(צילום: משה מזרחי)

סיפור מותו של רון עובד ז"ל במהלך גיבוש לחטיבת הצנחנים והעונשים למפקדים הבכירים באירוע, מלמד על הבעייתיות שכבר נדונה בעמודים אלה לא מעט בשנים האחרונות בכל הנוגע לאחריות פיקודית בצה"ל.
עובד נהרג באפריל 2019 מפגיעת אוטובוס שהידרדר ודרס אותו למוות. מיד לאחר האסון הוקמה ועדה בדיקה פנימית בצה״ל, אלא שבאורח פלא היא הצליחה לנקות את כל המעורבים באירוע: את מפקד בסיס הטירונים שמאז קודם למח"ט; את מפקד חטיבת הצנחנים אל"מ יקי דולף שכבר ננזף באירוע נחל חילזון שבו נהרג בשיטפון הלוחם אביתר יוספי ז"ל; את מפקד האוגדה תא״ל ירון פינקלמן שננזף בעקבות פציעתו של לוחם מגלן עילי חיות; ואת קצין הצנחנים הראשי דאז תא"ל נמרוד אלוני.
2 צפייה בגלריה
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת האוטובוס ליד שומריה במהלך גיבוש צנחנים
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת האוטובוס ליד שומריה במהלך גיבוש צנחנים
רון אליהו עובד ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
אלמלא התעקשותו של אביו של רון ז"ל, מוטי, איש צבא לשעבר שאסף ממצאים, תיחקר, דפק על השולחן ולא ויתר לרמטכ"ל כוכבי - לא היינו מגיעים לחקר האמת. חקירת מצ"ח חדשה שנפתחה אישרה את טענות אביו וחשפה עד כמה התחקיר הפיקודי, זה שאישר הרמטכ"ל וניקה את המפקדים בצנחנים, היה רשלני.
בזכות הלחץ המוצדק הזה לא נותרו לרמטכ"ל הרבה אפשרויות והוא החליט באופן חריג להקים ועדת בדיקה חוזרת לפרשה, בראשות תא״ל במילואים אילן סבג. כוכבי הבין שהתחקיר לא הגיע, בלשון המעטה, לחקר האמת.

הקידום השנוי במחלוקת של המזכיר הצבאי

המסקנות בחקירה החוזרת בפרשת רון עובד היו קשות. שימו לב: בהודעתו אתמול הודה הרמטכ"ל באופן חריג כי ״התחקיר הפיקודי הראשון שנערך לקה בחסר ולא הציף את כלל הפערים. בכל תחקיר ובכל נושא צריך להפוך כל אבן ולנתח באזמל חד כל עובדה וכל שאלה".
כוכבי החליט כעת כי מפקד אוגדת עזה תא״ל נמרוד אלוני, שהיה אז קחצ"ר, יקבל נזיפה פיקודית. ‏מח״ט הצנחנים דאז וכיום מזכירו הצבאי של גנץ, תא״ל יקי דולף, שננזף כאמור באירוע נחל חילזון ‑ יינזף שוב. ‏מפקד אוגדה 98 דאז תא״ל ירון פינקלמן, שחטף נזיפה בשל פציעתו הקשה של הלוחם עילי חיות, יוזמן ל״שיחה פיקודית״.
2 צפייה בגלריה
טקס השבעת נשיא המדינה מליאת הכנסת
טקס השבעת נשיא המדינה מליאת הכנסת
כוכבי עם ראש השב"כ ארגמן, אתמול בהשבעת הנשיא בכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ואם הפרשה הזו מזכירה למישהו את פרשת פציעתו העגומה של לוחם מגלן עילי חיות, אין בכך מקריות. גם אז התעקש צה"ל "לסיים את האירוע" כמה שיותר מהר. וגם אז נאלצו בסופו של דבר לפתוח בחקירה רק 9 חודשים אחרי המקרה, בין היתר הודות לסדרת פרסומים ב"ידיעות אחרונות". החקירה החדשה הניבה ממצאים קשים ביותר.
צריך לומר מילה גם על ההחלטה של שר הביטחון בני גנץ להקפיץ את יקי דולף (שהיה ראש לשכתו כשהיה רמטכ"ל), לדרגת תא״ל ולמנות אותו למזכירו הצבאי. נגד דולף יש ממצאים לא פשוטים. הרמטכ"ל, שצריך היה להתנגד למינוי הזה, לא עשה זאת. כוכבי היה זה שגם החליט לקדם את תא״ל פינקלמן לראש חטיבת המבצעים למרות שבתקופתו לא רק אירעה פציעתו של עילי חיות אלא גם המשחק בנשק ביחידת דובדבן שבו נהרג הלוחם שחר סטרוג ז"ל וכמובן גם המקרה של רון עובד. גם אם פינקלמן הוא קצין ראוי וצריך להישאר בצבא, הרמטכ"ל יכול היה להמתין עם קידומו בדיוק כמו שעשה למשל במקרה של תא״ל רפי מילוא.

על אדומים ואפורים

הציבור הרחב אולי לא ער לכך, אבל בקרב מפקדי השדה הלוחמים יש התמרמרות גדולה בנושא היחס המקל לו זוכים קציני צנחנים אצל הרמטכ"ל, בעצמו צנחן. לעומתם, עם קצינים נועזים כמו רפי מילוא, שקידומו עוכב בעקבות הכניסה למנהרת חיזבאללה שנחשפה ב"ידיעות אחרונות", לא נהגו בסלחנות. ייתכן מאוד שבקרוב יקבל החלטה לפרוש מצה"ל וזו תהיה אבידה גדולה. מפקד שיייטת 13 לשעבר, תא"ל גור שרייבמן, המכהן כיום כמפקד אוגדת אדום, יפרוש גם הוא בעוד זמן קצר אחרי שבקשתו להתמנות לתפקיד בחיל המודיעין לא התקבלה.
הנוכחות של קציני צנחנים ומפקדי החטיבה לשעבר בצמרת צה"ל בולטת מאוד. כוכבי הרמטכ"ל, סגנו מעוד כמה שבועות הרצי הלוי, אלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם, ראש אגף המודיעין הנכנס אהרון חליוה, אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו, האלוף איתי וירוב מפקד המכללות, מפקד אוגדת עזה אלוני, ומפקד אוגדת יהודה ושומרון הנוכחי תא״ל יניב אללוף ומחליפו תא״ל אבי בלוט - כולם צנחנים. אין שום היגיון מקצועי שמצדיק העדפה כזו.
חשוב לדעת שמעבר לנאומים המרשימים שיוצאים לציבור, קציני השדה בדרגי הביניים מביטים למעלה ולא אוהבים שהם רואים רק אדום בעיניים. האופק של רבים מהם אפור, מה שמגביר את תסכולם המקצועי.