. החיבור לאינטרנט ברחבי סודן נחסם, וכך גם הכבישים המובילים לחרטום. לפי משרד ההסברה, כוח צבאי הסתער על משרדי הטלוויזיה והרדיו בעיר אומדורמאן.
מפגין פצוע אחד סיפר לכתבים שהוא נורה ברגלו על ידי הצבא מחוץ למפקדה הצבאית. אדם אחר אמר שהצבא השתמש תחילה ברימוני הלם, ולאחר מכן בתחמושת חיה. "שני אנשים מתו, ראיתי את זה במו עיניי", אמר האיש.
לפי דיווחים, כוחות צבא עברו מבית לבית בחרטום ועצרו מארגני מחאה מקומיים. "שלטון אזרחי הוא הבחירה של העם", קראו המפגינים, שהניפו דגלים והשתמשו בצמיגים בוערים ובלבנים כדי לחסום כבישים.
"לא נקבל שלטון צבאי, אנחנו מוכנים לתת את חיינו למען המעבר לדמוקרטיה", אמר אחד המפגינים בבירה. "לא נעזוב את הרחובות עד שהממשלה האזרחית תחזור", אמר מפגין אחר. גם נשים רבות השתתפו בהפגנות וחלקן נשמעו צועקות "לא לשלטון צבאי".
13 צפייה בגלריה
סודן חרטום מפגינים מבעירים אש נגד ניסיון ה הפיכה של הצבא
סודן חרטום מפגינים מבעירים אש נגד ניסיון ה הפיכה של הצבא
דורשים להחזיר את הממשלה האזרחית. המחאה בחרטום
(צילום: AFP)
מאז הדחת אל-באשיר לא פסקו לרגע זרמי המחאה האזרחיים נגד מעורבות הצבא בשלטון, ובשבועות האחרונים המחאה הזו שבה והתגברה. אלפים יצאו לרחובות בקריאה להרחיב את סמכויותיהם של הגורמים האזרחיים בשלטון הסודני על חשבון אלה הצבאיים, ולקדם רפורמות כלכליות-חברתיות. בין המוחים היו שהביעו חשש כי אנשי הצבא הממשיכים להחזיק במושכות גם אחרי הפלת אל-באשיר "גונבים את המהפכה" של 2019.
ההפיכה התרחשה בדיוק שנה לאחר שסודן הצטרפה ל"הסכמי אברהם" והגיעה בעיתוי לא נוח בכל מה שנוגע לנורמליזציה בינה לבין ישראל. שתי המדינות רשמו לאחרונה התחממות ביחסים ביניהן, וקיימו מגעים על עריכת טקס חתימה על ההסכם בוושינגטון, שיאשר רשמית את הצטרפותה של סודן ל"הסכמי אברהם". אמש הודיע נד פרייס, דובר מחלקת המדינה האמריקנית, כי בשל ההפיכה הצבאית יהיה צורך לבחון את התקדמות הנורמליזציה.