139 בני אדם נרצחו בחברה הערבית מתחילת השנה, לעומת 141 בתקופה המקבילה אשתקד. האזרחים הערבים סובלים ממכת פשיעה המסכנת גם את חייהם של חפים מפשע, שנופלים קורבן לתופעה במסגרת סכסוכים של קרובי משפחותיהם. "אין לנו ביטחון אישי, הרוב מרגישים מופקרים", אמר אחד מקרוביו של נרצח, "אין כמעט אמונה במשטרה. הם באים וסוגרים זירה אחרי שעה-שעתיים. אומרים שהתיק בחקירה, אבל אחרי תקופה קצרה כולם שוכחים מזה - והתיק נזרק לזבל".
זירת הירי בתל אביב, אמש
(צילום: קובי קואנקס, תיעוד מבצעים מד"א)

רק אמש (יום שישי) נורה למוות סאמר מוסראתי, תושב חיפה בן 36, ליד הכניסה למתחם שרונה במרכז תל אביב. לפני כחודש וחצי נורה אחיו, עלי מוסראתי, תושב לוד בן 30, ברכב בחיפה. לפי החשד, שני האחים עברו להתגורר בחיפה מכיוון שהיו מאוימים על רקע פלילי.
אדם הקרוב למשפחת מוסראתי ציין: "המצב מתוח מאוד. לא קל לאבד שני אחים. לצערי אין מי שיטפל בפשיעה, היום על כל סכסוך קטן רוצחים אנשים". הוא הוסיף: "שני האחים עברו להתגורר בחיפה במטרה להתרחק בכל הבעיות. הם חיפשו חיים חדשים, ונרצחו. אני מקווה שהמשטרה תגיע לרוצחים ולא תשאיר אותם חופשיים, כמו שקורה בהמון תיקים אחרים".
2 צפייה בגלריה
סאמר מוסראתי
סאמר מוסראתי
סאמר מוסראתי
2 צפייה בגלריה
עשרות מ-244 הנרצחים ב-2023
עשרות מ-244 הנרצחים ב-2023
עשרות מ-244 הנרצחים ב-2023
מתחילת השנה נרצחו תשעה קורבנות מלוד, ועשרות נפצעו באורח קשה ובינוני. בשנת 2023 נרצחו 244 בני אדם בחברה הערבית, מספר הקורבנות הגבוה ביותר בכל השנים שחלפו - ולמרות הפשיעה המשתוללת, בינואר אשתקד צוין כי רק 25 תיקים פוענחו, והשאר נותרו ללא התקדמות.
מתוך כלל הנרצחים היו גם 16 נשים ותשעה ילדים ונערים - הקטן ביותר רק בן חצי שנה, הגדול בן 17. במחוז הצפון היה מספר הקורבנות הגבוה ביותר, 79 נרצחים, ובמחוז תל אביב הנמוך ביותר - שלושה נרצחים. חלק מהנרצחים היו אנשים חפים מפשע, שאין להם כל קשר לסכסוכים.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "אנו ממשיכים במאבק נחוש ובלתי מתפשר באלימות והפשיעה בחברה הערבית בכלל האמצעים העומדים לרשותנו - מעצרים עד תום ההליכים, עונשי מאסר בפועל, תפיסות אמל"ח ותפיסת רכוש. חקירות תיקי רצח מנוהלות תוך הפעלת כלל האמצעים, היחידות הסמויות והטכנולוגיות, האוספות ממצאים וראיות לשם הבאתם לדין של המעורבים. לצד כל זה, הטיפול באלימות בחברה הערבית אינו נחלת המשטרה לבדה ורק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה, יובילו לשינוי המיוחל".