2 צפייה בגלריה
בינימין ביבי נתניהו, יריב לוין, יצחק הרצוג בוז'י,יאיר לפיד, בני גנץ
בינימין ביבי נתניהו, יריב לוין, יצחק הרצוג בוז'י,יאיר לפיד, בני גנץ
השיחות בבית הנשיא מגיעות לשלב העיקרי
(צילום: AFP , קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי, אבי מועלם, יואב דודקביץ )
צוותי המשא ומתן של הקואליציה והאופוזיציה בבית הנשיא סיימו שלשום (יום חמישי) את סבב הדיונים הראשון, לאחר שמיפו את אזורי ההסכמה ואי-ההסכמה בכל הנושאים שעומדים על הפרק. בסך הכל התקיימו שבעה מפגשים בסבב הזה, האחרון שבהם בבית התעשיינים בתל אביב ולראשונה לא בבית הנשיא בירושלים.
כשברקע הלחץ הציבורי של המפגינים משני הצדדים, נציגי המפלגות סיכמו שהשיחות יתחדשו ביום שלישי הבא - ואז ירדו לעומקם של דברים בניסיון להגיע להסכמות של ממש לגביהם. ביש עתיד ביקשו להתחיל לדון בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, ליבת המחלוקת, ואילו נציגי המחנה הממלכתי חשבו שלא נכון לייצר דיון בנושאים ספציפיים - אלא לייצר דיון כולל. צוות הנשיא הודיע שהוא קשוב לבקשות, ויעדכן את הצדדים באילו מתכונת ייערכו השיחות בשלב הבא.
2 צפייה בגלריה
עובד יחזקאל
עובד יחזקאל
"הנשיא נותן חסות לדבר אחד - האינטרס המדינתי". עובד יחזקאל
(יואב ניר, סטויואב)
לפחות בשיחות פרטיות שקיימו גורמים, גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה, נאמר שחייבים להגיע להסכמות - כי המחיר של אי-הסכמות עלול להיות גבוה מדי למדינת ישראל, ויש לעשות הכול כדי להימנע מכך. ובכל זאת כלפי חוץ בוחרים כמה מהפוליטיקאים לאחרונה להדגיש דווקא את המחלוקות: כך למשל עשה שר המשפטים יריב לוין בנאומו בירושלים, וכך עשו גם בני גנץ ויאיר לפיד כשהגיבו לו.
השיחות התקיימו בשלושה שלבים: מרכז המו"מ מטעם הנשיא, עובד יחזקאל, ישב בנפרד עם צוות הקואליציה ולאחר מכן עם צוות האופוזיציה, ואז התקיימה מליאה. הדיון התמקד בעילת הסבירות ובייעוץ משפטי. חבר הכנסת גדעון סער הציג נושאים שקשורים להתייעלות שנדרשת במערכת המשפט, והצדדים אף הצליחו להסכים בכל הנוגע לזכויות אדם, הסדרת פעילות רשות האכיפה והגבייה, קיצורים תורים, חיסכון בזמן שיפוטי ועינויי דין והגדלת תקני שיפוט. לנושאים אלה, כך סוכם, יש להתייחס ככאלה שעוסקים בזכויות נאשמים - ולייעל תהליכים הקשורים בהם. מדובר גם כן בחלק מהמתווה שהציג הנשיא יצחק הרצוג, שקשור לשיפור תשתית הפעילות של הרשות השופטת לטובת האזרחים.
(צילום: ירון ברנר)

במהלך השיחות, כל אחד מהצדדים חזר על כך שהנוכחות שלו בחדר אמיתית, כנה ונועדה לייצר הסכמה רחבה - ואף אחד לא מתכוון להיות בחדר כדי למשוך זמן. "חברים, בחדר הזה הדבר היחיד שנשיא המדינה נותן לו חסות הוא האינטרס המדינתי", אמר יחזקאל למשתתפים. "החדר הזה לא מקדם אינטרסים קואליציוניים או אופוזיציוניים, אלא רק את נקודת המפגש שיודעת לתת מענה לאינטרס המדינתי ולהפוך את הרגע הזה למכונן, חוקתי והזדמנותי עבור אזרחי ישראל".
באופוזיציה אומרים כי בשיחות בשבוע הבא מגיע ה"מאני טיים", וניתן יהיה לראות במהלכן אם הקואליציה רצינית ומוכנה להגיע להסכמות. לדברי גורמים באופוזיציה, הפערים בין הצדדים עדיין גדולים מאוד, ובשבוע הא נדע אם מתקדמים להכרעות או שהקואליציה רוצה "למסמס" את השיחות. ביש עתיד אומרים כי דיון בוועדה לבחירת שופטים בשבוע הבא יהיה אינדיקציה לכוונות של הקואליציה, שכן מדובר ב"ליבת הרפורמה וליבת המחלוקת".
ומלבד המחלוקות בין יש עתיד למחנה הממלכתי, גם בקואליציה לא מדברים בקול אחד. האגף הניצי יותר, שגם לוין נמנה עליו, מוכן להתקדם גם ללא כל הסכמות רחבות - והנכונות שלו לפשרות קטנה בהרבה מהנכונות של האגף המתון יותר, שמבין את גודל הנזק שעשתה התוכנית לכלכלה, לחוסן הלאומי וגם לפופולריות של הממשלה. בשני האגפים הללו רואים את לפיד כגורם קיצוני יותר מגנץ, שמחפש להכשיל את השיחות ולא להגיע במהלכן להסכמות כלשהן. בכל מקרה, גם גנץ וגם לפיד מתנגדים לשליטה כלשהי של הקואליציה במינויי שופטים - דבר שלפי שעה האגף של לוין לא מתכוון להתפשר עליו.
מבית הנשיא נמסר: "מטרת סבב הדיונים הראשון שהסתיים היום הייתה לאפשר לצדדים להציג באופן רחב, מפורט ומנומק את עמדותיהם בנושאים השונים. הדיונים התנהלו באופן רציני, מעמיק ויסודי כראוי לנושאי משילות ומשפט עקרוניים המשפיעים על צביון המדינה. הדיונים צפויים להימשך מתוך מחויבות מלאה לניסיון להגיע להסכמות רחבות שימנעו את המשך המחלוקות והמשבר".
פורסם לראשונה: 21:55, 05.05.23