נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס הבהירו כי "זה הזמן להגיע לעסקה", בבית הלבן אמרו כי "אנחנו קרובים אליה מאי-פעם" - אבל כעת נודע כי חמאס דוחה את אחת מדרישותיו החדשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
לפי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, חמאס דוחה את מה שהגדירו בסוכנות הידיעות כאחד השינויים שהציעה ישראל למתווה העסקה - בדיקת הפלסטינים שישובו לצפון הרצועה לאחר תחילת הפסקת האש, כך שחמושים לא יוכלו להסתנן ולשוב לצד האזרחים. ארבעה גורמים אמרו לרויטרס כי מדובר בשינוי ההסכם המקורי, שלמעשה אפשר לעזתים שברחו דרומה לשוב באופן חופשי לצפון הרצועה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
נתניהו, בנאום בקונגרס
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
"הנושאים ונותנים הישראלים רוצים מנגנון שיבחן את האוכלוסייה האזרחית החוזרת לצפון הרצועה, מחשש שזו יכולה לתמוך בחמושי החמאס שנותרו שם", אמר גורם מערבי. לפי גורמים פלסטינים ומצרים, ארגון הטרור דחה את הדרישה הזו. "נתניהו עדיין מתחמק. אין שינוי בעמדתו עד עתה", אמר בכיר חמאס סמי אבו זוהרי, שלא הגיב ישירות לדרישות ישראל.
הגורם המערבי והגורם המצרי אמרו כי ישראל העלתה את הדרישה למנגנון לבדיקת האזרחים השבים לצפון הרצועה בסבב השיחות האחרון בקהיר, החודש. "זה לא היה צפוי", אמר הגורם המערבי. לדבריו, ישראל חוששת לא רק מהסתננות חמושים, אלא גם מכך ש"פעילים" בין האזרחים יספקו סיוע חשאי לחמאס.
הפירים והמשגרים שאותרו על ציר פילדלפי
(קרדיט: דובר צה"ל)

נקודת מחלוקת נוספת, לפי גורם מצרי, היא הדרישה כי ישראל תמשיך לשלוט בציר פילדלפי שבין דרום הרצועה למצרים. בקהיר דחו את הדרישה ואמרו כי לא נכללה בהסכם המקורי שהציעה ישראל והציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. למעשה, אותו הסכם הוצג לפני שצה"ל השתלט על הציר. הגורם המערבי אמר כי בימים האחרונים היו ניסיונות למצוא פתרון לסוגיה, הן באמצעות נסיגה ישראלית או באמצעות "הבנה של איך זה ינוהל". הוא לא פירט מעבר לכך.
לאחר שנתניהו העלה בהודעה שמסר ובנאום שנשא את עקרונות אלו - מניעת חזרת חמושים והמשך שליטה על ציר פילדלפי - הביעו גורמים ביטחוניים ביקורת על כך ואמרו כי "הודעת עקרונות נתניהו תפגע בסיכוי לעסקת חטופים".
דובר המועצה לביטחון של הבית הלבן ג'ון קירבי אמר אמש כי "אנחנו קרובים לעסקה יותר מאי-פעם" - אבל הודה כי עדיין נותרו פערים. בהצהרה שמסרה לאחר הפגישה עם ראש הממשלה, ובה מתחה ביקורת חריפה על המשבר ההומניטרי בעזה, פירטה סגנית הנשיא האריס בקווים כללים על העסקה.
2 צפייה בגלריה
ג'ון פרנסיס קירבי
ג'ון פרנסיס קירבי
קירבי. "קרובים מאי-פעם לעסקה"
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
דברי קמלה האריס לאחר פגישתה עם נתניהו
(צילום: רויטרס )

"זה חשוב שנגיד מה העסקה כוללת - השלב הראשון כולל הפסקת אש מוחלטת ונסיגה של הצבא מאזורים מיושבים בעזה", ציינה האריס, שכבר צברה מספיק צירים כדי להיות מועמדת המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות. "בשלב השני הצבא ייסוג מעזה לגמרי, ויסתיימו לגמרי פעולות האיבה, באופן קבוע. זה הזמן שהמלחמה תסתיים, ותסתיים באופן כזה שישראל בטוחה, כל החטופים ישוחררו, הסבל של הפלסטינים בעזה יסתיים והפלסטינים יוכלו לממש את זכותם לחופש והגדרה עצמית".
לעומתה, נתניהו אמר פעם אחר פעם לאחרונה כי לא יסכים לעסקה שתוביל להפסקת המלחמה. בנוסף, נתניהו גם מתנגד לחזרת חמושים לצפון רצועת עזה ולנסיגה מציר פילדלפי. גורם מדיני בכיר תקף את דברי האריס ואמר: "יש לקוות שהדברים שסגנית הנשיא אמרה במסיבת העיתונאים לא יפורשו על-ידי חמאס כאמירות שלפיהן נפער פער בין ארה"ב לישראל - וכך ירחיקו עסקה". לטענתו, הדברים שאמרה האריס במסיבת העיתונאים היו שונים מאלו שאמרה בפגישה.
"השאלה עכשיו היא מה תהיה התשובה של חמאס להצעה הישראלית", הוסיף הבכיר המדיני. "אחד הדברים שעלו בשיחות עם ביידן והאריס זה שלא צריך להיות פער בין ישראל לארה"ב – כי זה ירחיק את העסקה בגלל איך שחמאס רואה את הדברים. מה חמאס צריך לחשוב כשהוא שומע את הדבר הזה? צריך לקוות שזה לא יביא לרגרסיה בעמדת חמאס, כי התקדמנו מאוד".