גורמי ביטחון איראנים ניסו לגייס ולהפעיל אזרחים ישראלים למשימות ביטחוניות, במסווה של פנייה תמימה. כך הותר לפרסום בצהריים (חמישי) בהודעה דרמטית של שב"כ - שהודיע כי סיכל בין השאר כוונת פיגוע שתוכנן לצאת על ידי גורם ישראלי, בכיסוי של מעשה רצח פלילי. האזינו להקלטת שיחה של איראני מזמין מישראלי צילום בית, וצפו במסר המאיים של שב"כ לטהרן ובהתכתבויות שכללו גם הזמנת רצח.
צפו: כך הזמין המפעיל האיראני צילום בית בעבור 100 דולר 
(צילום: תקשורת שב"כ)

2 צפייה בגלריה
גורמי ביטחון איראנים ניסו לגייס אזרחים ישראלים לפעילות טרור דרך רשתות חבתריות
גורמי ביטחון איראנים ניסו לגייס אזרחים ישראלים לפעילות טרור דרך רשתות חבתריות
הזמנת הפיגוע במסווה רצח פלילי, הבקשה להצביע על מיקומים - והשיחה על הטיסה לקטאר או האמירויות, בערבית
הכותרת
איך חמאס מימן את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר?
25:12
לפי שב"כ, הפנייה לאזרחים הישראלים בוצעה באמצעות פלטפורמות חברתיות וכן באמצעות אתרים המציעים עבודות מזדמנות בתשלום - בפרופילים פיקטיביים של נשים. הישראלים קיבלו פניות בטלגרם, בוואטסאפ, בפייסבוק, באינסטגרם וב-X (טוויטר לשעבר) בשפות שונות - כולל בערבית. האיראנים השתמשו במצגי שווא מול הישראלים וטענו שהם מתווכי דירות, גורמים שמתעניינים בשיווק ומכירת רחפנים, עובדי שליחויות ועוד.
בהתאם למצגי השווא השונים, התבקשו האזרחים הישראלים לבצע "משימות" שונות בעבור תמורה כספית. המשימות הללו לא נגעו להיבטים ביטחוניים, אך היה בהן לשרת את איראן ולהעשיר את המודיעין שלה. אותן משימות היו בין השאר צילומים, בירור כתובות ועוד. לפי שב"כ, חלק מהאזרחים הישראלים שקיבלו פניות חשודות כאלה, נמנעו מלהיענות להן ואף התריעו עליהן בפני גורמי ביטחון בישראל.
באחת ההתכתבויות שחשף שב"כ, נראה המפעיל האיראני, המזוהה בשם "סופיה", מזמין מישראלי רצח של אדם. "יש מצלמות, אתה צריך להיכנס לבית", כתב לישראלי, שהשיב בעברית קלוקלת: "יש שם מלא כפרים ערבים, שיחשבו שזה פיגוע. אני יודע מה לעשות בבית". המפעיל כתב לו: "אוקי, אתה יודע יותר טוב. אז איך? בסכין?". הישראלי השיב: "את רוצה שהבן אדם יהיה מת?". בהמשך ההתכתבות נראה המפעיל מבקש מהישראלי "לעשות את זה באקדח": "זה יותר טוב וקל לך". הישראלי קבע: "בסדר נשמה. המחיר - 70 אלף יורו. חצי עכשיו וחצי שאת רואה תמונה שלו מת". בהמשך כתב המפעיל שיעביר רק 10,000 אירו - אך הישראלי התעקש: "אמרתי מההתחלה - 50% לפני ו-50% אחרי. בואי נבנה אמון בינינו, זו פעם ראשונה". לאדם שהיה היעד לא נשקף סיכון, מאחר שהמבצע היה מנוהל ונוטר על ידי שב"כ.
ההתכתבויות בין המפעילים האיראנים לישראלים
(צילום: תקשורת שב"כ)

2 צפייה בגלריה
גורמי ביטחון איראנים ניסו לגייס אזרחים ישראלים לפעילות טרור דרך רשתות חבתריות
גורמי ביטחון איראנים ניסו לגייס אזרחים ישראלים לפעילות טרור דרך רשתות חבתריות
"בואי נבנה אמון, זו פעם ראשונה". השיחות בין המפעילים האיראנים לישראלים
במקרה אחר ביקש מפעיל איראני שהזדהה בשם "אדם" להצביע על מוסדות שונים בישראל - ובהם מטה מיקרוסופט, Wix, אוניברסיטת תל אביב ומוזיאון העיצוב בחולון. בשיחה שהתקיימה בערבית בין מפעילים איראנים לישראלי, כתב המפעיל האיראני: "מה החלטת בעניין מועד טיסתך?". הישראלי השיב בערבית: "מחכה לאישור מקטאר". הוא נשאל אם הוא נדרש לוויזה, והשיב: "כן". האיראני, כך נראה, ניסה להביא אותו אל האמירויות: "גם לאמירויות צריך ויזה?", והישראלי השיב לא.
שב"כ חשף גם הקלטת שיחה בין מפעיל איראני לאזרח ישראלי, שבה הוא משדל ישראלי לאתר ולצלם עבורו בית בארץ - תמורת 100 דולר. "הגעת לבית של אמא שלי?", שואל האיראני. הישראלי השיב: "אמרנו ביום ראשון. אני כבר לא ב... זה גמרנו". האיראני אמר: "אחי, אני אשלם לך מאה דולרים, אמא שלי, אמא שלי..". הישראלי ענה: "תעשה לי העברה מאה דולר ואני אצא לשם". במקרים מסוימים אכן צולמו בתים, אך הם אותרו - וטופלו על ידי שב"כ.
"מאז תחילת המלחמה ניכר כי מאמצי פעילות גורמי הביטחון האיראניים התעצמו מאוד. יש שימוש במרחב הדיגיטלי להפחדה, העברת מסרים וקידום פעולות טרור במסווה", אמרו בשב"כ. "מטרת איראן לסייע לחמאס במלחמתו ולפגוע בחוסן הלאומי והמאמץ המלחמתי של ישראל, לזרוע דמורליזציה ולהעמיק שסעים חברתיים". בשב"כ אף זיהו פלטפורמות שהתחזו לישראליות ועשו שימוש בסוגיית החטופים. פעולות זוהו גם מול משפחות חטופים ומשפחות שכולות.
המסר בפרסית, משב"כ: "למשחק באש יש השלכות קשות"
(צילום: תקשורת שב"כ)

שב"כ הודיע כי הצליח לאתר פרופילים פיקטיביים רבים שבהם עשו שימוש גורמי הביטחון האיראנים. אנשי השירות אספו מידע רב על אודות זהות הגורמים שעומדים מאחורי הפעלת הפרופילים, ו"ביצעו מהלכים בהתאם". בשב"כ אף שיגרו מסר של אזהרה בפרסית לאיראן, בדמות סרטון עם דובר שמצולם מגבו.
"זה זמן רב שאנו בשב"כ באמצעות השליטה הבלתי מוגבלת שלנו עוקבים מקרוב אחר מאמציכם הריקים לקיים מגע עם אזרחים ישראלים ולהטיל משימות שונות ומגוונות עליהם. במהלך חשיפת היעדים שלכם על ידנו, בחרנו את הערוץ הזה לטובת העברת מסר אליכם", אמר הדובר.
הוא הוסיף: "אנו מודיעים לכם כי בתקופה זו, חשפנו רבים מהיעדים שלכם והצלחנו לסכל את המזימות שלכם. אנו מדגישים כי כל פעילות שלכם מול אזרחים ישראלים, הן ערבים והן יהודים, נמצאת תחת שליטה ופיקוח קפדני של השב"כ ותנוטרל ותסוכל מיד. ולסיום, אני מזהיר אתכם כי למשחק באש יש השלכות קשות ומסוכנות ואנחנו ממליצים לכם - כדי לשמור על חייכם וחיי משפחותיכם, אל תתערבו בעניינים לא לכם. בברכה, החברים מהשב"כ".