דברי שר הבריאות הורוביץ בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת )

שר הבריאות ניצן הורוביץ הזהיר הבוקר (יום ב') מהתפשטות זן האומיקרון בישראל. "הווריאנט הזה תופס תאוצה מדהימה ומגיע תוך ימים ספורים להתפשטות עצומה שלא ראינו בווריאנטים קודמים", אמר הורוביץ בדיון משותף של ועדות הבריאות והחוקה של הכנסת בנושא היערכות המדינה לבלימת התפרצות הזן המידבק. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
בהמשך דבריו עדכן השר הורוביץ כי העלייה במספר הנדבקים בקורונה כבר מורגשת, והדגיש שוב כי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המגפה היא ללכת ולהתחסן. "רואים עלייה לא מספקת בחיסונים. שואלים אותי 'האם הציבור אשם?', הציבור לא אשם אבל צריך לומר כאן דבר ברור: מדינת ישראל מנגישה את החיסונים לכל אחד בחינם.
"בסופו של דבר, האחריות לחסן ילדים היא קודם כל על ההורים. אם הורה בוחר לא לחסן את ילדיו - האחריות עליו. אם אתה רוצה להגן על הילד שלך מפני מחלה - אתה צריך להגן על עצמך. אם אתה לא רוצה תחלואה קשה, אם אתה לא רוצה לונג קוביד - אתה צריך להתחסן. המדינה לא יכולה להחליף את האחריות של הורה כלפי ילדיו".
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדת החוקה
דיון בוועדת החוקה
"רואים עלייה לא מספקת בחיסונים". השר הורוביץ בוועדה
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
גם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס התייחסה בדיון לנושא החיסונים, בדגש על חיסוני ילדים. "אין ספק שלמחוסנים הסיכוי להידבק יותר נמוך, גם מול אומיקרון זה פחות חזק והסיכוי שלהם להדביק, ממה שראינו עד עכשיו בכל הווריאנטים, הוא יותר נמוך. אנחנו יודעים את זה על כל הווריאנטים שהיו עד עכשיו, אין סיבה שדווקא באומיקרון זה יתהפך.
"מנתונים שאנחנו רואים בכל העולם, הנוגדנים של מחלימים לא מספיק טובים כדי להגן מהווריאנט הזה ומאוד כדאי להתחסן. לחיסונים אין תופעות לוואי ממושכות אחרי שנים, זה לא קיים. אין שום היגיון ביולוגי להגיד שדווקא פה יהיו השפעות ארוכות טווח. אנחנו יודעים משבעה מיליון ילדים שהתחסנו בארה"ב ומ-100 אלף ילדים בישראל שלא דווחו תופעות לוואי משמעותיות".
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדת החוקה
דיון בוועדת החוקה
"למחוסנים הסיכוי להידבק יותר נמוך". ד"ר אלרעי-פרייס
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
בהתייחסה לשאלת ההשפעה האפשרית של הידבקות בזן האומיקרון על תחלואה קשה, אמרה ד"ר אלרעי-פרייס: "גם אם לא תהיה תחלואה קשה בכלל, זה כן עלול להביא אנשים לאשפוז ובמצב כזה העומס על בתי החולים והבידודים יגרמו לבעיה ברציפות תפקודית. מה שמבלבל באומיקרון זה הפער בהדבקה המאוד מסיבית".
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא ציין כי בהמשך היום יערכו נציגי משרד הבריאות דיונים בנוגע להגבלת התקהלויות ובמועד אחר גם עם ראש הממשלה נפתלי בנט. "אנחנו מבינים שיש כאן נגיף מידבק, אפילו במערכות ביוב מגלים כבר אומיקרון, כך שצריכים לבחון את הצעדים הבאים". לפי הנתונים, בדגימות שנלקחו לפני שבוע, התגלה אומיקרון בביוב בחריש, איילון-נשר, אשדוד ונתניה.
פרופ' זרקא הוסיף: "אנחנו רואים עלייה בתחלואה בקרב הילדים, במחלקות טיפול נמרץ המערכת כבר בשיא הקיבולת שלה. מעבר לחיסון האוכלוסייה ו'מגן אבות', צריכים להיערך לדברים שנוגעים בהתקהלויות. יש כאן מורכבות ואי ודאות ובמסגרתן צריך לקבל החלטות. להזכירכם, היינו הראשונים בעולם לתת מנה שלישית. לגבי אוכלוסיות בסיכון אנו מקיימים דיונים בנוגע לחיסון רביעי ונראה אם נצליח להגיע להבנה".
במקביל, שרי הממשלה אישרו הבוקר את הרחבת רשימת המדינות האדומות שהיציאה אליהן תיאסר החל מחצות, בכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת. ברשימה החדשה: ארה"ב, איטליה, בלגיה, הונגריה, מרוקו, פורטוגל, קנדה, שווייץ וטורקיה. שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר התפוצות נחמן שי התנגדו. הבוקר, וכתוצאה מסגירת השמיים ההדרגתית, נתב"ג נראה שומם יחסית.
האגודה לזכויות האזרח פנתה לשר הבריאות הורוביץ וליו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב בנושא המשך והרחבת האיסור על יציאה למדינות אדומות. האגודה טוענת בפנייה כי הזכות של אזרחים לצאת מישראל היא זכות חוקתית ושהפגיעה בה צריכה להיות מידתית.
"שעה שהזן החדש כבר התפשט בעולם וגם בארץ, הזיקה בין הגבלת היציאה לשורה הולכת ומתרחבת של מדינות לבין מניעת התפשטותו של זן אומיקרון בארץ נחלשה מאוד, ובכל מקרה יש אמצעים חלופיים למזער את הסיכון, לרבות דרישה מוגברת לבדיקות ובידוד מניעתי לחוזרים מחו"ל", נמסר מהאגודה.
3 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק מנוסעים
נתב"ג ריק מנוסעים
נתב"ג ריק מנוסעים, הבוקר
(צילום: רועי רובינשטיין )
בנט: "איפה שאפשר - זה הזמן לעבור לעבודה מהבית"
(צילום: לע"מ )

מנתוני משרד הבריאות עולה כי 1,004 בני אדם אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה, הכי הרבה זה חודשיים. 206 מהמאובחנים אתמול, כלומר כ-20%, הגיעו מחו"ל. מדובר במספר שיא בימים האחרונים. 43 הגיעו מארצות הברית, 29 מצרפת, 20 מאיחוד האמירויות הערביות, 19 מבריטניה, תשעה מאיטליה ושמונה מהונגריה. כמו כן, לפי הדו"ח היומי של משרד הבריאות אובחנו מאומתים שהגיעו בין היתר מדרום אפריקה, הודו, קנדה, ירדן - ואפילו מסעודיה.
מספר היישובים האדומים עומד בינתיים על שניים – ברכה וסלמה - אבל לא מעט יישובים הפכו לצהובים, ובהם ירושלים, תל אביב וראשון לציון. נכון להבוקר בישראל 7,230 חולי קורונה פעילים, רובם ככולם במצב קל. 1,451 מהם מתגוררים בירושלים, 321 בתל אביב יפו, 226 בראשון לציון, 193 בפתח תקווה, 183 בבאר שבע, 153 בבית שמש, 148 בחיפה, 119 בבני ברק, 103 בחולון, 96 במעלה אדומים, 86 ברמת גן, 86 ברחובות, 76 בביתר עילית, 76 באשדוד, 73 בנתניה ו-72 באלעד.
ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש אמש להגביר את המוכנות של הציבור הישראלי לגל קורונה חמישי. במסיבת עיתונאים שערך ברקע ההתפשטות הצפויה של התחלואה, הזהיר בנט: "הזמן שקנינו אוזל והולך. האומיקרון כבר בארץ - מהכנסת עד גני הילדים - והוא מתפשט מהר. זה וריאנט מידבק במיוחד וניתן לומר שהגל החמישי החל. אני לא אומר את זה כדי להבהיל או ליצור פאניקה. אני מזהה עייפות מסוימת בציבור. זה מובן וטבעי. דווקא מתוך זה אנחנו צריכים לפעול בקור רוח ולעשות את הדבר הנכון.
"להערכתי, בעוד 4-3 שבועות, אולי לפני, נראה זינוק בתחלואה שלא ישאיר מקום לספק. המטרה היא לצלוח את הגל הזה תוך המשך פעילות הכלכלה, המשק והחינוך ככל שנוכל. הדרך היא לעכב ככל הניתן את קצב ההתפשטות, ובזמן שאנחנו קונים - לחסן את ילדי ישראל כמה שיותר מהר". ראש הממשלה אף קרא למעסיקים במגזר הפרטי לבחון אפשרות של חזרה לעבודה מהבית.
בנט אמר עוד: "בניגוד להרגל, ישראל לא ראשונה בעולם חיסון ילדים. בארה"ב חוסנו חמישה מיליון ילדים ואין להם תופעות לוואי משמעותיות. אפשר ללמוד מהניסיון שלהם. החיסון בטוח והוא באחריות ההורים. הורה מוגן שהתחסן חייב להגן גם על ילדיו. אל תשאירו את הילדים שלכם חשופים ופגיעים לאומיקרון שתגיע. אל תחכו לניידת. פשוט תגיעו לקופת חולים, כבר מחר. כל שעה שאתם ממתינים היא שעה מיותרת, כי במקרה של זריקה ראשונה ייקח לילדים בערך 5-4 שבועות עד למוגנות. אם תחכו עד שהגל יפגע - זה יהיה מאוחר מדי".
פורסם לראשונה: 09:44, 20.12.21