2 צפייה בגלריה
תיעוד מפינוי מאחז נופי יהודה ליד קריית ארבע
תיעוד מפינוי מאחז נופי יהודה ליד קריית ארבע
ארכיון
(צילום: תנועת נחלה)
המתנחלים ביהודה ושומרון לא בנו על הצעת החוק של יו"ר סיעת הליכוד בכנסת ח"כ יריב לוין לחבר את הבתים בהתיישבות הצעירה לחשמל. הצעת החוק נפלה היום (ד') במליאת הכנסת לאחר שזכתה לתמיכה של 48 חברי כנסת לעומת 59 מתנגדים, אולם כרגע נושאים עיניים בעשרות מאחזים שמעמדם טרם הוסדר לפתרון חלקי בדמות חתימה על צו אלוף שיאפשר לכמה מהם להתחבר לחשמל.
מדובר באחת מהסוגיות הבוערות כעת בהתיישבות. המתנחלים שמתגוררים במאחזים שמעמדם לא קיבל הכשר לא זוכים ליהנות מחשמל באופן סדיר, והם סובלים מניתוקי חשמל תכופים שפוגעים בשגרת חייהם ולטענתם גם בביטחון.
הסוגיה מייצרת עימות חזיתי בין חברי הכנסת של הליכוד והציונות הדתית מצד אחד לבין אנשי ימינה ותקווה חדשה מהצד השני. לאחר שמליאת הכנסת אישרה בתחילת החודש שעבר את חוק החשמל של רע"מ, שמאפשר חיבור לתשתיות חשמל במבנים שהוקמו ללא היתר, עלתה שוב דרישת המתנחלים לחיבור דומה במאחזים של היהודים ביהודה ושומרון.
2 צפייה בגלריה
יהודה פוקס
יהודה פוקס
מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס
(צילום: דובר צה"ל )
מאז החל הליך מול משרד הביטחון והשר שעומד בראשו בני גנץ, בתמיכת איילת שקד וגורמים נוספים. המטרה היא להביא לכך שמפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, הריבון בשטח, יחתום על צו אלוף שיפעיל סעיף בחוק שבאמצעותו יוכלו המאחזים להתחבר לחשמל.
ביום שני השבוע נערכה במשרד המשפטים ישיבה בנושא, שבה נכחו כל הגורמים הרלוונטיים. במהלך הישיבה עלה כי במשרד הביטחון המליצו לקדם את התהליך לקראת חתימה על שינוי הסעיף, אולם היועצים המשפטיים בצה"ל ובמשרדי הממשלה השונים טענו כי ניתן לעשות זאת רק במקומות שבהם יש תוכניות מסודרות ובאזורים שברור כי פניהם להסדרה.
כרגע במשרד המשפטים עדיין לא החליטו כיצד לנהוג בסוגיה ואיזו חוות דעת לאמץ. אם יוחלט לקבל את עמדת היועצים המשפטיים - המשמעות היא "דילול" בכמות המאחזים שייכנסו לרשימת חיבורי החשמל. לפי ההערכות, ברשימה המקורית שבה דנו תחילה יש כ-40 מאחזים, אך אם תאומץ הגישה של הייעוץ המשפטי - סביר להניח שהרשימה תצומצם לפחות מ-10 מאחזים.
בין היתר מדובר על מאחזים שכבר עברו הפקדה (אישור ראשוני) ובכללם נופי נחמיה, מבואות יריחו, פני קדם, תפוח-מערב וחוות יאיר. אם זאת תהיה ההכרעה - סביר להניח שהמתנחלים יסרבו לקבל הצעה לחיבור חשמל במספר מצומצם של מאחזים.
היום נקבע כי בעוד כשבועיים ישובו הגורמים לדיון נוסף על מנת להחליט אם לאשר את רשימת המאחזים המצומצמת או את כולם.

לוין תקף, כהנא השיב

ח"כ לוין אמר בתגובה להפלת החוק היום בכנסת: "נפתלי בנט, איילת שקד, זאב אלקין וניר אורבך הפנו היום שוב כתף קרה לילדי החלוצים בהתיישבות הצעירה. בעוד הפולשים הערבים לאדמות המדינה בנגב זוכים לחיבור לחשמל, ילדי המתיישבים ימשיכו לסבול מקור גם החורף הזה. זהו עוד שיא של חרפה, ציניות והפרת הבטחות של אנשים אשר אפילו מצוקה של ילדים קטנים לא מעניינת אותם".
מנגד, השר מתן כהנא שהשיב בשם הממשלה על הצעת החוק, אמר: "אין דבר שמפחיד את הליכוד יותר מהסדרת ההתיישבות הצעירה. כל התקדמות בהסדרת ההתיישבות הצעירה בממשלה הזו, תהיה אסון פוליטי לליכוד. לכן אתם עושים הכול כדי למנוע הסדרה כזו.
"אתם הרי יודעים שהדרך לטפל בנושא ההומניטרי הזה עובר דרך חיבור חוק החשמל על ידי צו אלוף ולא באמצעות הצעות חוק מטרילות. אבל אם תוסדר ההתיישבות הצעירה אתם תהיו בבעיה קשה. כי הציבור יבין שיריב לוין והליכוד במשך 12 שנה התעמרו בהתיישבות הצעירה ומנעו כל ניסיון להסדיר אותה. למה נתניהו והליכוד לא הסדירו מעולם את ההתיישבות הצעירה? כי פשוט לא אכפת לכם".