כתב האישום המסתמן נגד הישראלים שבמוקד פרשת הריגול החמורה לאיראן שנחשפה בצהריים (שני) עשוי להיות חמור, כפי שהודיעה המשטרה, בעיקר בשל רצף הזמן החריג של כשנתיים שבהן פעלו השבעה שנעצרו, לפי החשד, בשירות טהרן.
3 צפייה בגלריה
תמונות לווין של בסיס נבטים, דגל איראן ו שיגור שיגורים איראן מתקפה איראנית מלחמה חרבות ברזל תקיפה טיל טילים
תמונות לווין של בסיס נבטים, דגל איראן ו שיגור שיגורים איראן מתקפה איראנית מלחמה חרבות ברזל תקיפה טיל טילים
( צילום: AP, AP Photo/Majdi Mohammed, Planet Labs Inc./Handout via REUTERS , shutterstock)
כתב האישום יוגש ביום שישי השבוע, אך סעיפי האישום כבר נקבעו. מי שהואשם בעבר בסעיפי האישום החמורים ביותר בעבירת הריגול הוא "מרגל האטום" מרדכי ואנונו, שהדליף מידע ותמונות מתוך הכור הגרעיני בדימונה. הוא הואשם בעבירה של ריגול חמור ואף בבגידה, הורשע ונגזר עליו עונש מאסר של 18 שנה.
עבירת הריגול בחוק העונשין מחולקת לחמש עבירות שונות, כאשר כל אחת מהם בעלת מאפיינים ומידת חומרה שונה - ובהתאם גם עונש שונה. העבירות החמורות של ריגול ומסירת מידע לאויב יכולות להביא לעונשי מאסר של 10 שנים ועד מאסר עולם.
כך, למשל, השר לשעבר גונן שגב נאשם בריגול עבור איראן והורשע בעבירה של ריגול חמור, אך לא בבגידה, ונגזר עליו עונש מאסר של 11 שנים. כך גם אמיר מח'ול, שריגל עבור חיזבאללה ונידון ב-2011 ל-9 שנות מאסר. העיתונאית ענת קם הורשעה בריגול חמור ובמסירת ידיעה סודית ללא היתר ונגזר עליה שלוש שנות מאסר וחצי.
3 צפייה בגלריה
דיון בבג"צ בנושא מבקשי מקלט
דיון בבג"צ בנושא מבקשי מקלט
מרדכי ואנונו. הואשם בסעיף עבירת בגידה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
ענת קם בדיון בבית המשפט ב-2012. מסרה מידע ביטחוני לעיתונאי
ענת קם בדיון בבית המשפט ב-2012. מסרה מידע ביטחוני לעיתונאי
ענת קם בדיון בבית המשפט ב-2012. מסרה מידע ביטחוני לעיתונאי
(צילום: גיל יוחנן )
הפערים המשמעותיים בין גזרי הדין נובעים מכך שהחוק קבע הבדל מהותי בענישה בין אדם שריגל ואסף מידע ביטחוני, לבין אדם שעשה זאת אך לא עבור האויב ולא מסר את המידע בפועל לאויב. במקרה של קם, היא מסרה את המידע לעיתונאי "הארץ" אורי בלאו.
סעיף עבירת הבגידה, שיכול להיקשר גם בפרשה זו, כפי שהואשם בו מרדכי ואנונו, מורכב גם הוא משבע עבירות שונות וחמורות, כאשר החמורות שבהן עולות גם כדי עונש מוות. עבירות אלה אינן צפויות להיכלל בכתב האישום הנוכחי.
ובינתיים, החלו להישמע קולות בקרב הפוליטיקאים הקוראים להפעיל נגד החשודים אמצעי ענישה קשים, כולל עונש מוות. "תופעת הבוגדים במדינה והפוגעים בביטחון ישראל תמורת בצע כסף, בזמן שאנו נאבקים על עתידנו במלחמת התקומה, מצריכה הפעלת אמצעים קשים ביותר כולל חוק עונש מוות בגין סיוע לאויב בשעת מלחמה", כתב שר הספורט והתרבות מיקי זוהר בחשבון ה-X (טוויטר לשעבר) שלו. "רק כך נוכל לייצר הרתעה ברורה שתמנע מקרים דומים נוספים".
שר הפנים משה ארבל הנחה את הוועדה המייעצת לבחון את שלילת אזרחותם של הישראלים החשודים בפרשת הריגול לאיראן. ארבל מסר כי "מדינת ישראל כמדינה חפצת חיים תפעל לצד החמרת האכיפה בעבירות הפרת אמונים אף להקיא ולהוקיע מקרבה את הפועלים כנגדה. כך ראוי לפעול וכך בעזרת השם נפעל".
קורין אלבז-אלוש השתתפה בהכנת הכתבה