כלי תקשורת ברחבי העולם מסקרים באופן נרחב את הלחימה בין ישראל לחיזבאללה, שהולכת ומסלימה בשבועות האחרונים, ותוהים בנוגע לתגובת המיליציות האיראניות ברחבי העולם, שעד כה לא ממש הורגשה. "איראן השקיעה משאבים אדירים ביצירת 'ציר ההתנגדות', חיזוק כל מיליציה וחיבור ביניהן", נכתב ב"ניו יורק טיימס". "אך בעוד ישראל מכה בחיזבאללה, נראה כי התגובה החלשה מעידה על כך שהציר מפוצל וחלש יותר מכפי שרבים באזור חשבו".
3 צפייה בגלריה
נסראללה חמינאי
נסראללה חמינאי
"אין הנחיות מטהרן, כולם בהלם מהחיסול של נסראללה". נסראללה וחמינאי
"חיסול נסראללה זעזע קשות את ציר ההתנגדות". תיעוד התקיפה

בכתבה נרחבת על הנושא ב"טיימס" נכתב כי התוכנית האיראנית הייתה פשוטה: כאשר תפרוץ מלחמה גדולה עם ישראל, כל חברי רשת הפרוקסי של איראן במזרח התיכון - יצטרפו ללחימה באופן מתואם. המטרה המשותפת שלהם אחת - להשמיד את המדינה היהודית.
חיזבאללה היה חבר בכיר בציר ההתנגדות, ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה, שחוסל ביום שישי האחרון בתקיפה בדאחייה, היה דמות מובילה. הוא היה בעל קשרים קרובים לאיראן, ומלבד זאת היווה גם "דמות לחיקוי" עבור מנהיגים של מיליציות פרו-איראניות נוספות. לאור כך, נכתב ב"טיימס", חיסולו "זעזע קשות" את יתר חברי ציר ההתנגדות, שככל הנראה לא היו מוכנים לאפשרות שחיזבאללה יספוג אבדות כה קשות.
בשלב זה, ברחבי העולם עדיין לא הצליחו להבין לגמרי מדוע חברי ציר ההתנגדות לא סייעו לחיזבאללה בשבועות האחרונים, אך מסתמן כי רובם האמינו שארגון הטרור השיעי מלבנון "יכול להחזיק מעמד". יתרה מכך, גם התגובה של איראן, שעד כה נותרה עמומה ולא ברורה, הותירה ספקות לגבי המשך הפעילות בקרב יתר חברי ציר ההתנגדות.
ב"טיימס" סקרו את מעורבות המיליציות, וציינו כי לסוריה לקח יומיים להוציא הצהרה על מותו של נסראללה, למרות שחיזבאללה שלח אלפי לוחמים כדי לסייע להם להילחם במורדים לפני כמה שנים; חמאס אחרי שנה של לחימה בעזה לא מסוגל לעשות הרבה, החות'ים בתימן והמיליציות בסוריה ובעיראק שיגרו התקפות על ישראל או על בסיסים אמריקניים במזרח התיכון, אך אלו נבלמו ברובן.
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
3 צפייה בגלריה
הריסות בביירות
הריסות בביירות
'ציר ההתנגדות' של איראן קורס תחת התקפות ישראליות?. הריסות בביירות
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
שני מפקדים של מיליציות פרו-איראניות בעיראק סיפרו כי מאז חיסולו של נסראללה "לא התקבלה שום הנחיה מטהרן בנוגע לאופן התגובה". לדברי אחד מהם, "כולם עדיין בהלם מהחיסול של נסראללה".
גם ברשת NBC התייחסו לפעולות של המיליציות במהלך המלחמה, ותהו "האם 'ציר ההתנגדות' של איראן קורס תחת התקפות ישראליות?". בדיווח נרחב על פעילות המיליציות הפרו-איראניות נכתב כי "חיסול בכירי חיזבאללה בידי ישראל הוביל לקרעים פנימיים משמעותיים - שמהווים מכה הרסנית לפרויקט של איראן". אותו פרויקט, כך לפי גורמי מודיעין אמריקנים לשעבר ששוחחו עם NBC, ארך עשרות שנים, ומטרתו הייתה לאפשר הפעלת כוח במזרח התיכון באמצעות רשת הפרוקסי של איראן.
למעשה, מתקפת הביפרים, תקיפות עוצמתיות ברחבי לבנון, וחיסול צמרת חיזבאללה, בראשה מזכ"ל הארגון חסן נסראללה - גרמו נזק חסר תקדים, פיזי ופסיכולוגי לארגון הטרור השיעי מלבנון. אך מלבד הנזק לחיזבאללה, אותן מתקפות ישראליות השפיעו על כל הציר האיראני במזרח התיכון.
טהרן, למעשה, ראתה בחיזבאללה אבן יסוד בתהליך האסטרטגי שלה לממן שלוחים חמושים באזורים שונים. מלבד חימוש חיזבאללה וקבוצות בעזה, חומשו גם מיליציות בעיראק, סוריה, ותימן, זאת על מנת לאפשר לאיראן ביום שבו תחליט - לתקוף את ישראל באמצעות שלוחיה ולהימנע מעימות ישיר. אך לדברי גורמי מודיעין לשעבר, טהרן לא העריכה נכון את תגובת ישראל לאירועים, ומנגד העריכה יתר על המידה את עוצמת רשת הפרוקסי שהקימה - מה שבשילוב שניהם יחד הוביל לקריסת המעטפת כולה.
3 צפייה בגלריה
תקיפות בחודיידה, תימן
תקיפות בחודיידה, תימן
התקיפה בתימן, כ-1,800 קילומטרים מישראל
לפי הדיווח ב-NBC, לאחר שישראל פגעה קשות בחמאס ברצועת עזה ובחיזבאללה בלבנון, היא החלה לפגוע גם בחות'ים, שלוחי איראן בתימן. אותה מיליציה איראנית בתימן איימה רבות על ישראל מאז פרוץ המלחמה, תקפה ספינות הקשורות לישראל ושיגרה טילים וכטב"מים לעבר שטח המדינה - אך הותקפה גם כן פעמיים באופן עוצמתי למדי על ידי מטוסים ישראליים שעשו דרך של כ-1,800 קילומטרים.
ובינתיים, בעוד המיליציות האיראניות חוטפות מהלומה אחר מהלומה, בטהרן לא מראים רצון או נכונות להתערב במערכה באופן ישיר. הם אומנם מאיימים על ישראל רבות, ומבהירים כי "הפעולות הישראליות לא יישארו ללא תגובה", אך מנגד גם מרבים להאדיר את יכולות חיזבאללה ולהדגיש כי הוא יכול להתמודד עם האירוע בעצמו. "כל כוחות ההתנגדות עומדים לצד חיזבאללה", אמר מנהיג איראן עלי חמינאי. "חיזבאללה יוביל את הכוחות ויקבע את גורל האזור".
אך ההחלטה הזו עלולה לעלות לטהרן ביוקר, טענו גורמי מודיעין והגנה לשעבר, כיוון שהיא תציף שאלות בקרב מיליציות אחרות בנוגע לתמיכה האיראנית בעת הצורך. כבר אתמול דיווחו ב"טיימס" כי רבים סימני השאלה סביב התגובה האיראנית לחיסול נסראללה, שמהווה את המכה הקשה ביותר שהנחיתה ישראל לא רק על ארגון הטרור הלבנוני - אלא גם על הציר האיראני בכללותו. לפי הדיווח, במשטר האייתוללות יש חילוקי דעות בנוגע לאופי התגובה, כשהגורמים הקיצונים יותר קוראים לתגובה מהירה על מנת "להרתיע" את ישראל, בעוד גורמים מתונים יותר, ובהם הנשיא מסעוד פזשכיאן, קוראים להימנע ממה שהם טוענים שהינו "מלכודת" מצד ישראל.