3 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-24
השבעת הכנסת ה-24
חבר הכנסת מאזן גנאים מרע"מ
(צילום: ראובן קסטרו)
הקואליציה דורשת ממנו להתפטר והוא אמנם לא פוסל זאת - אבל גם לא ממהר לעשות צעד כזה. בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" הערב (שלישי) הדגיש תחילה ח"כ מאזן גנאים מרע"מ: "רק אני אחליט על ההמשך, לא אף אחד אחר" - אבל בהמשך הבהיר כי אם ברע"מ ידרשו ממנו להתפטר, הוא יעשה זאת. גנאים, שהיה אחד המורדים שהצביעו אתמול נגד תקנות יו"ש, גם לא שלל אפשרות שירוץ שוב לראשות העיר סכנין, בצעד שייתכן שיוביל להתפטרותו מהכנסת.
"אתמול הצבעתי לפי צו מצפוני", הסביר את התנגדותו בהצבעה. "אמרו לי ברע"מ 'תימנע', אבל לא רציתי להימנע מהצבעה על נושא כזה רגיש, חוק שהוא נגד בני עמי. כבר החלטתי שלא אהיה ממושמע יותר לקואליציה בחוקים שהם נוגדים את ראיית עולמי, אני לא יכול לשקר לעצמי יותר. מדובר בחוקים שמביכים אותי אני כבן החברה הערבית, חוקים שאני לא יכול להצביע בעדם".
לפיד: "קשה להחזיק ממשלה כזו. נעשה מה שצריך כדי שהיא תחזיק מעמד"
(מתוך ועידת התקשורת החופשית של דמוקרטTV)

בעקבות אותה הצבעה, דורשים בקואליציה מגנאים ומג'ידא רינאווי זועבי ממרצ - שאף היא הצביעה נגד - להתפטר מהכנסת. גנאים לא ממהר לעשות זאת, ומאמין שגם חבריו ברע"מ לא ידרשו זאת ממנו: "אם מנסור עבאס יזמן אותי לפגישה בעוד יומיים כמובן שאלך ואפגוש אותו. אני צריך להחליט על ההמשך, לא אף אחד אחר". עם זאת הבהיר כי אם אנשי רע"מ עצמם יבקשו ממנו להתפטר, הוא יעשה זאת. "לא מאמין שזה יקרה", אמר.
על המתקפה מצד חברי ימינה ניר אורבך ואביר קארה לאחר ההצבעה אמר גנאים: "הם האנשים האחרונים שיכולים לבקר נבחר ציבור כמוני. אני איש עם ערכים ומוסר, קארה ואורבך לא יודעים באיזה צד הם".
גנאים כאמור לא שלל חזרה לתפקיד ראש העיר סכנין, תפקיד שאותו מילא במשך עשר שנים, עד 2018. "אולי אני אחזור לשם בקרוב. עוד לא החלטתי אבל אני אחליט בזמן הנכון. יש לי אהבה גדולה לעיר שלי ולאנשים. היום אני משרת אותם מהכנסת. בזמן הנכון אני אחליט".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אם יזמין אותי אני אפגוש אותו". יו"ר רע"מ מנסור עבאס
(צילום: רפי קוץ)
הוא הוסיף: "אחרי שהצבעתי נגד החוק קיבלתי הרבה אהדה והפופולריות שלי בחברה הערבית עלתה. זה לא ממקום של אינטרסים אישיים אלא מהליכה אחרי האמת שלי בכל מחיר. הציבור הערבי מעריך ומוקיר זאת ואני שלם עם ההחלטות שלי".
ברחוב הערבי היו הדעות חלוקות בנוגע להצבעתם של גנאים ורינאווי-זועבי. "גנאים וזועבי לא הצביעו נגד הקואליציה אלא הצביעו נגד הכיבוש, או ליתר דיוק נגד האפשרות שפלסטיני אזרח ישראל יכשיר את מנגנון הכיבוש", אמר הפעיל החברתי עורך הדין רדא ג'אבר מטייבה. "ההצבעה אתמול לא הייתה פוליטית, כמו ההצבעה של הליכוד ותומכיו, אלא הצבעה מצפונית המדגישה אמת פשוטה: חברי הכנסת הערבים, בקואליציה ובאופוזיציה, הם פלסטינים ומציאות זו מכתיבה את הווייתם וגם את הצבעתם. לכן, הניסיון לדחוק בהם לאמץ קו ציוני בעד הכיבוש הוא בלתי סביר".
"הצבעתם נגד החוק היא צעד נכון ובדרך הנכונה", אמר פאדי כטיב מקלנסווה. "גם אם הצבעתם משפיעה על הקואליציה והיחסים זה לא מעניין, אלא הדבר הכי חשוב הוא להיאבק נגד חוקים גזעניים".
עו"ד רדא ג'אברעו"ד רדא ג'אבר. "הם לא הצביעו נגד הקואליציה, אלא נגד הכיבוש"
פאדי כטיבפאדי כטיב מקלנסווה. "הדבר הכי חשוב הוא להיאבק נגד חוקים גזעניים"
דעה דומה השמיע סאמר מחאמיד מאום אל פחם. "ההצבעה של גנאים ורינאווי-זועבי הייתה נכונה ואין ספק בכך", אמר, "החוקים הללו הם שגורמים לבעיות בקואליציה, כי הם גזעניים מדרגה ראשונה. אז מה מצפה הממשלה הזו, שתצביע על חוק כזה? אני הצבעתי עם לרע"מ, אבל לא אכפת לי שהממשלה תקרוס בגלל נגד החוק. ככה צריך להתמודד עם חוקים מבישים, וכל חבר כנסת שתומך בחוק הזה הוא בוגד".
לעומתם אמר עבד אל רחים, תושב צפון הארץ, כי לדעתו שני המורדים היו צריכים להצביע בעד החוק. "הפגיעה בקואליציה תחמיר את המצב, במיוחד בכל מה שקשור בחברה הערבית. אם החוק יעבור זה לא ישנה כלום בשטחים, גם כך השליטה קיימת. מאזן גנאים איים שהוא יפרוש אם המצב במסגד אל אקצא לא ישתנה ולא עשה כלום. הכול רק דיבורים. אותו דבר זועבי - היא רק עושה יחסי ציבור, כי היא יודעת שלא תהיה בכנסת הבאה", אמר.
3 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי
ג'ידא רינאווי זועבי
ג'ידא רינאווי זועבי. "רק עושה יחסי ציבור כי היא יודעת שלא תהיה בכנסת הבאה"
(צילום: עמית שאבי)
אמש ספגה הקואליציה הפסד בהצבעה במליאת הכנסת על הארכת תקנות יו"ש כאשר 58 ח"כים הציעו נגד לעומת 52 תומכים בלבד. מלבד גנאים ורינאווי-זועבי שהתנגדו, גם חברי הכנסת של רע"מ מנסור עבאס, וליד טאהא ואימאן חטיב יאסין לא הצביעו בעד ונעדרו מהמליאה.
שר המשפטים גדעון סער יבחן את האפשרות להעלות את התקנות להצבעה מחדש. בראיונות הערב לערוצי הטלוויזיה הוא אמר כי אינו חוזר בו מהאמירה על כך שלקואליציה שלא מצליחה להעביר את התקנות אין זכות קיום. "אם דברים לא ישתנו אז לא ישתנו, אבל אני מצפה לצעדים מהמפלגות השונות. אני לא עיוור לאפשרות שהשותפות עם רע"מ מיצתה את עצמה", אמר - אך הוסיף כי "אינו רואה סיבה לתת פרס לאופוזיציה על פעולתה אתמול. מה שהיא עשתה זה על גבול הטירוף".