רשת פוקס ניוז מצטטת הערב (יום ב') "גורמים אזוריים" שאומרים כי ישנו חשש שהמתקפה של איראן ושלוחיה נגד ישראל, כנקמה על חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן, תיפתח בתוך פחות מ-24 שעות. ממש במקביל, ב"פיינשל טיימס" הבריטי צוטט גורם איראני שאמר כי המתקפה יכולה אמנם לצאת לפועל הלילה - או לא לקרות בכלל.
הגורם האיראני ציין, ממש כמו מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שלמרכיב הפסיכולוגי יש חשיבות רבה בעיני טהרן. "לחכות למוות זה הרבה יותר קשה מאשר המוות עצמו", אמר הגורם לעיתון הבריטי. "איראן פתחה בקמפיין של לוחמה פסיכולוגית כדי להשאיר את היכולות הצבאיות, הביטחוניות והלוגיסטיות של ישראל על הקצה - ולמנוע מהתושבים בשטחים הכבושים תחושת רוגע".
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, עלי חמינאי
איסמעיל הנייה, עלי חמינאי
הנייה ומנהיגה העליון של איראן חמינאי
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo צילום: Alex Kent / GETTY IMAGES)
במקביל, ברשת "סקיי ניוז" בערבית צוטט בכיר בפנטגון שאמר כי ירדן וסעודיה הודיעו כי "הן מוכנות להפיל כל גוף שיעבור דרכן", כשהכוונה כנראה ליירוט טילים וכטב"מים שעלולים לעשות את דרכם לישראל במסגרת הנקמה הצפויה. הבכיר האמריקני טען עוד, לפי הדיווח, כי ירדן וסעודיה הודיעו לארה"ב שאיראן וישראל לא יוכלו להשתמש במרחב האווירי שלהן.
הדיווח של הרשת מגיע על רקע ההערכות בישראל כי איראן תגיב במתקפה ישירה - חרף הדיווחים בשבוע שעבר על כך שהיא "שוקלת מחדש" את תגובתה לחיסול הנייה לפני כמעט שבועיים. לצד זאת, לא ברור אם התגובה הזו תהיה מתואמת עם חיזבאללה, שאיים לנקום את מותו של פואד שוכר במתקפה נגד ישראל גם כן. כך או כך, ההערכה הישראלית היא שאיראן וחיזבאללה המתינו לסיום האולימפיאדה - וכעת שניהם נחושים לתקוף.
על רקע החשש שהתקיפה תצא לפועל בקרוב, ארה"ב המשיכה לתגבר את כוחותיה באזור - כמסר הרתעתי לאיראן ושלוחיה, וגם כדי להגן טוב יותר על ישראל. ארה"ב, נזכיר, סייעה יחד עם קואליציה אזורית ובינלאומית ליירט את הטילים והכטב"מים ששוגרו לעבר ישראל במתקפה האיראנית הקודמת באפריל. במסגרת המסר ההרתעתי לאיראן, הפנטגון חשף הלילה באופן חריג כי שלח למזרח התיכון את צוללת הטילים הבליסטיים USS Georgia, וכי תואץ הגעתה לאזור של נושאת המטוסים "לינקולן", שנושאת עליה מטוסי F-35C. בשבוע שעבר נשלחה מאלסקה טייסת של חמקני F-22 לבסיס סודי באזור.
הרמטכ"ל בהערכת מצב עם בכירי הצבא
(צילום: דובר צה"ל)

גם בצה"ל ממשיכים להיערך, והערב ערך הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הערכת מצב ל"אישור תוכניות בזירות השונות" - לשון הודעת דובר צה"ל. "הרמטכ"ל הדגיש את המשך המוכנות הגבוהה ומאמצי ההיערכות להתקפה ולהגנה", נמסר. בהערכת המצב השתתפו שורת בכירים, בהם ראש אמ"ן, מפקד פיקוד הצפון, מפקד חיל האוויר, מפקד פיקוד העורף. מוקדם יותר עדכן צה"ל כי בהתאם להערכת מצב החליט מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, על השהיית חופשות בחו"ל לאנשי קבע המשרתים בחיל.
יש להדגיש כי עד כה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. "בעקבות הפרסומים האחרונים בנוגע לתוכניותיה של איראן, אנחנו מבהירים כי בשלב זה אין כל שינוי בהנחיות פיקוד העורף", מסר אמש דובר צה"ל דניאל הגרי בצל חרושת שמועות. "צה"ל ומערכת הביטחון עוקבים אחר האויבים שלנו וההתפתחויות במזרח התיכון, בדגש על איראן וחיזבאללה, ומקיימים הערכת מצב כל העת. כוחות צה"ל פרוסים וערוכים במוכנות גבוהה". הגרי הדגיש: "אם יהיה צורך בשינוי ההנחיות, נעדכן על כך בהודעה מסודרת בערוצים הרשמיים".
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי עמנואל מקרון אולף שולץ קיר סטארמר
עלי חמינאי עמנואל מקרון אולף שולץ קיר סטארמר
סטרמר, שולף ומקרון. "איראן תישא באחריות"
(צילום: MIGUEL MEDINA / AFP, GONZALO FUENTES / POOL / AFP)
בעולם ממשיכים בינתיים לנסות למנוע מתקפה גדולה, מחשש להסלמה דרמטית ולמלחמה אזורית והרסנית, והבוקר פרסמו מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה אזהרה לאיראן מפני מתקפה ש"תחריף עוד יותר" את המתיחות באזור. "מתקפה שכזו תסכן את ההזדמנות להפסקת אש ועסקת חטופים", מסרו נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה אולף שולץ וראש ממשלת בריטניה קיר סטרמר.
השלושה ציינו כי אם יבחרו להסלים את המצב, איראן ושלוחיה הם אלו שיישאו באחריות - וקבעו: "אין מדינה שתרוויח מהסלמה נוספת במזרח התיכון". מקרון, שולץ וסטרמר הודו לקטאר, מצרים וארה"ב, והתייחסו להצהרת מנהיגי המדינות בחמישי האחרון - שבה קראו לחדש מיד את המגעים לעסקה. "אנו מסכימים שלא יכול להיות עיכוב נוסף. פעלנו עם כל הצדדים כדי למנוע הסלמה ולא נחסוך מאמץ כדי להפחית את המתיחות ולמצוא דרך ליציבות".
הערב הודיע הקנצלר שולץ כי שוחח עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן, מי שלפי דיווחים התנגד בדיוניים הפנימיים במשטר למתקפה רחבה, והפציר בו "לעשות הכול כדי למנוע הסלמה צבאית נוספת". שולץ הוסיף כי "את מעגל האלימות במזרח התיכון יש לשבור כעת. כל דבר אחר מהווה סכנה בלתי צפויה למדינות האזור ולאנשיהן".
פורסם לראשונה: 18:05, 12.08.24