דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, הודיע אמש (יום ראשון) כי חרף הדיווחים על כך שאיראן החליטה להוציא לפועל מתקפה נגד ישראל, אין בשלב הזה שינוי בהנחיות שניתנו לציבור.
"בעקבות הפרסומים האחרונים בנוגע לתוכניותיה של איראן, אנחנו מבהירים כי בשלב זה אין כל שינוי בהנחיות פיקוד העורף", מסר הגרי. "צה"ל ומערכת הביטחון עוקבים אחר האויבים שלנו וההתפתחויות במזרח התיכון, בדגש על איראן וחיזבאללה, ומקיימים הערכת מצב כל העת. כוחות צה"ל פרוסים וערוכים במוכנות גבוהה". הגרי הדגיש: "אם יהיה צורך בשינוי ההנחיות, נעדכן על כך בהודעה מסודרת בערוצים הרשמיים".
ביידן לאיראן: Don’t
(צילום: רויטרס)

בישראל, נציין, מעריכים כי איראן תגיב ישירות לישראל חרף הדיווחים על כך שהיא "שוקלת מחדש" את תגובתה לחיסול איסמעיל הנייה בטהרן. לא ברור אם התגובה הזו תהיה מתואמת עם חיזבאללה, שאיים לנקום את מותו של פואד שוכר במתקפה נגד ישראל גם כן. ההערכה הישראלית עתה היא, בכל מקרה, שאיראן וחיזבאללה המתינו לסיום האולימפיאדה - וכעת שניהם נחושים לתקוף.
השמועות אתמול סביב המתקפה האיראנית הקרבה החלו בפרסום של "טהרן טיימס", שלפיו מפקד משמרות המהפכה אמר כי התגובה האיראנית יוצאת לדרך. בימים האחרונים הקפידו האיראנים לאיים מפורשות בתקיפה בישראל, וכך עשו גם בחיזבאללה - כחלק מהקרב הפסיכולוגי שנועד לזרוע בהלה בציבור הישראלי.
1 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
(צילום: EPA/LEADER OFFICE HANDOUT )
שר הביטחון יואב גלנט נפגש אתמול עם המתגייסים החדשים לחטיבות נח"ל וכפיר, בבסיס תל השומר, והדגיש בפניהם כי "האויבים מאיראן וחיזבאללה מאיימים לפגוע בנו בדרכים שלא פעלו בעבר - אך מי שיעשה זאת צפוי לפגיעה שלנו באופן בו לא פעלנו בעבר". הוא הבהיר: "יש לנו יכולות משמעותיות, מקווה שהם יעשו חשבון ולא יביאו להתפרצות המלחמה בחזיתות נוספות".
גלנט, שסייר בין התחנות בהליך הקליטה לצה"ל בבסיס הקליטה והמיון, הוסיף כי "המצב הבסיסי שצריך להבין אותו זה שמדינת ישראל נלחמת על קיומה בסביבה עוינת". לדבריו, "היו שנים שהיה צריך להסביר את זה יותר, עכשיו לא צריך להסביר כי כולם מבינים. אנחנו נמצאים במלחמה שנמשכת כבר 10 חודשים בשבע גזרות שונות. המפתח הראשי לקיום ביטחון זה אנשים".
שר הביטחון הוסיף: "אתם מגיעים בתקופה מאתגרת, אתם מתגייסים בתקופה מאוד משמעותית, זה נכון על המלחמה כולה ובמיוחד בימים האלה, בהם האויבים שלנו מאיימים לפגוע בנו בדרכים שהם לא פגעו בנו קודם - אנחנו שומעים את המסרים האלה מכיוון איראן ומכיוון חיזבאללה", הוסיף גלנט. "אני אומר להם, אתם צריכים לדעת את זה, שמי שיפגע בנו באופן שהוא לא פעל בו בעבר, צפוי גם לפגיעה שלנו באופן שבו אנחנו לא פעלנו בעבר, ולצה"ל יש יכולת משמעותית".
גלנט הדגיש כי ישראל לא רוצה הסלמה, ואמר: "אני מקווה שהם יעשו את החשבון בצורה טובה ולא יגיעו למצב שהם גורמים לנו לעשות דברים שיביאו לפגיעה משמעותית ויעלו את הסיכוי להתפרצות של מלחמה בחזיתות נוספות. אלו דברים שאנחנו לא רוצים אותם, אבל אנחנו צריכים להיערך אליהם והם עלולים לקרות".
מאוחר יותר דיווח העיתונאי ברק רביד באתר אקסיוס, מפי גורם המעורה בפרטים, כי גלנט שוחח עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ואמר לו ש"ההכנות הצבאיות של איראן מצביעות על כך שהיא מתכוננת למתקפה רחבת היקף נגד ישראל". לפי הדיווח, שבו צוטטו שני מקורות, במודיעין הישראלי מאמינים כי טהרן החליטה לתקוף את ישראל ישירות, ותעשה זאת "תוך ימים ספורים".
דברי שר הביטחון למתגייסים החדשים
(צילום: שחר יורמן)

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחר להפנות את המסר שלו לאיראן, בצל החשש שהיא או חיזבאללה יתקפו את ישראל כנקמה על החיסולים בטהרן ובביירות. עיתונאים שתפסו את ביידן לרגע בצאתו מכנסייה ביישוב מגוריו רחובות ביץ' שבדלאוור שאלו אותו מה דעתו על עזה ועל איראן, וכשנשאל על איראן הסיט לעברם את מבטו – וחזר על המסר שכבר השמיע מיד אחרי 7 באוקטובר ולפני המתקפה האיראנית באפריל: "Don't".
בימים האחרונים, נזכיר, מבהיר ממשל ביידן כי יגן על ישראל אל מול איומי איראן וחיזבאללה לנקום את החיסולים בטהרן וביירות, ותגבר משמעותית את הכוחות האמריקניים במזרח התיכון – כשרק בשבוע שעבר נשלחו לאזור חמקני F-22 ובקפריסין עגנה ספינת המלחמה הענקית USS Wasp, מדגם שמכונה "מיני נושאת מטוסים". בממשל ביידן הודיעו גם כי יעבירו לישראל 3.5 מיליארד דולר, סכום שנכלל בחבילת הענק שאושרה מוקדם יותר השנה בקונגרס, עבור רכישת ציוד צבאי.
פורסם לראשונה: 21:05, 11.08.24