מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה הזהירו הבוקר (שני) את איראן ובעלות בריתה להימנע ממתקפה ש"תחריף עוד יותר" את המתיחות במזרח התיכון. "מתקפה שכזו תסכן את ההזדמנות להפסקת אש ועסקת חטופים", מסרו המנהיגים - נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה אולף שולץ וראש ממשלת בריטניה קיר סטרמר.
כמה יעלה לאיראן לתקוף?

5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי עמנואל מקרון אולף שולץ קיר סטארמר
עלי חמינאי עמנואל מקרון אולף שולץ קיר סטארמר
"תושבי עזה זקוקים לעזרה דחופה". סטרמר, שולץ ומקרון
(צילום: MIGUEL MEDINA / AFP, GONZALO FUENTES / POOL / AFP)
5 צפייה בגלריה
תא״ל דניאל הגרי
תא״ל דניאל הגרי
אין שינוי בהנחיות, הצבא ערוך. תא״ל דניאל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)
השלושה ציינו כי אם יבחרו להסלים את המצב, איראן ושלוחיה יישאו באחריות וקבעו כי "אין מדינה שתרוויח מהסלמה נוספת במזרח התיכון". מקרון, שולץ וסטרמר הודו לקטאר, מצרים וארה"ב, והתייחסו להצהרת מנהיגי המדינות בחמישי האחרון - שקראו לחדש מיד את המגעים לעסקה. "אנו מסכימים שלא יכול להיות עיכוב נוסף. פעלנו עם כל הצדדים כדי למנוע הסלמה ולא נחסוך מאמץ כדי להפחית את המתיחות ולמצוא דרך ליציבות".
עוד הוסיפו מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה כי "הלחימה חייבת להסתיים כעת, ויש לשחרר את כל החטופים שעדיין מוחזקים בשבי על-ידי חמאס". מנגד, ציינו, כי גם "תושבי עזה זקוקים לעזרה דחופה ובלתי מוגבלת".
אתמול, נזכיר, הודיע חמאס כי לא ישלח משלחת משלו לפסגה שתתקיים ביום חמישי בדוחא או בקהיר. בישראל העריכו כי אחת הסיבות לכך היא ההמתנה של יחיא סינוואר למתקפה המתוכננת של איראן וחיזבאללה, כחלק מהציפייה שלו ל"התלכדות הזירות" שטרם התממשה. במקרה כזה, ייתכן, מנהיג ארגון הטרור סבור כי צה"ל יצמצם משמעותית את לחימתו בעזה, והדבר אולי גם יזרז את המגעים להפסקת אש - בצל הרצון הבינלאומי למנוע מלחמה אזורית. בינתיים, המסרים שעברו אתמול מישראל היו שניתן לגשר על הפערים מול חמאס בפסגה, ולהגיע להסכם תוך ימים בודדים.
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, יחיא סינוואר, חסן נסראללה
עלי חמינאי, יחיא סינוואר, חסן נסראללה
הזירות יתלכדו? חמינאי, סינוואר ונסראללה
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR / AP)
אבל, אתמול פורסמו דיווחים שלפיהם איראן החליטה לתקוף ישירות את ישראל - חרף ההערכות כי היא "שוקלת מחדש" את תגובתה לחיסול איסמעיל הנייה בטהרן. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, התייחס לכך אתמול בערב בהצהרה חריגה, כשהבהיר כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף - וכי הכוחות פרוסים, ערוכים ומוכנים לכל מה שעתיד לבוא.
בישראל עדיין לא בטוחים אם איראן תתקוף יחד עם חיזבאללה, שאיים להגיב לחיסול פואד שוכר בביירות, או בנפרד מארגון הטרור. בתוך כך, עיתון אל-ג'ומהוריה הלבנוני פרסם הבוקר מאמר שבו נכתב כי בשעות האחרונות הופיעו אינדיקציות לכך שחיזבאללה מפנה את המטות המוכרים שלו בדאחייה - גם הפוליטיים - כולל ציוד מחשבים. לפי העיתון, הדבר מצביע על כך שתהיה תגובה של חיזבאללה ושהנהגת הארגון מתכוננת לגרוע מכל במקרה של תגובה ישראלית.
נציין כי כבר ב-2 באוגוסט, יומיים אחרי החיסול של שוכר, דווח בערוץ הסעודי אל-חדת' שחיזבאללה מפנה מפקדות וציוד צבאי מהדאחייה, וגם הודיע לדיירים בהם מתגוררים בכירי ארגון הטרור - וכן לאנשים שגרים במבנים סמוכים למוסדות הארגון - לעבור ל"מקומות בטוחים יותר".
5 צפייה בגלריה
מטוס E-2 הוקאיי על סיפון נושאת המטוסים אברהם לינקולן
מטוס E-2 הוקאיי על סיפון נושאת המטוסים אברהם לינקולן
מטוס E-2 הוקאיי על סיפון נושאת המטוסים לינקולן
(צילום: U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Apprentice Daniel Kimmelman/Handout via REUTERS)
5 צפייה בגלריה
צוללות של צבא ארה"ב במפרץ הפרסי
צוללות של צבא ארה"ב במפרץ הפרסי
הצוללת האמריקנית
ברקע הדיווחים הללו, הפנטגון הודיע הלילה כי שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט, ואמר לו כי הורה על שליחת צוללת הטילים הבליסטיים USS GEORGIA למזרח התיכון. אוסטין גם הורה ל"קבוצת הקרב" של נושאת המטוסים "לינקולן" – הכוללת בין היתר משחתות וספינות מלחמה נוספות – להאיץ את הגעתה לאזור.
"אוסטין חזר על מחויבותה של ארה"ב לנקוט כל צעד אפשרי כדי להגן על ישראל, וציין את התחזקות יכולות הכוחות האמריקניים ברחבי המזרח התיכון, על רקע הסלמת המתיחות באזור", נכתב בהצהרת הפנטגון.
בעוד USS Georgia כבר הייתה בים התיכון ביולי, כך לפי פוסט של צבא ארה"ב ברשתות החברתיות, ההחלטה לחשוף מידע על תנועות הצוללת נחשבת לצעד חריג – שכן בדרך כלל מיקומן נשמר בחשאי. בנוסף, ידוע כי ארה"ב שלחה למזרח התיכון גם מטוסי קרב מדגם F-22, שמוצבים כעת בבסיס שמיקומו נותר סודי.