ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, אמר הבוקר (שלישי), לאחר הכניסה הקרקעית לדרום לבנון, כי הוא מעריך שמטרת המבצע היא "להחזיר את החיים לצפון ולהחזיר אותנו הביתה תוך מספר שבועות". את הדברים אמר ל-ynet לאחר שנפגש עם אלוף פיקוד הצפון, אורי גורדין. "אני מקווה שהמבצע מתקרב לסופו", ציין, "שנוכל לחזור הביתה".
אלון אברהם, מהמטע בצפון: "שירחיקו אותם - ושלא יחזרו"
(צילום: אפי שריר)

הוא התייחס למבצע "חיצי הצפון" שרשם לא מעט הצלחות תוך זמן קצר והוסיף: "אפשר ללמוד מהשבועות האחרונים שאנחנו עושים דברים שלא חשבנו שנעשה אותם. אנחנו רוצים מציאות ביטחונית חדשה". עם זאת, הבהיר כי הוא מבין ש"הירי עוד יימשך, אבל המציאות היא שונה והתחושה היא אחרת". הוא הסביר: "צריך לזכור שיש גם 101 חטופים בעזה".
בריאיון ל"כאן רשת ב'" אמר משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר, כי אלוף הפיקוד גורדין אמר לו ש"הרצון שלכם לחזור עד סוף 2024 לבתיכם נראה לי סביר".
(צילום: ירון ברנר)

אלון אברהם מכפר יובל שבגליל העליון עוד קיווה אמש שהכניסה תידחה ביממה או שתיים. לא בגלל שהוא חושב כי זו לא העת הנכונה להשיב מלחמה ולהשיב שלום, אלא כי הוא חשש מכל שיצטרך לשנות את תכנית הנטיעות החדשות שלו. "ברגע שהבנו שהלילה זה קורה, החלטנו שאנחנו לא מוותרים וגם במצב הזה נוטעים פה את מטע העתיד שלנו", אמר אברהם ל-ynet. במרחק של כשני קילומטרים מגדר הגבול, בשדה חרוש שמעליו מתנהלים קרבות אוויריים בין מיירטי כיפת ברזל ורקטות לבנוניות, הוא החל הבוקר בנטיעת 1,000 עצי אבוקדו בשטח בן 20 דונם.
"היו כמה יירוטים מעל הראש שלנו הבוקר אבל בינתיים, טפו טפו טפו, אנחנו יכולים לעבוד פה", סיפר. בחמש וחצי לפנות בוקר, כשהעובדים התאילנדים שגייסו אלון ואביו הגיעו ליום העבודה, הם כבר ידעו שההצלחה תאיר להם פנים. "פחדנו שהם יחששו להגיע אבל הם כאן ואנחנו כאן שמחים ואופטימיים". במשק המשפחתי היו חייבים להתחיל ולהשלים את נטיעת המטע עוד לפני ראש השנה.
4 צפייה בגלריה
 שמעון עמר
 שמעון עמר
שמעון עמר בדוכן הפלאפל. "שצה"ל ימשיך וימשיך - עד שנחזור"
(צילום: אפי שריר)
"אני מקווה שיפרקו את כל התשתיות שלהם ואת כל המנהרות ששמענו במשך שנים שחופרים ואת חלקן מצאו", אמר אברהם, כשהוא מביט לעבר הכפר עדייסא המשקיף לכפר יובל. "שירחיקו אותם ושלא יחזרו. לא פחות מחמישה עד עשרה קילומטרים מכאן", הוא קבע.
לדבריו, "את כל התושבים מחיזבאללה בכפרים השיעים בין מטולה למשגב עם לא הייתי מחזיר. אני לא מבין בכלל איך הדבר הזה קיים מעל הראש שלנו. תמונת הניצחון היא שאף אחד לא יוכל לירות לעברנו נ"ט ישיר מכל מקום שהוא. את כל התשתיות, המגדלים והמנהרות – גם במהלך מוגבל יחסית, בכל זה חייבים לטפל".
הבוקר, כמו בכל יום, פתח שמעון עמר את דוכן הפלאפל שלו, אחד מסמלי הנחישות של העיר קריית שמונה. "אסור לעצור. שצה"ל ימשיך וימשיך עד שנחזור הביתה", הוא אמר, בעודו מכניס עשרות כדורי פלאפל אל המטגנת הלוהטת. אף שכמעט ולא נותרו אזרחים באזור, עמר אמר שלא הפדיון היומי הנמוך מעניין אותו - כמו לדאוג שכל חייל שחולף בעיר, יוכל לאכול אצלו מנה חמה של פלאפל. "יש פה מלא חיילים, כמו שלא ראיתי מתחילת המלחמה. כולם אצלי אוכלים פלאפל חופשי". עד לאחרונה הוא עוד קיווה כי את החג יעשה עם בני משפחתו בבית שבעיר אבל מחר עם כניסת החג יעזוב ויחבור אל אשתו בתיה, הילדים והנכדים שפונו לבית מלון בנתניה.
4 צפייה בגלריה
אלון אברהם
אלון אברהם
אלון אברהם. "במגדלים, במנהרות ובתשתיות - בכל זה חובה לטפל"
(צילום: אפי שריר)
רס"ן במיל' יעקב אשכנזי, שגויס לסבב מילואים נוסף, שלישי מתחילת המלחמה, גם חגג יום הולדת אתמול. בריאיון ל-ynet הוא אמר: "חגגתי יום הולדת במקום הכי טוב שיש. הייתי בקיץ בגבול הדרומי, אבל שבוע שעבר העלו אותנו לצפון. האזרחים כאן צמאים לזה - לחזור הביתה".
לדבריו, "המציאות הזו לא תקינה וזה לא יישאר ככה. אני סטודנט לשנה שנייה להנדסת מכונות. אני מעריך שגם שנה הבאה אני עוד אהיה ב'שנה שנייה'. כן, משלמים מחירים. המשפחות תומכות". כשנשאל לגבי תוכניותיו לראש השנה, השיב: "בחג אני מקווה כבר להיות בביירות".
4 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בפרברי ביירות
תקיפות צה"ל בפרברי ביירות
תקיפות צה"ל בפרברי ביירות, הלילה
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
4 צפייה בגלריה
טנק צה"ל בגבול לבנון
טנק צה"ל בגבול לבנון
טנק צה"ל בגבול לבנון
(צילום: AP)
בהודעת דובר צה"ל שיצאה במהלך הלילה התבשרו בישראל רשמית על הכניסה הקרקעית הראשונה ללבנון מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006. נמסר כי "בהתאם להחלטת הדרג המדיני, הצבא החל לפני כמה שעות בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת במרחב דרום לבנון נגד יעדי ותשתיות טרור של חיזבאללה, במספר כפרים סמוכים לגבול, מהם נשקף איום מיידי וממשי ליישובים ישראליים בגבול הצפון".
בין היתר נכתב כי "צה"ל פועל על פי תוכנית סדורה שתוכננה במטה הכללי ובפיקוד הצפון, ואליה הכוחות התאמנו ונערכו בחודשים האחרונים. הכוחות הקרקעיים מלווים במאמץ תקיפות של חיל האוויר וכוחות תותחנים, שתוקפים מטרות צבאיות באזור במאמץ מתואם עם לוחמי כוחות היבשה. שלבי המערכה אושרו ומתבצעים בהתאם להחלטת הדרג המדיני. מבצע 'חיצי הצפון' נמשך על פי הערכת המצב במקביל ללחימה בעזה ובזירות נוספות".
עוד נמסר כי "צה"ל ממשיך להילחם ולפעול להשגת מטרות המלחמה, ועושה כל מה שנדרש על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל ולהשיב את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון. אנו מבקשים לא להעביר שמועות ודיווחים לא רשמיים על אודות פעילות כוחות צה״ל, ולהיצמד להודעות הרשמיות בלבד".