ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס הודיע היום (רביעי) כי ארצו תקל על מהגרים להתיישב בה. בתקופה שבה מדינות רבות ביבשת מטילות הגבלות על מהגרים, ונושא ההגירה מוביל להתחזקותן של מפלגות ימין קיצוני, טען ראש הממשלה הסוציאליסט כי להגירה יש יתרונות כלכליים. "הגירה היא לא רק שאלה הומניטרית, היא גם הכרחית לשגשוג של הכלכלה שלנו ולקיומה של מדינת הרווחה", אמר סנצ'ס בנאום בפרלמנט. "המפתח הוא לנהל זאת היטב".
"ספרד צריכה לבחור בין להיות מדינה פתוחה ומשגשגת למדינה סגורה וענייה, זה עד כדי כך פשוט", הצהיר ראש ממשלת השמאל. סנצ'ס אמר כי ספרד תשקיע מאמצים לשלב בצורה טובה יותר את המהגרים בשוק העבודה, תקל על הגעתם של מהגרי עבודה ותפחית את הבירוקרטיה הכרוכה בטיפול בבקשות המגורים של המהגרים. סנצ'ס הסביר שספרד זקוקה למהגרים ואמר: "יש לנו קשישים שצריכים מטפל ולא מוצאים. חברות מחפשות מתכנתים, טכנאים או בנאים ולא מוצאות. בתי ספר בכפרים שצריכים ילדים כדי שהם לא יסגרו את שעריהם".
3 צפייה בגלריה
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
(צילום: Borja Puig de la BELLACASA / LA MONCLOA / AFP)
הצמיחה של הכלכלה הספרדית היא המהירה באיחוד האירופי, בין השאר בזכות הגעת מהגרי עבודה מאמריקה הלטינית. אותם מהגרים השתלבו במגזרים במשק שסבלו ממחסור בעובדים, כמו טכנולוגיה ומלונאות. סנצ'ס אמר כי גם מהגרים שאינם בעלי מיומנויות סייעו לכלכלה, ועבדו ב"עבודות שקופות". בלעדיהם, הוא הזהיר, מגזרים כמו בנייה, חקלאות ומלונאות יקרסו.
כדי למנוע ממהגרים לא חוקיים להסתנן אליהן החליטו גרמניה, הונגריה וסלובקיה שלא לאפשר מעבר חופשי בגבולות שלהן ב"אזור שנגן" – שאמור לאפשר חופש תנועה בין מדינות האיחוד (המדינות רשאיות לסגור את הגבולות במקרים חריגים). גם צרפת שוקלת את הצעד. באיטליה שוקלת ממשלת הימין להקים מחנות מעצר באלבניה – שאינה חברה באיחוד – ולהעביר לשם מהגרים שחוצים את הים התיכון בדרך לארץ המגף.
3 צפייה בגלריה
מלייה ה מובלעת של ספרד ב מרוקו מהגרים נהרגו כשניסו להסתנן
מלייה ה מובלעת של ספרד ב מרוקו מהגרים נהרגו כשניסו להסתנן
מהגרים מנסים להסתנן לספרד, ארכיון
(צילום: AP)
ברחבי האיחוד האירופי היחס כלפי מהגרים הופך בשנים האחרונות לעוין יותר ויותר. מפלגות שמרניות ומפלגות ימין קיצוני שקוראות להטיל הגבלות על ההגירה מתחזקות, על רקע הזעם הציבורי. גם בספרד היחס השלילי למהגרים הולך ומתחזק: סקר שפרסם לאחרונה העיתון אל-פאיס קבע כי 57% מאמינים שמספר המהגרים בספרד גבוה מדי. סקר נוסף שפרסם העיתון הראה שהתמיכה במפלגות הימין הקיצוני עלתה ל-15.4%.
סנטיאגו אבסקאל, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני "ווקס", אמר כי ההגירה גרמה לעלייה בפשיעה ושוחקת את השירותים שאמורה המדינה לספק לאזרחיה. "אומרים לנו שיש צורך במהגרי עבודה, אבל הם מסתירים מאיתנו את זה שעובדים ספרדים צעירים צריכים לעזוב את ספרד כדי לגמור את החודש", הוא טען.
3 צפייה בגלריה
מהגרים בספרד
מהגרים בספרד
סיוע למהגרים שחולצו בלב ים, בדרך לחופי ספרד
(צילום: רויטרס)
סנצ'ס הדגיש בדבריו שרק 6% מהמהגרים שנכנסים לספרד עושים זאת באופן בלתי חוקי. רובם מגיעים ממערב אפריקה, ויוצאים לשיט מסוכן לאיים הקנריים. 30,808 מהגרים הגיעו לאיים הקנריים דרך הים במהלך 2024 – כפול מהתקופה המקבילה אשתקד. ראש ממשלת ספרד דחה הצעה להגדיל את הפיקוח בים. "הימין רוצה שחיל הים יפסיק לסייע לספינות טרופות - ויקדיש את עצמו להטבעה שלהן", אמר ראש הממשלה הספרדי.
אלברטו נונייז פייחו, מנהיג "המפלגה העממית" מהאופוזיציה, תקף את סנצ'ס ואמר כי הוא לא עושה דבר כדי לפתור את המשבר באיים הקנריים: "אין מדיניות הגירה לא-אנושית כמו זו שכלל אינה קיימת. כל סירה שעושה את הדרך לספרד, ומסכנת חיים, היא כישלון של הממשלה שלך".