בית משפט ברוסיה גזר בצהריים (שישי) 16 שנות מאסר על עיתונאי ה"וול סטריט ג'ורנל" אוון גרשקוביץ', שנעצר במדינה באשמת ריגול. גרשקוביץ' ירצה את עונשו במושבת עונשין ב"תנאים מחמירים".
2 צפייה בגלריה
איוון גרשקוביץ' עיתונאי אמריקני של וול סטריט ג'ורנל נעצר ב רוסיה בחשד ל ריגול יוצא מבית המשפט ב מוסקבה
איוון גרשקוביץ' עיתונאי אמריקני של וול סטריט ג'ורנל נעצר ב רוסיה בחשד ל ריגול יוצא מבית המשפט ב מוסקבה
אוון גרשקוביץ'
(צילום: רויטרס , AFP)
גרשקוביץ', בנם של מהגרים יהודים מברית המועצות, סיקר את הנעשה ברוסיה מאז 2017, ובינואר 2022 החל לעבוד ממוסקבה עבור "וול סטריט ג'ורנל". במרץ בשנה שעברה הוא נעצר בעיר יקטרינבורג שבהרי אוראל, בטענה שניסה לאסוף מידע סודי. ה-FSB טען כי האמריקני בן ה-32 אסף מידע מסווג על מתקן צבאי, אך לא חשף את שם המתקן הצבאי.
הטיעונים לעונש בעניינו של גרשקוביץ' התנהלו בדלתיים סגורות. הוא דחה את כל ההאשמות בבית המשפט נגדו, אך אישר בפני השופט כי הוא מבין את ההרשעה. התובעים ביקשו להטיל עליו 18 שנות מאסר, במשפט שהוגדר על ידי ה"וול סטריט ג'ורנל" כמשפט ראווה. "גם כשרוסיה מנצחת על המשפט המביש שלה, אנחנו נמשיך לעשות הכול כדי לדחוף לשחרורו של אוון", אמרו בעיתון אתמול.
גרשקוביץ' דחה את הטענות כי ריגל לטובת וושינגטון, ובעיתון הכחישו גם כן את ההאשמות נגדו. ההגדרה של "ריגול" ברוסיה רחבה באופן אבסורדי, עד שגם פרסום ידיעה בעיתון יכולה להתפרש כריגול. מבין 17 העיתונאים הלא-מקומיים שכלואים ברחבי העולם, 12 עצורים ברוסיה. גרשקוביץ' הוא העיתונאי האמריקני הראשון שנעצר באשמת ריגול מאז תום המלחמה הקרה וארה"ב הגדירה אותו כ"אסיר פוליטי".
2 צפייה בגלריה
תמונת עיתונאי וול סטריט ג'ורנל העצור ברוסיה אוון גרשקוביץ' בטיימס סקוור
תמונת עיתונאי וול סטריט ג'ורנל העצור ברוסיה אוון גרשקוביץ' בטיימס סקוור
תמונתו של גרשקוביץ' בטיימס סקוור, שנה לאחר מעצרו
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
גרשקוביץ' הוחזק בכלא לפורטובו במוסקבה, והתאפשר לו לקרוא ספרים ומכתבי תמיכה. אנשי השגרירות האמריקנית שפגשו אותו דיווחו שהוא במצב טוב השנה. ממשל ביידן ניסה למצוא דרכים להביא לשחרורו בהחלפת אסירים, בדומה לצורה שבה שוחררה הכדורסלנית בריטני גריינר, אבל ללא הצלחה.
בעקבות המעצר והחשד לריגול המליץ הממשל האמריקני לאזרחי ארה"ב השוהים ברוסיה לעזוב אותה בהקדם. "אני רוצה להדגיש פעם נוספת שהאמריקנים צריכים להישמע לאזהרות של הממשל ולא לנסוע לרוסיה", אמרה דוברת הבית הלבן ז'אן-פייר. "אמריקנים שמתגוררים ברוסיה או מטיילים בה צריכים לעזוב עכשיו – כפי שמחלקת המדינה ממשיכה לייעץ".