בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע היום (ראשון) על פי הודאתה את הגננת אילנה קובר מאילת במאות מקרים של התעללות ותקיפת פעוטות חסרי ישע, שבהם טיפלה במעון שבבעלותה בעיר. היא הורשעה בכ-360 מקרים של תקיפת קטין וב-26 עבירות של התעללות בקטין או בחסר ישע.
הורי הילדים בבית המשפט. יוני אשתקד
(צילום: רועי עידן)

במסגרת ההסדר שעליו חתמו הצדדים, שאינו כולל הסכמות לעונש, הגישה עו"ד רננה לוי מפרקליטות מחוז דרום כתב אישום מתוקן שבו הודתה הגננת קובר. מכתב האישום עולה כי היא ניהלה גן ילדים שבו היו 26 פעוטות בגילים שבין תשעה חודשים לשלוש שנים וחצי. קובר, בהיותה אחראית על הפעוטות, ביצעה מעשי התעללות גופנית ונפשית ותקפה לכל הפחות ב-360 מקרים שונים 23 מהפעוטות מתוך 26 ילדי הגן, זאת בעוד שכל ילדי הגן היו חשופים לאלימות הבלתי פוסקת מצידה כלפי חבריהם. נוכח האמור יוחסה לקובר התעללות נפשית בכל ילדי הגן.
לפי האישום, קובר ניהלה את הגן תוך שימוש תדיר באלימות כלפי הפעוטות. היא תקפה אותם בדרכים שונות, ובמקרים רבים תקפה תינוקות ופעוטות שלא תוך כדי טיפול בהם, אלא ניגשה אליהם על מנת לתקוף אותם כשניכר שהם שקטים או עסוקים בענייניהם. כך לדוגמה צבטה את הפעוטות, הכתה אותם בידיה, בעטה בהם, הטיחה ילדים אל הרצפה ואל הכיסאות, הרימה פעוטות מיד אחת, האכילה פעוטות בכוח, הרימה והזיזה פעוטות בכוח אף כשישנו והטיחה אותם על המזרן, משכה כיסא כשפעוט עמד עליו והעיפה את הפעוט לרצפה, חצתה את החדר כדי לתקוף פעוט שישב בכיסא ועוד. קובר הסבה לפעוטות ולתינוקות שהותקפו כאב, ולא פעם הם פרצו בבכי.
שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע אלון גביזון הרשיע את קובר במאות מקרים של תקיפת קטין וב-26 עבירות של התעללות בקטין. כתב האישום נגדה הוגש לפני כשנה, אז הגיעו הורי הילדים להפגין מחוץ לבית המשפט עם שלטים שבהם נכתב בין היתר "אילנה אל תרביצי לי" ו"אילנה אמרה שאסור לי לספר". מחוץ לדיון התפתחו חילופי צעקות בין ההורים לבין קרובי משפחתה של הגננת, בהם אחיה.
1 צפייה בגלריה
אילנה קובר
אילנה קובר
קובר בבית המשפט
(צילום: הרצל יוסף)
הזוועות שחוללה קובר תוארו בכתב האישום: "תקפה את הפעוטות בדרכים שונות. בין היתר משכה כיסא כשפעוט עמד עליו והעיפה את הפעוט לרצפה, בעטה בראשו של תינוק שישב בטרמפולינה, חצתה את החדר כדי לתקוף פעוט שישב בכיסאו, משכה חלק מהפעוטות כשהיא מכניסה יד לתוך פיהם, משכה לפעוטות בשערותיהם וגררה אותם, הפנתה אלימות מכוונת מצד חלק מהפעוטות כלפי אחרים כשהיא מעודדת חלק מהם להכות ולמשוך בשערות של פעוט אחר, חסמה את פיהם של פעוטות בכדי למנוע מהם להשמיע קול או בכי, לחצה על חזיהם וצווארם של פעוטות תוך שהיא מפעילה את משקל גופה ועוד".
גם השפעות ההתעללות על הפעוטות תוארו בפירוט בכתב האישום. אחד הפעוטות, כך נכתב, סירב ללכת לשירותים לבד, וכשהסכים סגר את הדלת ואמר "אני בעונש", והחל לבכות. פעוט אחר סבל מקשיי הירדמות, והכה את עצמו בראש באגרופים תוך שנרדם. פעוטות נוספים חוו התקפי זעם, הכו את בני משפחתם וחוו סיוטים קשים בלילות.
ההסדר של קובר, כאמור, לא כולל הסכמות על העונש שייגזר עליה בהמשך להרשעה. במקרה קשה אחר של התעללות בפעוטות, בחודש שעבר, גזר בית המשפט המחוזי בבאר שבע שבע שנות מאסר בפועל על הגננת אילנה סויסה משדרות, שהתעללה ב-18 פעוטות שעליהם הייתה אחראית בעת עבודתה בתינוקייה בעיר. אז נקבע עוד כי סויסה, שהורשעה בינואר האחרון בגין תקיפה והתעללות במסגרת הסדר טיעון עם פרקליטות מחוז דרום, תפצה את הורי הפעוטות ב-90 אלף שקל - 5,000 שקל לכל משפחה.